Cum vor arata masinile noi in 2025: Am intrat intr-o noua era

Luni, 06 Aprilie 2015, ora 12:28
4808 citiri
Cum vor arata masinile noi in 2025: Am intrat intr-o noua era
Foto: The Plaid Zebra

Automobilul viitorului va avea multe alte functii fata de clasica sa sarcina de vehicul de transport.

Pe langa asigurarea unui mediu reconfortant in cabina, masina ta va mentine constant legatura cu bazele de date ale serviciilor de trafic rutier, ale companiilor de asigurari sau cu producatorul auto.

Regula jocului se va schimba radical odata cu dezvoltarea masinilor autonome, un proiect in care marii producatori auto si gigantii IT Google si Apple au investit sume impresionante.

Cu un calator care nu are nimic de facut decat sa isi omoare timpul pana la destinatie, rolul tehnologiilor interconectate devine esential, observa reporterii Financial Times.

Reteaua auto

Deja multe modele sunt prevazute cu sisteme de comunicare rapida in cazul accidentelor, dar nivelul de conectivitate al automobilelor este asteptat sa creasca treptat in urmatorii 10 ani.

Firma de consultanta EY crede ca numarul de automobile conectate va ajunge la 104 milioane in urmatorul deceniu.

O cifra mai mare decat cele 87 de milioane de masini conectate la cele cateva sisteme functional din prezent.

Deja un sfert din costul de fabricatie al unei masini este generat de noile tehnologii introdus pe aceasta.

Piata sistemelor inteligente introduse pe masini este estimata sa ajunga la 23 de miliarde de dolari pana in 2020, conform Exane BNP Paribas.

Sistemele media din interiorul automobilelor, navigatie si sistemele audio/video, ar puta avea aceeasi pondere in piata, considera expertii companiei GSMA.

Masina autonoma, o revolutie totala

Odata cu aparitia automobilelor autonome, importanta acestor sisteme inteligente din interiorul masinilor va modifca aceste prognoze.

Masinile care se conduc singure deschid usa companiilor media si publicitarilor pentru a ocupa timpul pasagerilor urcati in acestea.

"Odata ce vom avea masinile autonome vom avea si un timp liber suplimentar. De aici, masina conectata intra in scena", sustine Phil Harrold, annalist Pricewaterhouse Cooper.

Gigantii tehnologici Google si Apple nu au de gand sa rateze acest start, lucrand deja la proiecte diferite de masini autonome.

Iar ideea revolutionara a starnit destula agitatie in industria auto, un segment care pana acum a recurs la inovatii doar cand concurenta acerba sau legislatia stricta a fortat modificari radicale.

Fostul sofer, pasager de lux

Producatorii de automobile se tem ca intrarea concurentei din Silicon Valley in joc ar reduce rolul lor destul de mult.

"Odata urcat in masina noastra este clientul nostru. Stim ce trebuie sa ii oferim pentru a trai din plin aceasta experienta", explica Rupert Stadler, director excutiv Audi.

Pentru constructorii de masini, influenta firmelor IT in piata auto a ajuns o sperietoare, multi dintre acestia temandu-se ca valoarea unui automobil va fi data, in cele din urma de tehnologia integrata, si nu de metalul prelucrat de ei.

"Vrem masini conectate la internet si la alte sisteme similare pentru a crea noi servicii pentru clientii nostri. Vom crea o stare de intimitate nemaintalnita pana in prezent", afirma Karl-Thomas Neumann, seful diviziei europene a Ford.

Ford a anuntat de acum o luna ca va regurge la update-uri direct ale sistemelor inteligente ale masinilor, in baza unei tehnologii dezvoltate de producatorul Tesla.

Dar deschiderea acestei cutii a minunilor vine la pachet cu riscul atacurilor cibernetice.

"Provocarea cea mai mare pentru noi toti consta in garantarea sigurantei datelor", crede Didier Leroy, vicepresedinte Toyota.

Puncte limita

O masina obisnuita produsa in preznt contine peste un kilomtru si jumate de cabluri, 70 de unitati de control si capacitatea de procesare a 20 de computere puternice.

