Surse din interiorul guvernului de la Beijing sustin ca nivelul investitiilor in statiile de reincarcare a automobilelor va fi unul record in perioada imediat urmatoare.
Oficialul chinez care a facut dezvaluirea a dorit sa isi pastreze anonimatul, dar a vehiculat suma de 100 de miliarde de yuani, aproximativ 16 miliarde de dolari americani ca fiind cea prognozata pentru realizarea programului guvernamental.
La ora actuala, China este si cel mai mare emitent de dioxid de carbon din lume, masura putand reprezenta un pariu ambitios al Executivului de la Beijing in domeniul politicilor de mediu.
De bun augur pentru toata lumea?
Investitia chinezilor ar pune pe picioare atat concernele locale importante din sectorul auto: BYD si Kandi Tehnologies Group, cat si alti mari producatori auto de pe piata mondiala.
Volkswagen, BMW si alte mari grupuri auto si-au dozat deja o mare parte din sectorul productiv in China, inregistrand si vanzari semnificative in zona asiatica, iar proiectele lor de automobile electrice sunt din ce in ce mai vizibile pe strazi. Cel mai probabil, masura urmeaza sa fie anuntata oficial in ultimul trimestru al acestui an, dar aceasta s-ar putea dovedi o lovitura dura pentru producatorul american Tesla, daca proiectul statiilor de reincarcare a autoturismelor electrice din China va fi unul incompatibil cu modelele de autoturisme produse de compania americana, considera analistii publicatiei Bloomberg.
Bursa in crestere
Zvonul a dat rapid roade, cel putin la nivelul cotatiilor bursiere ale BYD, Shanghai Potevio, Kandi Tehnologies Group si Guangdong Nanyang Cable Group Holding, producatori importanti ai compenentelor incluse in infrastructura de statii publice de alimentare a autovehiculelor electrice. La bursa din Hong Kong, cele patru companii au inregistrat cresteri de 5,3%, 3,9%, 4,5%, respectiv 2,7% la pretul actiunilor tranzactionate de la aparitia zvonului.
Masuri de sustinere
Zvonul are deja piloni pe care se sprijina: anularea taxelor la achizitia de automobile electrice incepand cu luna viitoare si tinta de 30% stabilita de oficialii chinezi pentru procentul de autoturisme electrice existente in 2016 in parcul auto national. Avand o mare parte din industria auto functionand sub diverse occidentale, oficialii de la Beijing au anuntat inclusiv cresterea competitiei prin acordarea licentelor de fabricare a masinilor electrice catre producatori din sectoarele non-auto.
Proces gradual sau reforma la foc rapid?
Scutirea de taxe si realizarea unei infrastructurii ample pentru masinile electrice s-ar putea sa nu fie insa suficiente pentru a transforma China intr-o tara mai putin poluata, sustin unele voci.
"Crearea infrastructurii de alimentare si cresterea industriei producatoare de automobile electrice depind una de cealalta, dar trebuie sa vorbim de un proces gradual. O dezvoltare a infrastructurii nu este de ajuns pentru a stimula vanzarea masinilor electrice. Vehiculele electrice nu sunt atat de atractive fata de masinile clasice", considera Ashvin Chotai, director la Intelligence Automotive Asia.