De ani si ani de zile, tot discutam despre cum sa atragem mai multi turisti straini in Romania. Ba, mai mult, de cativa ani avem si fonduri de promovare consistente, deci nu ne-am putea plange de bani.
Ei bine, poate ca va va mira, poate ca par transant ori superficial, insa raspunsul e simplu: respectam regulile mixului de marketing si vom avea mult mai multi turisti.
Nu putem avea succes cat timp nu le oferim atentie maxima tuturor componentelor mixului de marketing: produsul, plasamentul, pretul si promovarea.
Cei 4 P. Sa ii luam pe rand:
1.Produsul. Il avem. Este destinatia turistica Romania. Si e bine sa pornim la drum cu ceea ce avem, nu cu ceea ce va fi. Nu stam mai prost decat Bulgaria la capitolul infrastructura rutiera. Nu suntem nici ultimii la capitolul servicii. Putem incepe! Restul aspectelor se perfectioneaza pe drum.
Fireste, trebuie sa identificam cateva (nu foarte multe) subproduse de baza, pe care sa le putem promova si vinde cu succes. Toate studiile de pana acum, realizate de specialisti internationali in turism, de la Organizatia Mondiala a Turismului (care ne-a oferit si un masterplan) sau de la Consiliul Mondial al Turismului si Calatoriilor, ne-au recomandat sa iesim pe piete internationale cu urmatoarele forme de turism: cultural, ecologic si rural, balnear si de sanatate precum si MICE (industria evenimentelor - Meetings, Incentives, Congresses & Events).
In cadrul acestor forme de turism avem cateva produse de nisa, unice... mai mult
Sambata, 13 Iulie 2013, ora 09:22
Turismul din Romania are nevoie de investitii de cel putin 10 miliarde de euro, pentru a redeveni competitiv si pentru a creste numarul de turisti care vin in tara. Din pacate, cu mici exceptii, investitiile straine pe plan local, mai ales pe segmentul hotelier, sunt aproape de zero, spune consultantul in turism Traian Badulescu, intr-un interviu acordat Business24.
Specialistul a vorbit si despre problemele pe care le are turismul din Romania, dar a enumerat si o serie de investitii de succes pe plan local, facute de oameni de afaceri precum Nicolae Bucovala, cel care a cumparat Hotelul Steaua de Mare din Eforie Nord, sau Mohammad Murad, care a anuntat ca investeste 5 milioane de euro intr-un hotel de cinci stele in Navodari.
Pentru revitalizarea turismului din Romania si pentru competitivitatea sectorului Dan Matei Agathon, fostul ministru de resort, spunea ca sunt necesare investitii de 10 miliarde de euro. Este plauzibila aceasta suma? Cat de mari ar trebui sa fie investitiile in turismul romanesc?
Suma amintita este mai mult decat plauzibila, daca ne gandim ca trebuie facute investitii in domeniul balnear, unde multe dintre hoteluri nu sunt, inca, renovate, dar si pentru turismul montan si pentru infrastructura de schi care este in continuare deficitara. De asemenea, pe litoral si in Delta ar trebui facute modernizari. Cuantificand, cred ca ar fi necesari cel putin 10 miliarde de euro, care sa ne ajute sa ne dezvoltam, din punct de vedere turistic.
Anul... mai mult
Joi, 11 Iulie 2013, ora 00:30
Turismul cunoaste mai multe forme: de odihna si relaxare, cultural, sportiv, social si sociologic, stiintific, politic, de afaceri si de evenimente. Dar ce inseamna turism de evenimente?
Aceasta forma de turism vine pe o schema de obligatii profesionale foarte bine pusa la punct. Din cand in cand, acesta are timp liber. Pe acest timp se construiesc oferte locale, scurte, interesante si de calitate, dar atentie, nu neaparat ieftine. Turistilor de afaceri veniti in Bucuresti, de exemplu, li se ofera postururi sau pretururi ale Capitalei, vizitarea imprejurimilor Bucurestiului, deplasari pe Valea Prahovei, dar si destinatii mai indepartate (Delta Dunarii, Bucovina etc.).
Ce este turismul de evenimente?
Potrivit prof. univ. dr. Gabriela Stanciulescu (Academia de Studii Economice), "turismul de evenimente este un domeniu prin excelenta dinamic in toata lumea. In ultimii 15-20 de ani, circulatia turistica mondiala are din ce in ce mai des drept motivatie deplasarea individuala sau de grup, in scopul participarii la congrese si conferinte internationale, expozitii si targuri specializate, forumuri de afaceri, sesiuni de training si programe de Team Building sau calatorii de stimulare a angajatilor.
Organizarea profesionista de evenimente reprezinta o componenta a industriei ospitalitatii si este generatoare de imagine pozitiva si de venituri substantiale pentru destinatia in care se desfasoara. Ea poate fi considerata, pe drept cuvant, ca fiind componenta cea mai... mai mult
Duminica, 09 Iunie 2013, ora 11:40
Un resort reprezinta un loc destinat relaxarii si recreerii, in scopul de a atrage turisti. Aceste resorturi pot fi statiuni sau orase, dar si entitati operate de o singura companie.
