Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Europa, in plin Carmaghedon: Vanzarile au scazut la nivelul de acum 17 ani

Europa, in plin Carmaghedon: Vanzarile au scazut la nivelul de acum 17 ani


Pe Wall-Street, fiecare criza are un nume, iar "Carmagedon", sau Armaghedonul industriei auto, a fost recent inventat pentru piata auto europeana.

Proportiile crizei confirma faptul ca problemele industriei auto nu mai sunt nationale, iar solutia trebuie cautata pe o scara mai larga, scrie cotidianul financiar italian Il Sole 24 Ore, in editia de vineri.

Ceea ce ingrijoreaza nu este doar faptul ca vanzarile de automobile din Europa au scazut la nivelul de acum 17 ani, ci mai ales lipsa unui raspuns comun la criza producatorilor. Exista companii care sufera mai mult decat altele, dar este un fapt cert ca pierderile acumulate de brandurile mari pe piata europeana au atins 5 miliarde de euro, la sfarsitul anului 2012. Prabusirea cererii si excesul de productie sunt probleme comune care necesita solutii convenite, se arata in articol.

In Europa exista cel putin 20 de fabrici de automobile care lucreaza la mai putin de 50% din capacitatea lor productiva.

Sergio Marchionne, directorul companiilor Fiat si Chrysler, reales pentru un al doilea mandat in fruntea Asociatiei Europene a Producatorilor de Automobile (ACEA), a atras joi comunitatea financiara, incadrand problemele Fiat cu cele ale intregului sector: necesitatea de a se ajunge la "solutii comune cu Europa" in problema supraproductiei a facut sa creasca actiunile Fiat cu peste 6%, iar cele ale concurentilor intr-o masura cu putin mai mica.

In sfarsit, criza de pe piata auto nu este incadrata numai ca o problema italiana sau spaniola, ci ca o provocare pentru intreaga industrie europeana: cei care cred ca scaderea vanzarilor este doar o problema temporara risca doar sa amane solutii mai structurale.

Piata europeana aproape de saturatie

Prin solicitarea unei actiuni europene, Marchionne a facut clar faptul ca actuala criza ar putea dura cel putin un deceniu si ca va fi dificil sa se revina la niveluri de vanzari precum cele din 2007, cand s-a ajuns la 15 milioane de vehicule vandute. Astazi se inregistreaza in jur de 11 milioane, iar perspectivele sunt cunoscute: alte scaderi pentru cel putin doi ani. Sentimentul este ca piata europeana este aproape de o saturatie si ca schimbarile demografice, economice si tehnologice au o fizionomie structurala, nu doar conjuncturala.

Asupra vanzarilor de noi automobile nu apasa doar criza locurilor de munca ci si cea demografica. Apoi exista concurenti noi, precum trenurile de mare viteza: oamenii nu numai ca recurg mai putin la calatoria cu avionul, dar folosesc mai putin si autostrazile. Nu exista tara europeana care sa nu se fi confruntat cu o scadere a incasarilor provenite din taxele pentru autostrazi.

Marchionne a subliniat gravitatea acestei situatii iar piata l-a ascultat nu in calitate de sef al Fiat, ci de lider al intregii industrii auto europene. In acest sens, este important nu numai faptul ca a impulsionat Europa sa gaseasca solutii, ci intreaga industrie, subliniaza articolul.

Seful Fiat este si presedintele ACEA, organism in care pana acum s-au inregistrat prea multe divizari. Marile grupuri germane s-au opus pana in prezent cautarii unei solutii convenite la nivel european, dar, asa cum s-a intamplat si cu criza datoriilor, doar o actiune comuna poate fi decisiva, concluzioneaza cotidianul financiar.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1188 ori