Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

POS Transporturi, deblocat. Liber la autostrazi! Vezi cum ne-a pus UE ordine in idei

POS Transporturi, deblocat. Liber la autostrazi! Vezi cum ne-a pus UE ordine in idei


Programul Operational Sectorial (POS) Transporturi in care este inclusa si realizarea tronsonului de autostrada Nadlac-Arad a fost deblocat. Romania va putea cheltui in urmatoarea perioada 4,5 miliarde de euro pentru dezvoltarea de proiecte de infrastructura in transporturi.

Anuntul a fost facut de premierul Ponta cu ocazia intalnirii oficiale cu comisarul european pentru Politica Regionala, Johannes Hahn.

Romania ar trebui sa finalizeze pana in 2020 coridorul IV Pan-European, care presupune construirea a aproape 1000 de km de drumuri. Conectarea infrastructurii nationale cu cea din vestul continentului reprezinta prioritatea zero in sectorul transportului, potrivit Acordului cadru dintre Romania si UE, in exercitiul financiar 2014-2020, ce prevede alocarea de fonduri structurale si de investitii in valoare de 39 de miliarde de euro.

Tara noastra a reusit sa finalizeze in 2012 doar 140 de km de autostrazi si variante ocolire. De altfel, documentul Comisiei Europene arata ca Romania sufera din cauza lipsei de infrastructura, care nu ii permite o buna conexiune cu vestul Europei. Finalizarea constructiei coridorului IV Pan-European va presupune realizarea de noi drumuri europene si autostrazi, dar si linii de cale ferata, pentru a facilita transportul intre granita de vest a tarii si portul Constanta sau Dunare.

Coridorul IV Pan-European

Desi s-au investit sume importante in ultimii ani pentru modernizarea infrastructurii rutiere, reteaua nationala nu face fata traficului existent, conducand la durata prea mare de parcurgere si in cele din urma, ineficienta - dezavantaj care pericliteaza dezvoltarea regionala si atragerea de investitii straine, avertizeaza reprezentantii Comisiei Europene, in document.

O alternativa ar putea fi reprezentata si de transportul feroviar este nevoie de investitii masive in modernizare, pentru a combate lipsa de rentabilitate, dar si reticenta romanilor.

In plus, pentru transportul marfurilor, Romania poate profita de un mare avantaj pe care il detine: Dunarea. Fluviul poate conecta exportatorii de cereale si alte marfuri, cu cele mai importante piete europene, reducand si din presiunea care se pune pe infrastructura rutiera.

Ce trebuie sa construim pana in 2020

In cadrul Acordului, Romania se angajeaza ca in perioada 2014-2020 sa finalizeze construirea coridorului IV Pan-European. Reteaua de infrastructura ar lega tara noastra de marile orase din Europa de Vest, traseul fiind Nuremberg (Germania) - Praga (Cehia) - Viena (Austria) - Bratislava (Slovacia) - Gyor (Ungaria) - Budapesta (Ungaria) - Arad. Din acest punct, ea se va ramifica in doua ramuri: Timisoara - Deva - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Constanta si Timisoara - Drobeta Turnu Severin - Vidin - Sofia (Bulgaria) - Salonic (Grecia).

Reteaua de infrastructura prezinta si o componenta feroviara, care pe teritoriul Romaniei se va desfasoara pe segmentele: Arad - Simeria - Coslariu - Brasov - Bucuresti - Constanta si Arad - Timisoara - Drobeta Turnu Severin - Craiova - Calafat/Vidin. Statiile feroviare, dar si liniile trebuie modernizate pentru cresterea calitatii serviciilor, se mai arata in document.

In ceea ce priveste sectorul navigabil, marile prioritatile ale Romaniei sunt zona comuna a Dunarii dintre Romania si Bulgaria, dar si portul Constanta.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3746 ori