Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Planul Comisiei Europene: automobile mai "curate" din 2012

Planul Comisiei Europene: automobile mai "curate" din 2012
Pana in 2012 vor putea fi inmatriculate in UE numai automobile care sa nu mai emita peste 120 de grame de bioxid de carbon pe kilometru, propune Comisia Europeana, in timp ce la ora actuala media este de 163 gr/km si contribuie in mod semnificativ la incalzirea climei, noteaza Franco Serra intr-o corespondenta din Bruxelles pentru ziarul Avvenire.

Pentru furgonete obiectivul este de 175 gr/km pana in 2012 si 160 in 2015. O reducere de 10 grame va trebui obtinuta nu cu modificari la motoare, ci gratie unei mai mari raspandiri a biocarburantilor si o mai mare eficienta a climatizarii, a pneurilor, a carburantilor in general.

Propunerea a fost facuta pe 7 februarie de Comisia europeana dupa luni de conflicte interne si presiuni: ecologistii voiau reduceri mai severe in timp ce industria se teme de noi costuri si deci scaderi de competitivitate. Propunerea va deveni lege comunitara daca, probabil cu modificari, va fi aprobata de guverne si de Parlamentul european.

Textul, prezentat de comisarii pentru industrie, Gunter Verheugen, si comisarul pentru Mediu, Stavros Dimas, va face parte dintr-o "strategie globala" care va fi supusa guvernelor cel mai tarziu pana in iunie 2008, pentru a obtine directive cu valoare de lege in toate tarile Uniunii Europene.

Potrivit Asociatiei constructorilor europeni de masini (ACEA), planul Comisiei este "daunator, prea sever si cu obiective arbitrare care nu tin seama de consecinte". Sergio Marchionne, presedintele Acea si administrator delegat al concernului FiAT, a aratat ca "industria automobilelor nu vrea sa faca parte dintr-un experiment" ca acela propus iar "daca propunerea Comisiei nu va fi modificata, va provoca cu certitudine o eroziune a fortei economice a Europei".

Industria automobilelor" reprezinta scheletul industriei manufacturiere europene", a insistat Marchionne iar cei care lucreaza acolo "mizeaza pe o politica mai rezonabila si echilibrata in lupta pentru reducerea emisiilor de CO2'. ACEA cere asadar un "dialog constructiv" cu o abordare care sa includa eforturile cerute constructorilor, consumatorilor si industriei carburantilor.

Verheugen este sensibil fata de aceste preocupari si se pronunta pentru stimulente fiscale in favoarea automobilelor nepoluante, "curate", pentru a atenua, mai cu seama pentru constructorii de automobile mici si mijlocii, ponderea masurilor propuse. "Este urgent necesar - a spus Verheugen - ca Statele din UE sa prevada stimulente fiscale pentru a face in asa fel incat consumatorii sa se indrepte tot mai mult spre achizitionarea de automobile care sa respecte mediul".

In strategia anti-incalzire a atmosferei masina ocupa o pozitie cheie din punc de vedere atat al mediului cat si economic si social: automobilele in circulatie ale celor 27 de state membre sunt raspunza- toare de ceva mai putin de un sfert din totalul emisiilor de CO2, iar industria automobilistica ramane pe primele locuri printre sectoarele care produc bogatie si dau de lucru direct sau indirect unui numar de 12 milioane de cetateni.

In Comisia Europeana a durat cateva luni duelul dintre Verheugen, atent la interesele industriei, si Dimas, ecologist cu atat mai riguros cu cat Grecia nu produce automobile. Dimas pornise de la cererea de a se limita emisiile la 110 gr/km, dar limitele propuse de Germania, Franta, italia, Marea Britanie si Spania l-au constrans sa faca concesii.

La ora actuala firmele de automobile sunt angajate, pe baza voluntara, sa reduca emisiile la 140 de grame per kilometru pana in 2008.Potrivit Comisiei, numai cinci constructori - Fiat, Citroen, Renault, Ford si Peugeot - respecta graficul si vor reusi sa atinga obiectivul, conchide autorul articolului.


Bloombiz
(Sursa: Rompres)



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 886 ori