Noua forma a taxei auto, in continuare o taxa pe vanzarea masinii si nu una pe poluare

Miercuri, 31 August 2011, ora 19:08
3323 citiri
Noua forma a taxei auto, in continuare o taxa pe vanzarea masinii si nu una pe poluare

Noua forma a taxei auto omite sa acopere situatia masinilor vechi si poluante care nu vor mai fi revandute, acestea putand circula oricat de mult fara a face obiectul nou-propusei taxe, motiv pentru care aceasta nu este decat o alta forma de impozitare a tranzactiilor cu masini, potrivit Mediafax. 

Guvernul a aprobat, miercuri, noua forma a taxei auto, incercand, prin prevederile acesteia, sa repare discriminarea indirecta sesizata de Curtea Europeana de Justitie de la Luxembourg.

Judecatorii instantei europene au apreciat ca vechea forma ii dezavantajeaza pe proprietarii de masini second-hand din alte state UE fata de cei din Romania atunci cand taxeaza doar cumpararile de masini de pe piata europeana, nu si pe cele din piata romaneasca.

In noua forma a taxei auto, Cabinetul a incercat, fara succes insa, aplicarea principiului european "poluatorul plateste" si in acest domeniu.

Mijlocul prin care a gasit de cuviinta s-o faca este insa unul nu tocmai acoperitor: Guvernul a decis ca, la prima cumparare de catre un cetatean roman, orice masina pentru care nu s-a platit o taxa de poluare sa faca obiectul impozitarii, indiferent daca vanzatorul este roman sau strain si indiferent de vechimea, provenienta masinii sau data la care ea a primit pentru prima data numere romanesti. Apar insa doua probleme.

Pe de-o parte, masinile aduse in tara inainte de 1 ianuarie 2007, cand Romania a introdus taxa de prima inmatriculare, au facut obiectul taxei vamale pentru import, pe-atunci existenta, Romania nefiind inca stat membru al Uniunii Europene.

Daca aceste masini sunt acum vandute, noul proprietar va trebui sa plateasca si taxa auto. Prin mecanismele logice ale pietei, valoarea masinii importate atunci va scadea iar actualul proprietar va fi cu siguranta prejudiciat la vanzare.

Pentru unii, acest lucru ar putea parea o dubla taxare, procedeu interzis de reglementarile europene si nationale.

Pe de alta parte, poluarea provenita de la masinile care nu-si vor mai schimba vreodata proprietarul si care nu au facut obiectul taxei auto pana acum nu va mai fi vreodata taxata.

Ele pot circula fara nicio problema, indiferent de vechime, posesorii platind doar impozitul pentru dreptul de proprietate asupra acestora, nu si pentru emisiile de gaze. O noua forma de discriminare, care poate fi reclamata de cei care platesc taxa, cu sanse mari de castig in instanta, potrivit juristilor.

De altfel, Guvernul a avut nevoie de mai multe luni de reflectie asupra noii variante a taxei auto, in special pentru a analiza implicatiile juridice ale acesteia.

Cert este ca, in forma actuala, taxa auto vizeaza in continuare tranzactiile cu masini, impozitarea facandu-se doar cu aceasta ocazie, si nu poluarea reala pe care respectivele masini o produc.

Alternativa corecta ar fi fost o taxa anuala de poluare, calculata in functie de cilindreea masinilor, vechimea lor si numarul de kilometri parcursi anual. Solutie discutata in Cabinet, dar respinsa in favoarea celei alese miercuri. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

5 lucruri de care trebuie să ții cont atunci când cumperi o mașină second hand
5 lucruri de care trebuie să ții cont atunci când cumperi o mașină second hand
Te afli în căutarea unei mașini second hand? Este un pas important în viața ta de șofer. Achiziționarea unei mașini poate fi o experiență palpitantă, dar și plină de provocări. Cu...
Huawei a lansat oficial noua sa serie de telefoane, Huawei Pura 70. La ce prețuri sunt oferite dispozitivele
Huawei a lansat oficial noua sa serie de telefoane, Huawei Pura 70. La ce prețuri sunt oferite dispozitivele
Huawei a lansat oficial în China noua sa serie de telefoane, Huawei Pura 70, care include modelele Pura 70, Pura 70 Pro, Pura 70 Pro+ și Pura 70 Ultra. Lansarea coincide cu aniversarea a 12...
#taxa auto, #masina, #taxa poluare , #Masini vechi