Insa doar cutia neagra introdusa in bord, routerul Wifi si smartphone-ul soferului sunt instrumentele care asigura conectivitatea cu mediul extern.

Cutia neagra livraza datele colectate de senzorii masinii catre unitatile de control care asigura functionarea unor sistem de siguranta, frane sau airbag-uri.

Producatorii insista pe o separare a sistemelor interne ale masinilor de cele cu rol recreativ, dar o deschidere va trebui efectuata pe masura ce mediul in care ruleaza masinile se modifica treptat.

Infrastructura inteligenta

Multi producatori cocheteaza cu ideea unei infrastructuri rutiere inteligente care sa avertizeze masinile din trafic de eventualele blocaje sau de accidentele petrecute pe traseul lor.

Oficialii de la Bruxelles insista de asemenea ca noile masini de pe piata europeana sa fie dotate cu sistemul eCall, un serviciu de transmisie automata a datelor in caz de accident.

Comunicare intre masini

Ideea comunicarii intre masini este si ea luata in serios.

In acest mod, soferul poate anticipa, prin intermediul masinii sale, manevrele bruste ale vehicului din fata sau aparitia motocilistilor in trafic.

Legatura cu asiguratorul

"Cutia neagra" a automobilului inregistreaza datele despre comportamentul la volan al soferului, facand mai usoara viata agentilor de asigurari.

Cordon ombilical wireless

Sistemele de conexiune wireless dintre masina si compania producatoare sunt de asemenea estentuiala.

Firma poate monitoriza starea de functionare a produsului sau si poate opera reparatii in sistem printr-un simplu update.

Internet

Sistemele WiFi integrate masinilor permit o legatura constanta intre vehiculul tau si restul lumii.

Serviciul OnStar de la General Motors asigura o conexiune 4G de 10 ori mai rapida decat sistemele 3G.

Masina inteligenta, pe bucati

In interior, alte sisteme inlocuiesc din ce in ce mai mult rolul activ al soferului. Noul S-Max de la Ford vine deja cu un limitator de viteza adaugat motorului.

Acesta foloseste datele receptionate de la o camera video pentru a adapta viteza la conditiile de trafic.

Farurile Valeo adaugate unor automobile de ultima generatie detecteaza aparitia unor altor masini sau persoane in raza de actiune schimband automat faza pentru a nu deranja ceilalti participanti la trafic.

Sasiul noilor Volkswagen-uri poate fi adaptat dupa dorinta soferului in stil sport sau intr-unul confortabil.

Senzorii adaugati pneurilor colectaza date despre conditile de drum si adapteaza amortizoarele masinii.

Ultimele sisteme de franare create de Volvo folosesc lasere pentru a identifica obiectele stationare si a frana masina, dar si o noua tehnologie de stabilizare pentru evitarea drapajelor.

Presiunea si starea de uzura a cauciucurilor sunt citite automat de masina, in cazul unei pene sistemul de navigare conducandu-te direct la cel mai apropiat service.

Botul masinii este conceput sa tina loc de ochi pentru automobilul viitorului.

Camere video si sisteme radar vor fi introduse pentru a citi datele din trafic.

Scaunele vor putea detecta greutatea pasagerului stabilind si forta de declansare a airbagurilor.

Camerele video din interior pot detecta de asemenea daca scaunul este ocupat de un adult sau un copil.

Un ecran video plasat in fata ochilor soferului poate afisa o serie de date si detalii referitoare la trafic sau la starea de functiune a masinii.

Volanul noilor masinii include senzori de monitorizare a starii de sanatate a soferului, depistand daca acesta sufera un atac de inima sau este pe punctul de a adormi.

Confortul este de asemenea o procupare a constructorilor auto.

Ford a angajat o colaborare cu Nest, dezvoltatorii caselor inteligente, pentru a crea o conectivitate intre sistemul de incalzire al locuintei si cel din masina.

La fel, sistemul de inchidere centralizata poate detecta cheia din buzunarul soferului, deschizand direct masina. Alte aplicatii de smartphone permit inclusiv pornirea motorului sau a aerului conditionat.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#masini autonome, #masina inteligenta, #sisteme inteligente masini , #Masini noi