Soferii din China sunt mult mai receptivi la farmecul masinilor electrice decat publicul american, dupa um arata statisticile oficiale pentru anul 2016.
Soferii din China au cumparat 352.000 de vehicule electrice, in vreme ce piata americana a avut o cifra de vanzari de doar 159.000 de unitati, relateaza revista Quartz.
Dubii cu privire la cifra corecta de automobile electrice vandute in China exista, dar chiar si cei mai sceptici analisti recunosc ca profilul soferului din aceastra tara difera de la cer la pamant fata de cel al soferului american, care prefera masini puternici cu motoare pe benzina.
Spre exemplu, Navigant Consulting crede ca cifra reala de masini electrice vandute in China anul trecut nu depaseste 250.000 de unitati, dar diferenta ramane considerabila.
"Era inevitabil ca numarul vehiculelor electrice vandute in China sa il depaseasca pe cel din Statele Unite, in contextul in care noi ne dovedim destul de conservatori in privinta masinilor", a explicat Rebecca Lindland, analist la Kelley Blue Book.
Tot ea prezice ca prima masina a multor chinezi va fi una electrica, iar noile generatii de soferi din China s-ar putea sa nu detina vreodata un vehicul cu motor pe ardere interna.
Pe de alta parte, oficialii de la Beijing intretin aceasta moda pe piata auto interna, planurile lor vizand ca, pana in 2020, procentul masinilor electrice vandute sa reprezinte 11% din totalul masinilor comercializate in China.
Numai anul acesta, de exemplu, China va deschide inca 100.000 de puncte de reincarcare a bateriilor vehiculelor electrice, acestea adaugandu-se celor 150.000 aflate la dispozitia publicului. Comparativ, in SUA exista doar 41.000 de statii de reincarcare.
Mai mult, moda masinilor electrice din China este intretinuta si de modelele LSEV (low-speed electric vehicle), desi acestea nu intra in statisticile oficiale.
Insa, popularitatea lor este uriasa gratie pretului scazut la care sunt comercializate: aproximativ 5.000 dolari.
"Toata provincia Shangdong conduce LSEV-uri, chiar si in marile orase", estimeaza Dennis Zuev, expert in solutii de trafic al Universitatii Lancaster.
Micutele LSEV-uri ating o viteza maxima de aproximativ 70 km/h, dar o multime de avantaje: sunt ieftine, nu necesita permis de conducere si nici inmatriculare.
Vanzarile de LSEV-uri sunt si ele impresionante: 600.000 in 2016, cu sansa de a atinge pragul de 2 milioane de unitati vndute in 2020, dupa cum apreciaza analistii.
In Statele Unite, Tesla si Chevrolet concureaza pentru a lansa in 2018 cea mai ieftina masina electrica de pe piata americana. Pretul acesteia va pleca de la 35.000 de dolari.