In limba engleza "resort" poate insemna si statiune, dar si complex hotelier mare. Chiar daca exista critici ai utilizarii acestei sintagme in limba romana, ea este necesara, asa cum folosim si notiunile de "all inclusive" sau de "early booking". In cazul in care vorbim de o statiune in sensul clasic, precum Mamaia ori Poiana Brasov, este firesc sa folosim cuvantul romanesc. Dar atunci cand vorbim de complexele din Antalya, nu le mai putem denumi "statiune", ci "resort".
In general, un resort ofera clientului toate formele de petrecere a timpului liber si are ca scop sa-l determine pe turist sa ramana cat mai mult timp inauntru. De obicei, resorturile ofera servicii all inclusive, insa nu e obligatoriu.
Ce inseamna si cum a aparut "all-inclusive"?
Un complex all-inclusive reprezinta o statiune de vacanta, care include un minim de trei mese pe zi, bauturi racoritoare, bauturi alcoolice, cele mai multe gratuitati si, eventual, alte servicii in pret, precum transferuri, animatie pentru copii si adulti etc. Multe ofera, de asemenea, sporturi si alte activitati incluse in pret. De obicei, sunt contra cost servicii personalizate gen spa, bauturi vechi sau de marca internationala, excursii, sporturi precum para-sailing, mini-croaziere etc.
Structurile de cazare all inclusive sunt... mai mult
Sambata, 01 Iunie 2013, ora 17:19
In weeek-end am fost pe Litoralul romanesc, unde am participat la un infotrip organizat de Bibi Touring - unul dinte principalii touroperatori specializati pe turism intern si ANAT - Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism.
Este cel de-al doilea an in care toti marii touroperatori de turism intern organizeaza infotripuri proprii, dedicate promovarii litoralului romanesc, in aceeasi perioada, alaturi de ANAT si Asociatia de Promovare si Dezvoltare Turistica Litoral - Delta Dunarii.
Voi aminti toti acesti touroperatori, pentru ca merita: Mareea, Eximtur, Paradis - Vacante de Vis, Accent Travel & Events, Bibi Touring, Happy Tour, Intertour, Discovery, Paralela 45. Toate aceste firme au reusit sa stranga la un loc 700 de agenti de turism si peste 50 de jurnalisti si de bloggeri.
Am tras mai multe concluzii, dintre care majoritatea sunt, din fericire, pozitive. In primul si in primul rand, ma bucura faptul ca litoralul romanesc ramane produsul turistic numarul unu in optiunile romanilor si este coerent promovat si vandut de catre agentiile de turism. Peste 80% dintre turistii care opteaza pentru litoral achizitioneaza pachetele turistice de la agentiile specializate.
Touroperatorii anunta o crestere foarte mare a cererii pentru litoral. Potrivit Luciei Morariu, presedintele ANAT, cererea pentru litoral a crescut, pana la ora actuala, cu 30% fata de anul precedent. De asemenea, inscrierile timpurii au inregistrat o evolutie de 40%. Este drept, 95% dintre acesti... mai mult
Luni, 27 Mai 2013, ora 14:32
Recent m-am intors din Dubai, unde am participat la cel mai important targ de turism din Orientul Mijlociu, Arabian Travel Market (ATM), la invitatia companiei aeriene flydubai.
Am ramas fascinat mai ales de un aspect: o fosta tara (in curand) petrolifera, care a realizat ca in curand i se vor epuiza resursele naturale, si care a decis, prin ai sai lideri vizionari, ca viitorul sta in turism si in business. Si a inceput aceasta strategie coerenta de dezvoltare inca din anii '90. Dubai, unul dintre cele sapte state ale Emiratelor Arabe Unite, este un oras al recordurilor: totul trebuie sa fie "cea mai, cel mai". Si a reusit foarte bine acest lucru.
Aeroportul din Dubai este al doilea din lume si are toate sansele sa ajunga primul.
Pe el opereaza Emirates, una din cele mai mari si mai apreciate companii aeriene din lume, alaturi de flydubai, compania low cost a Dubaiului (dar numai low cost nu e ca servicii).
Dubai Mall este unul dintre cele mai mari mall-uri din lume si a primit, doar anul trecut... 56 de milioane de vizitatori! De 30 de ori numarul de turisti straini care viziteaza Romania! Emiratul arab este un magnet pentru sute de evenimente internationale in fiecare an. Este clar ca micul stat arab isi are asigurat viitorul din turism si servicii, pe termen lung.
Apoi, ma gandesc la Grecia, Spania, Franta, Austria ori Turcia... Ce au in comun toate aceste tari?
