Investitiile chinezilor in Romania: un moft sau o solutie de viitor?

Marti, 16 August 2011, ora 17:59
3157 citiri
Investitiile chinezilor in Romania: un moft sau o solutie de viitor?

China pare a fi cel mai ravnit investitor pentru Guvernul roman, intr-un moment in care putine tari se mai hazardeaza sa faca proiecte mari de investitii. Premierul poarta deja discutii de cateva zile cu reprezentantii chinezi si analizeaza potentialele investitii in pe taramul romanesc. 

Cat de repede se vor concretiza insa dicutiile, care sunt sansele ca aceste proiecte sa sporeasca in viitor sau ce efect va avea venirea chinezilor in Romania sunt intrebari ale caror raspunsuri depind foarte mult de conditiile de negociere, sustin analistii economici contactati de Bloombiz.

Investitiile facute de China in Romania, o solutie de moment sau priecte de viitor?

Consultantul Bogdan George considera ca interesul Chinei este de a avea in Romania un partener politic si economic de durata in Europa. Acesta se asteapta ca aceste investitii sa creasca in viitor, cu rezerva va vor fi  mai multe analize de oportunitate in contextul noii crize financiare la orizont.

Investitiile chinezilor, mai avantajoase decat contractele de pana acum?

Autostrazile construite de investitorii chinezi au totusi sanse reale de a fi mai ieftine decat decat cele facute de Bechtel sau de francezi, avand in vedere experienta pe care o au la ei acasa.

“Dar bineinteles ca in mare masura specificatiile tehnice sunt cele care determina in primul rand pretul km de autostrada si in aceasta privinta, trebuie foarte mare atentie inca din faza de proiectare si inca din faza de realizare a caietului de sarcini de catre Autoritatile Romane, pentru ca aici se determina o buna parte din pretul final”, a declarat Aurelian Dochia pentru Bloombiz.ro.

Bogdan George declara ca aceste autostrazi vor fi chiar de trei ori mai ieftine si da ca exemplu modelul polonez.

“In plus statul roman va trebui sa negocieze la sange fiecare contract pentru a avea siguranta pe calitate si durabilitate.Si o va face dupa ce a patit cu Bechtel si baronii romani ai asfaltului”, adauga consultantul.

Negocierea contractului este si aspectul esential mentionat de Fostul Ministru de Finante Daniel Daianu care subliniaza nevoia romaniei de investitii serioase de peste tot.

“E binevenit daca obtinem finantari, desi in mod normal noi trebuia sa reusim sa ne facem infrastructura fara a avea finantari de la chinezi pentru ca noi aveam bani de la Uniunea Europeana. Banii din Asia, din China sau din alta parte ar trebui sa vina pentru orice proiect interesant. Ca este vorba de un proiect portuar, ca este vorba despre alta componenta a infrastructurii rutiere, dar noi pentru reteaua de drumuri si mai ales de autostrazi, aveam bani de la Uniunea Europeana. Ce ne-a impiedicat sa facem asa ceva?  Noi aveam zeci de miliarde de euro. Nu lipsa finantarilor a fost in cazul Romaniei ‘buba’”, declara acesta pentru Bloombiz.

Fostul ministru de Finante explica de ce exista in acest moment o atentie sporita pentru China: Asia este singura singura regiune a lumii care economiseste mult si care face export masiv de capital.

Acesta saluta investitii in industria auto, in IT si chiar asamblare, in industria de masini si echipamente, intrucat Romania nu duce lipsa de forta de munca calificata.

“As saluta, de pilda, investitii chiar si in constructia de nave, chiar daca acolo sunt sud-coreenii. Avem deschiderea la Marea Neagra, avem porturi de-a lungul Dunarii. Depinde ce investitii se fac. Pentru ca daca investitiile facute de chinezi sunt de fapt pentru a facilita importul din china de produse nu ajuta in Romania.”

Cum va achita statul investitiile chinezesti in infrastructura

Romania isi va rezolva o serie de probleme de infrastructura mai bine decat cu finantarile din vest multe conditionate ,altele imposibil de facut acum din cauza datoriilor suverane si a stagnarii de la orizont sustine Bogdan George, care vede multe solutii de finantare: fie un parteneriat public-privat, fie luare in gestiune pentru autostrazi. “Probabil se va apela si la imprumuturi bancare dar si la esalonarea datoriei pe ani mai multi”, declara acesta.

Aurelian Dochia sustine si el varianta imprumuturilor dar aduce in discutie o noua varianta: autostrazile cu taxe.

