Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cat costa si de ce nu este rentabila investitia intr-un service auto

Cat costa si de ce nu este rentabila investitia intr-un service auto


Criza a lovit puternic in industria auto, iar pe langa vanzarile de masini a fost afectata si activitatea unitatilor service. Totusi, pentru cine doreste sa se "inhame" la o asemenea afacere, trebuie sa aiba pregatiti cel putin 85.000 de euro pentru o investitie minima intr-un atelier de reparatii auto.

Crisitian Muntean, presedintele Asociatiei Societatilor de Service Independente din Romania (ASSAI), spune ca, avand in vedere conditiile economice actuale, nu recomanda, ca noua afacere, investitita intr-un service auto.

El sustine ca singurele afaceri care pot sa sustinta o astfel de activitate sunt cele legate de un portofoliu de clienti veniti dinspre societatile de asigurari. Insa, spune Muntean, avand in vedere problemele inregistrate la plata devizelor la service, de catre companiile de asigurari, si conditiile dure impuse de catre acestea, nu este momentul pentru deschiderea unui service auto.

Cristian Muntean este de parere ca un service devine profitabil in conditiile in care 70% din activitatea sa este structurata pe reparatii de tinichigerie, iar 30% sa fie axata pe mecanica, pentru ca aceste doua sectii genereaza cel mai repede bani.

Presedintele ASSAI spune ca investitia minima intr-un service de mici dimensiuni, adica trei,patru posturi de lucru, ajuge la 80-90.000 de euro. In cazul in care nu ai deloc teren, atunci trebuie sa iei in considerare achizitia unuia, evident undeva in zonele limitrofe, pentru ca in centrul orasului autorizatiile pentru astfel de activitati comerciale se obtin greu.

40 de lei pe ora, tariful minim

Suprafata totala a terenului trebuie sa fie de cel putin 500 de metri, iar in zonele limitrofe preturile sunt de 100 de euro metrul patrat. La un simplu calcul, numai achizitia terenului ajunge sa scoata din buzunarul intreprinzatorului 50.000 de euro. Urmeaza constructia propriu-zisa a halei, care trebuie sa aiba cel putin 100 de metri patrati, investitie care adauga la cheltuielile totale inca 15.000 de euro.

Echipamentele reprezinta o alta investitie de care antreprenorul trebuie sa tina seama, iar acestea ajung la o valoare de 25.000 de euro, strictul necesar.

Pentru ca unitatea service sa fie profitabila, trebuie ca, in opt-noua ore de program, la o singura rampa sa fie reparate cel putin cinci masini pe zi. La un tarif minim la maponera de cel putin 40 de lei pe ora, in cele opt-noua ore de lucru o rampa poate sa aduca la buget 700 de lei.

Cristian Muntean sustine ca un tarif sub 40 de lei pe ora este unul periculos de jos. Totusi, sub asta nu inseamna ca sub aceste valori afacerea este in pierdere, insa nu va permite unitatii service sa se dezvolte, in conditiile in care unele echipamente si scule trebuie cumparate in fiecare luna sau la sase luni.

Pentru a obtine toate avizele necesare demararii activitatii de service auto este nevoie de un ragaz de doua luni. Asta doar pentru cele mai importate, adica autorizatia de functionare de la Registrul Auto Roman si cea de mediu. In cazul in care proprietarul doreste si alte certificari, precum standarde de calitate pentru management si mediu, de genul ISO 9001 sau ISO 14001, acestea pot prelungi cu inca doua luni durata de certificare a unitatii.

Numarul optim de angajati

Muntean spune ca, in realitate, antreprenorul angajeaza cati mecanici doreste, insa, el considera ca numarul optim al acestora ar trebui sa fie situat intre 12 si 25 de angajati, pentru ca ce depaseste 40 de oameni inseamna pierderea controlului afacerii.

In momentul de fata, in Romania, exista aproape 7.000 de unitati service autorizate de RAR, insa, dintre acesta doar 1.300-1.500 conteaza cu adevarat, in ceea ce priveste cota de piata si cifra de afaceri.

Cifra de afaceri a unui service mare, cu 44 de angajati, ajunge la aproximativ 3,5 milioane de euro pe an, in conditiile in care sunt reparate 350 de automobile pe luna.

Cifra de afaceri a unitatilor service este data si de zona in care activeaza acestea. Cum era de asteptat, cele mai mari tarife la piese si manopera se regasesc in Bucuresti, care este urmat de Timisoara, Constanta, Ploiesti si Cluj. La polul opus, cele mai mici preturi sunt percepute in unitatile din Covasna, Zalau, Botosani si Suceava.

Anul trecut, piata romaneasca de reparatii auto si piese de schimb a fost de 5,9 miliarde de lei, piesele ocupand aproape 65% din total, restul de 35% revenind serviciilor de reparare a masinii.

2012 - anul falimentelor pe piata de unitati service

Cristian Muntean sustine ca in 2012 va avea loc adevarata contractie a pietei de reparatii auto, pentru ca rezervele financiare ale multor unitati service au fost grav afectate de criza, iar in multe cazuri antreprenorii se gandesc sa inchida unitatea si sa se reorienteze catre alte afaceri.

O problema stringenta cu care se confrunta serviceurile auto o reprezinta costurile mari cu autorizarea. Daca anul trecut acestea erau fixate la 1.000 de lei pe an, in 2012 taxa a ajuns la 10.000 de lei pe an. Cristian Muntean spune ca acesta este unul dintre motivele pentru care aproape 4.000 de ateliere de reparatii functioneaza fara autorizatie, total clandestin, si care nu platesc TVA si nici impozite.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 66996 ori