Euro 2008 aduce castiguri de 130 mil euro companiilor autohtone

Vineri, 06 Iunie 2008, ora 09:38
1656 citiri
Euro 2008 aduce castiguri de 130 mil euro companiilor autohtone

Firmele din Romania ar putea inregistra de pe urma EURO 2008 incasari de peste 130 mil. euro, dar sunt si companii care se asteapta ca marele eveniment sportiv sa cauzeze pierderi, din cauza scaderii productivitatii, reiese din calculele Business Standard.

Peste 20.000 de romani sunt asteptati sa insoteasca echipa nationala de fotbal la meciurile din faza grupelor EURO 2008. Participarea lor, calculata in functie de bugetul mediu de 100 de euro de persoana, timp de zece zile, se traduce intr-o contributie a romanilor la economia Elvetiei de aproximativ 20 mil. euro.

Aportul romanilor la cresterea PIB-ului Elvetiei ar fi de circa 6%. Astfel, acestia ar putea contribui cu 20 mil. euro, din totalul de 344 mil. euro, pe care economia Elvetiei se asteapta sa-i contabilizeze ca profit in urma acestei competitii.


In Romania, lanturile de comert, din care unele au derulat campanii speciale pentru EURO 2008, ar putea inregistra vanzari suplimentare in luna iunie de circa 25-30 mil. euro, de pe urma evenimentului sportiv, generate in special de segmentul de TV, plasme si LCD-uri.

"Prin campania noastra ne-am propus sa anulam sezonalitatea clasica si sa avem doua luni de vanzare, mai si iunie, care sa se ridice cel putin la nivelul lunii aprilie, influentata in mod pozitiv si de sarbatorile de Pasti", a declarat pentru Business Standard Jiri Rizek, CEO Flamingo International, companie care a investit 1,2 mil. lei (circa 330.000 de euro) in promotia dedicata Campionatului.


Pe piata berii, sunt asteptate incasari de circa 50-60 mil. euro generate de EURO 2008. Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania, afirma ca in mod normal vanzarile de bere in lunile iunie-iulie cresc cu circa 20% fata de lunile obisnuite din an.

In volum, este vorba de circa 500.000-600.000 de hectolitri de bere. Producatorii de bere se asteapta ca vanzarile sa creasca in segmentul HoReCa si, in special, la terase, cu circa 25-30% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

De asemenea, si in retelele de retail, producatorii se asteapta ca vanzarile de bere sa creasca cu aproximativ 30% fata de luna iunie a anului trecut, potrivit declaratiilor facute de Catalin Ignat, vicepresedintele de marketing al United Romanian Breweries Bereprod, producatorul Carlsberg, berea oficiala a Campionatului European de fotbal EURO 2008.


De asemenea, evolutii similare sunt de asteptat pe piata bauturilor racoritoare si a apelor minerale si plate, reiese din analiza cotidianului Business Standard.


Majoritatea specialistilor de pe piata de advertising estimeaza o crestere a investitiilor in publicitate de circa 10-15%. Potrivit acestora, ritmul de crestere mai accentuat din perioada Campionatului European de Fotbal nu va modifica ritmul de crestere anual de 20-25% al pietei de publicitate.


Pe segmentul companiilor care vand echipamente sportive, sunt estimate cresteri de 40%- 50% ale vanzarilor. Adidas este sponsor oficial pentru nationala de fotbal a Romaniei si unul dintre partenerii EURO 2008.

"Ne asteptam la o crestere cu 40-50% a vanzarilor in perioada Campionatului European, cele mai solicitate produse fiind tricourile, care detin o pondere de 60% din total", a afirmat Alexandru Simina, brand manager al portalului de vanzarii de echipament sportiv Netsport, care colaboreaza cu 20 de furnizori si comercializeaza zece marci de produse.

"Cel mai bine s-au vandut tricourile pentru nationala, lucru care intr-o luna normala nu se intampla", au declarat reprezentantii Adidas la nivel local.


Cresteri de 50% ale incasarilor sunt asteptate si de holdingul Atlassib, controlat de omul de afaceri sibian Ilie Carabulea in perioada EURO 2008. In conditiile in care grupul a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri medie lunara de 22,5 mil. euro, nivelul incasarilor ar putea atinge 33,7 mil. euro in acest interval, potrivit calculelor Business Standard. In ceea ce priveste agentiile de turism, faptul ca nu au fost in masura sa includa in pachetele lor turistice bilete la meciurile de fotbal le-a redus serios posibilitatile de crestere a vanzarilor cu aceasta ocazie.

Traian Badulescu, ofiter de presa in cadrul ANAT, insa este de parere ca prin agentii vor pleca circa 7.000-8.000 de persoane, valoarea pachetelor turistice fiind estimata la 7-8 mil. euro.


Casele de pariuri se asteapta in aceasta perioada la incasari de aproape 15 mil. euro. Daniel Smeada, specialist in piata de pariuri, a declarat ca incasarile pentru perioada Euro 2008 vor creste cu peste 30%, adica in medie incasarile vor ajunge la 15 mil. euro.


Pe de alta parte, potrivit specialistilor in HR, productivitatea va scadea cu 10-15% in timpul EURO 2008, in special in industriile in care angajatii sunt cu precadere barbati, iar companiile se vor confrunta cu o rata a absenteismului ridicata.


Drepturile de difuzare ale EURO 2008 au fost adjudecate de TVR, care va plati "cu mult sub 30 mil. euro", potrivit unei surse apropiate afacerii. De asemenea, TVR va incasa circa 4,5-5 mil. euro de la advertiseri in perioada EURO 2008, sume ce se pot dubla la ratinguri mari constante. Numarul de bilete alocate Romaniei pentru faza grupelor este de 18.706, care au fost vandute in totalitate, potrivit oficialilor Federatiei Romane de Fotbal.

Din acestea, 30% au fost retinute pentru delegatia oficiala, 15% pentru parteneri si sponsori ai echipei nationale, iar 55% au fost vandute publicului. Valoarea acestora se ridica la 1,31 mil. euro.