Muncitorii chinezi, o amenintare pentru romani?

Dochia nu crede ca investitorii vor venii cu oamenii lor 100%, prezentand chiar posibilitatea crearii de locuri de munca pentru romani.

“Evident ca vor veni cu personal-cheie, insa e foarte greu sa aduca sutele si  miile de muncitori care lucreaza efectiv pe santiere pentru ca asta presupune niste costuri destul de ridicate. Nu neaparat salariile, care sunt probabil mai mici, dar ca sa tii atatia oameni departe de casa pe o perioada lunga de timp e costisitor. Asadar, vor fi create destul de multe locuri de munca pentru Romani”, declara Aurelian Dochia.

Care vor fi efectele investitiilor chinezesti agricultura romaneasca?

Intrebat daca vede un risc in investitiile chinezesti in agricultura Daniel Daianu constientizeaza posibilitatea unui risc care trebuie controlat prin parteneriate si investitii romane care sa excluda exportul produsului finit in China.

“Nu intamplator va spun ca ne intereseaza foarte mult conditiile, pentru ca si cu Bechtel-ul ne-am pacalit. Am crezut ca il prindem pe Dumnezeu de-un picior si unde am ajuns. Si privatizarea Petromului cum s-a facut si altele. Depinde cum privatizam, depinde ce investitii se fac, care sunt conditiile. Nu avem voie sa acceptam orice pentru ca nici nu e normal ca romanul sa munceasca pe un salariu mizer si tot profitul sa fie exportat”, a declarat Daianu pentru Bloombiz.

Ca solutie pentru a preveni acest risc, fostul ministru de Finante propune logica offset-ului pentru a obliga investitorii chinezi sa utilizeze forta de munca din Romania.

Consultantul Bogdan George, insa, sustine vehement ca nu exista astfel de riscuri si argumenteaza ca in sfarsit potentialul agricol de exceptie al tarii va fi pus in valoare plenar.

“E un bun ce se reproduce an de an. Va aduce Romaniei multe avantaje in perspectiva cresterii importantei factorului alimentar in plan mondial. Vor crea si mai multe locuri de munca in plan autohton”, este de parere acesta.

Funcția pe care toți pasionații de jocuri o așteptau! Google Play Games va permite rularea a două titluri de Android pe PC
Funcția pe care toți pasionații de jocuri o așteptau! Google Play Games va permite rularea a două titluri de Android pe PC
Google pare că încă este într-o fază experimentală cu serviciul său de jocuri pentru PC, Google Play Games. Acesta permitea anterior rularea a mii de jocuri de Android pe computere cu...
„Prețuri nesimțite". Cât au ajuns să plătească turiștii ca să-și întindă cearșaful pe jos, la Mamaia
„Prețuri nesimțite". Cât au ajuns să plătească turiștii ca să-și întindă cearșaful pe jos, la Mamaia
Prețuri explozive în stațiunea Mamaia. Tarifele chiar și pentru „montarea" unui cearșaf pe jos au ajuns să nu mai fie accesibile cetățeanului de rând. Turiştii plătesc, ca la...
#guvern investitii, #infrastrutura investitii, #investitii china , #stiri Aurelian Dochia

Curs valutar

1 EUR = 4.9690 RON

-0.0014

1 USD = 4.5785 RON

-0.0065
  1. Covrigii, o afacere de miliarde. Cele patru rețele de magazine care își împart piața din România
  2. Greșeala pe care o facem cu toții dimineața înainte de a urca în mașină. Cum putem evita defecțiunile motorului
  3. Fast-food, varianta nordică. Un mare lanț european de restaurante pregătește extinderea în România
  4. Dacia vrea să se bată de la egal la egal cu marii producători pe un nou segment de piață. Ce preț ar putea avea „Baby Duster” FOTO
  5. BMW recheamă în service sute de mii de vehicule. Modelele care ar putea avea probleme
  6. Drumul Daciei în Europa. Parcursul fulminant al mașinii românești în clasamentele vânzărilor. Cum stă în fața competitorilor
  7. Declinul mașinilor electrice, anunțat prea devreme. Ce se întâmplă pe piața auto
  8. Euforie pe piața crypto: ce urmează să se întâmple cu Bitcoin. Prețul a crescut deja de 4 ori, într-un an și jumătate
  9. Dacia Sandero a devenit cea mai vândută mașină din Europa. A lăsat în urmă Tesla Model Y VIDEO
  10. Încă un eșec major bifat de mașinile electrice. Bogații de la Porsche au confirmat: „Clienții au rămas reticenți"