Masinile fara sofer devin realitate: Ne vor ajuta sa economisim combustibil

Luni, 23 Aprilie 2012, ora 12:28
2544 citiri
Masinile fara sofer devin realitate: Ne vor ajuta sa economisim combustibil

Acum cativa ani masinile fara sofer reprezentau doar plasmuiri de domeniul SF-ului, iar in prezent producatorii auto se pregatesc sa lanseze astfel de masini in productia de masa.

Noile tehnologii transforma conceptul de automobil mai repede decat isi putea imagina cineva si fac mult mai mult decat sa schimbe pe Facebook statusul soferului. Aceste tehnologii ne pot ajuta sa economisim cantitati insemnate de combustibil si sa facem fata traficului aglomerat din viitor, scrie Mashable.

In momentul de fata, controlul motoarelor cu consum redus de carburant sau al celor hibride, se realizeaza cu ajutorul computerelor. Insa potentialul IT in acest domeniu este mult mai mare, iar computerele performante vor ajunge sa reduca tot mai mult necesarul de combustibil al motoarelor si intr-un final, sa elimine soferii.

Soferii, mari risipitori de combustibil

Soferii pot risipi o treime din necesarul de combustibil necesar pentru un traseu, prin manevre precum accelerarea prea rapida sau prea multe frane. In plus, soferii neexperimentati produc ambuteiaje. In SUA, soferii risipesc doua miliarde galoane (7,57 miliarde de litri) de combustibil in fiecare an, in timp ce asteapta in trafic, potrivit unui studiu realizat de Texas Transportation Institute.

Pana de curand, ideea de a scoate soferii din ecuatia sofatului parea una fantezista, insa inginerii din Detroit au pus pe hartie un sistem complex, in care toate masinile sunt controlate de un computer central gigant. Infrastructura ar fi costisitoare, iar sistemul nu ar putea functiona pana cand fiecare masina de pe carosabil n-ar fi echipata cu tehnologia necesara, spune Lawrence Burns, fostul director de cercetare al General Motors.

Insa acum, spune Burns, procesoarele si senzorii sunt tot mai ieftini si aproape fiecare producator ofera masini dotate cu pilot automat, care folosesc senzori pe baza de sisteme radar, pentru a identifica celelalte masini din trafic.

Si masinile experimentale ale companiei Google au demonstrat ca automobilele se pot conduce fara sofer pe drumurile publice, pe care circula si masini conventionale.

Iar fantezia se transforma in realitate. In 2013, o versiune a i3 concept car de la BMW va intra in productie de masa. Masina dispune de un sistem de conducere fara sofer la viteze mai mari de 40 km/h.

Masinile fara sofer vor preveni ambuteiajele

Testele au aratat ca este nevoie de un numar mic de astfel de masini supradotate pentru a produce un impact major in trafic. Daca doar 5% dintre masini pot transmite informatii in timp real despre viteza lor catre un centru de trafic, ambuteiajele pot fi prevazute cu cinci minute inainte, iar sistemele GPS pot oferi imediat rute alternative pentru evitarea ambuteiajului.

In plus, aceste sisteme de conducere fara sofer pot preveni formarea ambuteiajelor de la bun inceput. Soferii au tendinta sa reduca viteza atunci cand se apropie de tuneluri, iar acest lucru poate cauza blocaje. De asemenea, soferii franeaza prea mult, daca vad ca viteza coloanei de masini se reduce.

Daca una din cinci masini ar fi dotata cu aceste sisteme de conducere fara sofer, blocajele in trafic s-ar reduce substantial, este de parere Werner Huber, seful departamentului de dezvoltare a sistemelor de asistenta de la BMW. Iar daca toate masinile ar dispune de astfel de sisteme, capacitatea drumurilor publice s-ar mari cu 20%, iar consumul de carburant ar scadea cu 83% in zonele aglomerate, potrivit unui studiu al cercetatorilor japonezi.

Mai mult, producatorii de masini considera ca aceste tehnologii sunt singura solutie pentru traficul viitorului. Bill Ford, seful companiei Ford, a avertizat recent asupra unui iminent blocaj general al traficului, in contextul in care orasele sunt tot mai aglomerate. El a spus ca masinile automate reprezinta singura solutie, in conditile in care unii analisti estimeaza ca numarul masinilor din trafic va creste de la un miliard, la patru miliarde in scurt timp.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#masinile viitorului, #masini fara sofer, #BMW i3 concept car , #Masini noi