Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Automobilul electric, pariul castigator al industriei auto - Interviu Dan Vardie

Automobilul electric, pariul castigator al industriei auto - Interviu Dan Vardie


Dan Vardie, expert in industria auto, pariaza pe cartea castigatoare a propulsiei electrice la automobile, care va fi totusi concurata de automobile cu propulsia pe baza de hidrogen, dar si de cele "clasice" deja, masinile hibrid.

Rezervele de petrol sunt pe terminate, iar preturile la carburanti au explodat in ultimii ani. Care credeti ca va fi sistemul de propulsie al masinilor in viitorul mai indepartat, in persepctiva diminuarii rezervelor de petrol?

Sunt foarte multe studii si estimari si multe declaratii ale sefilor concernelor auto, care sunt foarte importante, pentru ca producatorii de masini au departamente de cercetare destul de bune. Asa incat, o declaratie a presedintelui Renault-Nissan, General Motors sau Ford sunt foarte importante, pentru ca ascund in spate niste studii minuntioase.

La nivelul anului 2050, vrem nu vrem, 90% vor fi tot automobilele clasice, cu propulsie clasica, adica benzina si motorina. Restul de 10% fiind o propulsie alternativa, adica hibrid, plug-in hibrid, extended range si complet electric.

Pot reprezenta automobilele cu propulsie pe baza de celule combustibil cu hidrogen, o alternativa viabila la sistemele clasice?

In prezent, nu este clar pentru nimeni cum vom reusi sa facem "benzinarii" de hidrogen, pentru ca problema mare nu este productia, si chiar si aici exista controverse intre cei care sustin ca avem destul hidrogen si cei care spun ca celelalte industrii vor avea de suferit, daca industria auto va cumpara hidrogen in cantitati mari.

Marea problema este distributia hidrogenului, iar un bun exemplu in acest sens este Germania, unde in regiunea orasului Hamburg exista doar patru statii de alimentare cu hidrogen.

Imi povestea unul dintre inginerii de la Opel, implicat in proiectul masinii cu hidrogen, ca i s-a intamplat sa se duca la o astfel de statie si sa i se spuna ca nu mai exista hidrogen. Asa ca, iti pui intrebarea logica, "Ceilalti or avea?". Deci, trebuie sa faci asa, cateva ture prin oras ca sa alimentezi masina cu hidrogen.

Putem vorbi, la nivelul anului 2012, cel putin in Europa, de o piata a automobilelor cu hidrogen?

Nu. In prezent, numarul automobilelor cu hidrogen este foarte mic, Opel are vreo 100 de bucati de Ampera prin Europa, iar, in stadiul incipient in care se afla piata, nu cred ca sunt mai mult de 200-300 de masini electrice in Europa.

Deci, cine si-a construit o statie de hidrogen, cred ca a facut-o, asa, mai mult de dragul artei, pentru ca distributia chiar reprezinta o problema la hidrogen, iar investitiile intr-o statie care sa aiba hidrogen lichid sunt foarte mari, si pot ajunge la 2-3 milioane de euro. Deci, daca investesti 2-3 milioane de euro intr-o statie de comercializare a hidrogenului s-ar putea sa nu-ti mai scoti banii. In plus, exista o conventie a marii majoritati a constructorilor auto care vor lansa pe piata, in 2015, modele bine puse la punct, care sa aiba la baza celulele de combustibil.

Este o intreaga "batalie" intre masini cu propulsie hibrida, cele partial electrice, pe hidrogen sau integral electrice. Sunt multe tehnologii, insa care va reusi sa "fuga" din laborator si sa se transpuna in productie?

La un moment dat, toate automobilele vor fi electrice, asta este clar, pentru ca este singura solutie. Nu exista alternativa.

Insa, discutia se axeaza in jurul modalitatii de producere a energiei electrice. Daca vrei s-o produci la bordul autovehicului, toate lumea este de acord ca hidrogenul e singura solutie de viitor.

O a doua varianta sunt bateriile, pe care le incarci la priza normala, insa tehnologia litiu-ion este slaba, pentru ca nu permite o autonomie prea mare, chiar daca fiecare constructor auto anunta ca a mai optimizat bateriile pentru a merge cat mai multi kilometri cu masina.

Interesant este ce spun inginerii, si anume, ca in laborator este posibil sa realizezi astfel de performante, insa, atunci cand trebuie lansata in productie, masina dispare ca prin "neant".

Un alt minus al bateriilor il reprezinta greutatea totala, pentru ca, de exemplu, la Opel Ampera, acestea cantaresc 180 de kilograme, iar la unele modele bateriile ajung si la 250 de kilograme. Inginerii spun ca, la dimensiunile actuale ocupate de baterii intr-o masina, cu ajutorul tehnologiei vom ajunge ca, pana in anul 2020, sa se dubleze autonomia masinilor electrice, insa nu mai mult de atat.

Deci, daca in prezent o masina electrica are o autonomie, pur electrica, cuprinsa intre 40 si 60 de kilometri, asta va insemna ca pana in anul 2020, vom putea parcurge intre 80 si 120 de kilometri cu aceasta.

Pana la perfectionarea bateriilor de la automobilele pur electrice, care sa duca la o crestere considerabila a autonomiei, putem sa ne indreptam toata atentia catre masinile cu propulsie hibrida, care au devenit deja niste modele clasice?

Da. Pana la perfectionarea electricelor, putem utiliza hibridul, in varianta cu motor termic pe motorina sau benzina. Aici avem avantajul ca putem folosi in oras propulsia electrica a masinii, iar la drum lung sa utilizam motorul termic, pentru ca este mai eficient.

Un caz aparte il reprezinta sistemul de propulsie de pe Chevrolet Volt, pe care il gasim si pe Opel Ampera, fiind primul model ce reuseste sa produca energie la bordul masini, energie generata de motorul clasic. Eu personal am masurat datele si din pacate a rezultat o productie de electricitate nu foarte eficienta.

Exista si cateva pareri, cum a fi cea a lui Carlos Ghosn, presedintele aliantei Renault-Nissan, care estima ca in anul 2020 aproape 10% din productia de masini va fi electrica. Intre timp, nici macar el nu mai crede ce a spus, dar il inteleg pentru ca Ghosn a fost cel mai mare promotor al automobilului electric, el facand si un pariu pe tema asta. Deocamdata, pariul a fost pierduta, pentru ca vanzarea lui Nissan Leaf este un dezastru, chiar daca nimeni nu o recunoaste, iar acum porneste si vanzarea lui Renault Zoe, tot un Leaf, dar cu sigla frantuzeasca.

Interesat este ca la Renault Zoe se incearca o modalitate mai ciudata de comercializare, si anume, leasing separat pentru bateriile electrice. In legislatia japoneza nu s-a putut face acest lucru, insa la francezi este posibil. Este putin ciudat, pentru este ca si cum ti-ai cumpara o masina, dar leasingul il faci separat, pe volan, pe roti, pe scaune, si pe restul masinii. Inteleg ca trebuie sa inventam sisteme care sa ajute oamenii, dar acestea trebuie sa aiba si ele o anume limita.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3777 ori