Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

(P)

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele de vara

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele de vara
Odata cu schimbarea conditiilor meteo, folosirea anvelopelor de iarna nu mai este obligatorie si astfel apare intrebarea daca este utila sau necesara echiparea autovehiculului cu anvelope de vara, sau pastrarea anvelopelor de iarna / all-season.

Am alcatuit mai jos un ghid complet in care puteti citi care sunt diferentele intre anvelopele de vara si cele de iarna (sau all season), care sunt avantajele si dezavantajele fiecarui tip de pneu si la ce trebuie saf iti atenti atunci cand doriti sa achizitionati un nou set de anvelope pentru autovehicululul dumneavoastra.

Care este diferenta intre anvelopele de vara si cele de iarna?

Temperaturi

In primul rand, o diferenta importanta o reprezinta comportamentul anvelopelor la diferite temperaturi.

Astfel, anvelopele de vara sunt create pentru a rezista la temperaturi inalte (peste 30 de grade Celsius), acestea uzandu-se mai greu chiar si la temperaturi foarte ridicate. Anvelopele de iarna reprezinta exact opusul, si anume ca sunt proiectate pentru a face fata la temperaturi scazute (sub 7 grade Celsius).

Astfel, pe timp de vara, anvelopele de iarna se vor uza mult mai repede, acestea fiind compuse din materiale speciale pentru rezistenta la frig. Pe timp de vara, anvelopele de iarna vor deveni moi, se vor uza mult mai repede si vor produce neplaceri soferului.

Compozitie

Pneurile de vara si cele de iarna sunt realizate folosind tipuri diferite de cauciuc pentru fiecare. Astfel, cauciucul folosit pentru anvelopele de vara este unul ca rezista mult mai bine si isi pastreaza proprietatile la temperaturi foarte ridicate.

In momentul in care temperatura scade sub pragul celor 7 grade Celsius, cauciucul folosit pentru anvelopele de vara se intareste, acestea pierzand din aderenta chiar si pe sosele uscate, pe soselele acoperite cu zapada sau polei devenind un real pericol pentru soferi.

In cazul anvelopelor de vara, cauciucul folosit are o compozitie care sa-i permita sa-si pastreze proprietatile in conditii de inghet. Astfel, acestea isi vor pastra aderenta si vor oferi o siguranta sporita conducatorului auto. Pe timp de vara, exista riscul ca anvelopele de vara sa se inmoaie, chiar sa explodeze in cazul unor temperaturi foarte ridicate. In aceste cazuri, anvelopele se vor uza mult mai repede si isi vor pierde din aderenta de care au nevoie pe timp de iarna.

Preturi

Anvelopele de iarna sunt mai scumpe decat cele de vara, fapt datorat compozitiei speciale a acestui tip de anvelope. Mai exista si posibilitatea achizitionarii unui set de anvelope all season, care ar putea fi mai ieftin decat doua seturi de anvelope specifice fiecarui anotimp. Totusi, trebuie tinut cont de faptul ca anvelopele all-season reprezinta o combinatie intre anvelopele de iarna si cele de vara, o combinatie care poate duce eventual la perfomante mai slabe pentru fiecare anotimp fata de un set dedicat de anvelope.

Banda de rulare

Anvelopele de iarna au o suprafata crestata puternic pe toata intinderea benzii de rulare, lucru care contribuie la o aderenta puternica pe suprafete dificile (zapada, nisip, noroi). In schimb, anvelopele de vara au un numar mai mic de crescaturi, si sunt proiectate pentru a rezista la temperaturi ridicate, punandu-se mai putin accent pe aderenta acestora.

Legislatie

Anvelopele de iarna (sau cele all-season) sunt obligatorii pentru soferii care circula pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei.

Nu exista o perioada exacta a anului in care aceste tipuri de anvelope sa fie obligatorii, ci legea specifica faptul ca un sofer poate fi amendat doar daca este surprins fara anvelope de iarna pe un drum acoperit cu zapada, incurcand astfel traficul.

Asadar, chiar si in plina iarna, daca circulati pe un drum uscat, din punct de vedere strict legal puteti sa circulati si cu cauciucuri de vara.

Totusi, agentii de circulatie va pot opri din drum in cazul in care va indreptati intr-o directie in care drumurile sunt acoperite cu zapada.

Lasand la o parte aspectul legal, un sofer trebuie sa fie constient de faptul ca, chiar daca circula pe un drum uscat, folosirea anvelopelor de vara poate fi problematica din perspectiva comportamentului acestora la temperaturi scazute.