Traiesc din turism sau, oricum, o mare parte a Produsului Intern Brut (PIB) le este... mai mult
Duminica, 19 Mai 2013, ora 09:30
Traian Badulescu, fostul purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), marturiseste ca ar vrea sa-l aduca in Romania pe Steven Spielberg si ca i-ar placea sa calatoreasca si in spatiu.
Badulescu sustine intr-un interviu acordat Business24 ca nu este tentat sa investeasca in altceva, in afara de turism, insa se simte atras si de consultanta, social media sau viitorolgie, un domeniu extrem de interesant si potential profitabil, cu sprijinul potrivit.
Cum si cand ati descoperit ca aveti o slabiciune pentru calatorii?
Am descoperit pasiunea pentru calatorii, culmea, datorita artei science-fiction. In scoala generala mai calatoream cu familia, prin Romania, pentru ca in afara granitelor nu se putea, pe vremea comunismului.
In schimb, incepand cu anul 1992, cand am intrat intr-un cenaclu SF, multe conventii si manifestari se desfasurau in tara. Am avut ocazia, pornind de la insula Atlantykron, Capidava, locul unde se desfasura scoala de vara, sa calatoresc mult prin zone precum Sangeorz Bai, Baia Mare si Timisoara.
Apoi, devenind ziarist la cotidianul Ziua, am descoperit oportunitatea unui nou saptamanal turistic, Ziua Turistica. Domeniul ma atragea, am facut parte din echipa redactionala inca de la inceput, a fost un proiect care a durat cinci ani. Practic, asa am facut primii pasi in presa de turism.
Pas cu pas, am inceput sa calatoresc si prin tara si prin strainatate, prima excursie in afara fiind in Tunisia, cu escala in... mai mult
Sambata, 09 Iunie 2012, ora 00:00
Traian Badulescu, fostul purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), a declarat in cadrul unui interviu pentru Business24, ca Romania nu comunica foarte bine valorile sale principale, tara noastra inca inregistrand dificultati pe partea de promovare.
Care sunt deficientele cu care se confrunta in prezent turismul romanesc?
Romania nu are inca o imagine formata, turistii straini venind la noi mai mult din curiozitate, pentru ei suntem o tara noua. Totusi, cei care vin la noi stiu ca gasesc aici traditii si cultura. Majoritatea turistilor vin cu un nivel de asteptare scazuta, mai ales pe circuitele culturale, insa dupa ce se intorc, gradul de statisfactie este ridicat.
Strainii vad Romania ca pe o destinatie turistica "mai de la marginea Europei", nu neaparat uitata de lume, ci mai degraba una unde traditiile sunt bine pastrate si unde exista multe locuri pitoresti virgine.
Majoritatea strainilor spun revoltati: "aveti o tara frumoasa, dar cum o promovati, cum comunicati produsul pe care vreti sa-l vindeti?"
Care este brandul turistic, nu cel oficial, ci cel real? Cum vad turistii staini Romania?
Nu avem un singur brand real, oricum, o data o vad ca pe o destinatie mai de la "marginea Europei", nu neaparat uitata, dar unde inca sunt locuri naturale neatinse de om, ori traditii pastrate si ei stiu foarte bine asta. Un ambasador foarte bun este Printul Charles, mostenitorul tronului Marii Britanii, care a descoperit locuri pe... mai mult
Vineri, 08 Iunie 2012, ora 08:05
Elena Udrea sustine ca Israelul ar putea urca in topul tarilor generatoare de turisti pentru Romania. Cei mai multi vizitatori straini vin din tarile germanice, potrivit lui Traian Badulescu, General Manager Travel Advisor Media. Strainii sunt atrasi, in primul rand, de fetele frumoase, de vinurile rosii excelente si de bucataria traditionala, conform lui Dan Matei Agathon, fost ministru de turism.Romania are foarte multe zone cu un potential turistic extraordinar, neexploatat suficient. In opinia fostului Ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, Romania are un produs complex turistic.
„Nu poti spune ca valorificam mitul lui Dracula si sa facem un traseu care se includa, bineinteles, castelul Bran sau hotelul de la Tihuta. Nici nu poate sa mearga exclusiv pe alta forma de turism, sa spunem, de exemplu, turismul speologic.
Foarte putini stiu ca Romania are 1000 de pesteri. Romania are posibilitatea sa organizeze in Delta Dunarii safari. Un foto safari, iar turistii sa fotografieze animalele si nu sa le impuste cu mitralierele kalasnikov, cum se facea mai demult.
Nu se poate merge exclusiv un produs turistic, pentru ca ar fi gresit. Se poate merge pe forme de turism: turism istoric, turism cultural, turism de sanatate, turism pentru apele minerale romanesti, turism pentru podgoriile romanesti.
Se poate merge pe un program de croaziere pe Dunare, care ar avea sanse mari sa aduca acea categorie de turisti care cheltuiesc cate 5,6 mii de euro la un voiaj de cinci... mai mult
Luni, 11 Aprilie 2011, ora 09:32