Marcaje - cum deosebim anvelopele de vara fata de cele de iarna (sau all season)

Anvelopele de iarna si cele all-season pot fi deosebite fata de cele de vara printr-un marcaj existent in partea laterala a acestora.

Astfel, anvelopele de iarna si all-season prezinta marcajul M+S, sau alte variatii: M.S, M&S, MS. Acest marcaj, fiind acronimul din limba engleza pentru mud and snow (noroi si zapada) specifica faptul ca anvelopele marcate astfel prezinte o aderenta crescauta pentru suprafetele carosabile acoperite cu noroi, zapada, gheata sau polei.

In acest mod se poate face deosebirea intre anvelopele de iarna/all-season si cele de vara, care nu prezinta acest marcaj.

Anvelopele de vara - neobligatorii, dar recomandate

Desi legislatia nu obliga soferii sa-si schimbe anvelopele odata cu venirea verii, acest lucru este recomandat si va poate scuti de multe probleme si costuri suplimentare.

Multe persoane sunt de parere ca, pastrand anvelopele de iarna pe timpul verii, vor reusi sa economiseasca o suma de bani. Aceasta strategie se poate dovedi una inselatoare.

Utilizand anvelope de iarna pe perioada verii, acestea se vor uza mult mai repede si mult mai intens. In acest caz, odata cu venirea iernii, chiar si avand anvelopele corecte, veti observa ca acestea nu se mai comporta normal pe drumurile acoperite cu zapada, acest lucru datorandu-se pierderii aderentei anvelopelor din cauza uzurii lor din timpul verii.

Astfel, veti fi nevoit sa achizitionati un nou set de anvelope de iarna, pentru a fi in siguranta pe drumurile problematice, iar banii pe care credeati initial ca ii economisiti, vor trebui cheltuiti acum pe alte anvelope.

De aceea, este recomandat sa aveti cate un set diferit de anvelope specific fiecarui anotimp in parte. Procedand asa, va veti asigura ca anvelopele vor rezista mai mult, folosindu-le doar in conditiile pentru care au fost create.

In plus, puteti achizitiona cu usurinta anvelope de vara ieftine si de calitate, pe piata existand o multitudine de producatori.

Atentie! Evitati situatia in care aveti pe acelasi autovehicul mai multe tipuri de anvelope (exemplu: anvelope de vara pe fata si anvelope de iarna pe spate). Acest lucru poate cauza un comportament imprevizibil al autovehiculului in conditii meteo dificile si va poate pune in pericol atat siguranta dumneavostra, cat si a celorlalti participanti la trafic.

Top anvelope vara

Germanii de la ADAC au testat anul trecut 35 de modele diferite de anvelope de vara, pentru dimensiunile 185/60/14 si 205/55/16.

In urma testelor, acestia au alcatuit un top al celor mai bune anvelope de vara din 2015, dupa cum urmeaza:

Dimensiunea 185/60/14

Locul 1: Anvelope Vara Continental Premium Contact 5 - Pret: 225 RON


Aceste tipuri de anvelope sunt folosite in general pentru urmatoarele marci si modele de autovehicule: Skoda Fabia, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Astra, etc

Dimensiunea 205/55/16

Locul 1: Anvelope Vara Goodyear Efficient Grip Performance - Pret: 321 RON


Aceste anvelope sunt in general folosite pe autoturisme de clasa medie, pe modele precum BMW Seria 3, Audi A4, Mercedes-Benz Clasa C etc.

Se poate circula vara cu anvelope de iarna?

Legislatia rutiera din Romania a reglementat utilizarea anvelopelor de iarna, acestea fiind obligatorii pentru pentru perioada in care pot sa cada ninsori (jumatatea lunii Octombrie - sfarsitul lunii Martie).

Astfel, este interzisa circulatia pe drumurile acoperite cu zapada sau gheata, fara ca autovehiculele sa fie echipate cu anvelope de iarna.

Anvelopele acestea sunt special create pentru avea perfomante mai bune la temperaturi scazute (sub 7 grade Celsius) si pe suprafete dificile (zapada, gheata, polei).

Pentru perioada verii, nu exista o reglementare legala, putand fi folosit orice tip de anvelope, chiar si cele de iarna. Totusi, un sofer se poate expune anumitor riscuri prin folosirea gresita a anvelopelor.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2719 ori