Podul Calafat-Vidin a contribuit la cresterea transportului de marfuri dintre Romania si Bulgaria, exporturile tarii noastre la sud de Dunare fiind mai mari cu 9 la suta.
In plus, exporturile Bulgariei au crescut de asemenea, cu 6 la suta, in timp ce comertul bilateral dintre cele doua tari depaseste in prezent 3 miliarde de euro, potrivit consilierului diplomatic din Ambasada Romaniei in ...citeste mai departe despre "Cu cat a crescut podul Calafat-Vidin exporturile Romaniei in Bulgaria" pe Ziare.com mai mult
Vineri, 07 Martie 2014, ora 08:45
Podului Calafat-Vidin, denumit si "Noua Europa", a depasit toate asteptarile, scrie luni cotidianul sofiot Standart. In cele sase luni de la inaugurare, podul a fost traversat de 250.000 de vehicule, a anuntat Vladimir Andreev, directorul executiv al companiei mixte romano-bulgare care administreaza podul.
Potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor de la Sofia, in primul an de existenta podul urma sa fie folosit de 415.000 de vehicule, dar acum se vede ca numarul lor va fi mai mare.
In anul 2013 a fost finalizat unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura din Bulgaria, a caruia constructie a durat destul de mult. Inaugurarea oficiala nu a pus insa capat problemelor, comenteaza ziarul, adaugand ca mai sunt multe lucruri de facut pentru ca podul sa fie cu adevarat eficient, comenteaza ziarul.
De la semnarea primului acord bilateral intre Romania si Bulgaria cu privire la construirea podului au trecut 13 ani, startul lucrarilor de constructie a intarziat sapte ani, iar acestea au durat inca sase. In sfarsit, la 14 iunie 2013, doi muncitori, un roman si un bulgar, au taiat panglica noului pod.
Traficul mare de pe podul Calafat-Vidin, o surpriza si pentru oficiali
Discursurile oficiale rostite cu aceasta ocazie au aratat ca nimeni nu s-a asteptat la o asemenea revitalizare in ambele directii. Premierul bulgar Plamen Oresarski s-a limitat numai la calificarea podului drept "un simbol al sperantei", iar omologul sau roman Victor Ponta a fost si... mai mult
Luni, 06 Ianuarie 2014, ora 14:22
Bugetul Ministerului Transporturilor (MT) ar putea fi suplimentat cu 1,667 milioane lei pentru constituirea unei entitati comerciale mixte romano-bulgare pentru exploatarea noului pod mixt (rutier si feroviar) peste fluviul Dunarea, intre orasele Calafat (Romania) si Vidin (Republica Bulgaria), potrivit unui proiect de Hotarare publicat pe site-ul MT.
"Se aproba suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2013, cu suma de 1.667 mii lei pentru asigurarea contributiei Romaniei pe anul 2013 la capitalul social al societatii comerciale mixte romano- bulgare create pentru exploatarea noului pod, precum si la bugetul de functionare preconizat de la infiintare si pana la punerea in functiune a obiectivului 'Pod peste fluviul Dunarea la Calafat-Vidin'", se arata in document.
Autoritatile competente ale partilor contractante vor incheia acorduri subsecvente privind organismul care va stabili modul de colectare si de distribuire a veniturilor, cat si alte probleme legate de exploatarea, intretinerea si administrarea Podului propriu-zis si a celor doua infrastructuri conexe de pe teritoriul Romaniei si, respectiv, de pe teritoriul Republicii Bulgaria.
Podul de la Calafat-Vidin a fost finantat din fonduri ISPA, in baza Memorandumurilor de finantare semnate de catre Uniunea Europeana si anume: ISPA/2004/RO/16/P/PT/009 cu Guvernul Romaniei, respectiv ISPA/2004/BG/a6P/PT/005 cu... mai mult
Luni, 03 Iunie 2013, ora 16:01
Noul pod rutier si feroviar Calafat-Vidin va fi inaugurat in 14 iunie si va fi exploatat de o societate mixta romano-bulgara, iar taxa pentru tranzitarea acestuia va fi de sase euro, a anuntat, marti, la Calafat, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Relu Fenechiu, care a mers, marti, la Calafat pentru a verifica stadiul lucrarilor la Podul rutier-feroviar Calafat-Vidin, a anuntat ca acesta va fi exploatat de o societate mixta romano-bulgara, care va fi infiintata pana in 14 iunie, cand va avea loc inaugurarea acestui obiectiv.
Lucrarile sunt aproape finalizate
"Mai exista cateva detalii tehnice care vor fi gata in perioada imediat urmatoare, si aici ma refer la lucrarile care se executa la catenara (firul de alimentare cu energie electrica pentru circulatia feroviara), fiind o diferenta de nivel de doar 10 centimetri intre catenara dintre Romania si Bulgaria, pe care o vom pierde pe o distanta de o suta de metri", a precizat Fenechiu.
El a spus ca a primit asigurari ca pana pe 9 iunie vor fi montate si cabinele pentru personalul Politiei de Frontiera, atat pentru partea romana, cat si pentru partea bulgara.
"Desi initial, in speranta aderarii Romaniei si Bulgariei in spatiul Schengen, nu mai erau necesare aceste cabine, constructorul a dat asigurari ca vor fi functionale inainte de data inaugurarii, mai exact pe 9 iunie", a explicat Relu Fenechiu, care a anuntat ca taxa pentru traversarea podului va fi de 6 euro. mai mult
Marti, 28 Mai 2013, ora 14:22
Taxa perceputa pentru traversarea noului pod de peste Dunare, la Calafat-Vidin, va fi cel mai probabil de 2 euro in cazul autoturismelor, iar pietonii si ciclistii vor trace gratuit.
Taxa pentru vehiculele cu masa intre 3,5 si 7,5 tone si maxim 23 locuri va fi de 12 euro, cele avand intre 7,5 si 12 tone vor plati 18 euro, camioanele de peste 12 tone cu maxim trei axe vor plati 25 euro, iar cele cu patru si mai multe axe - 37 euro, scrie joi cotidianul sofiot Sega, citand informatii publicate pe site-ul Agentiei de Infrastructura Rutiera din Bulgaria.
Taxele sunt comparabile cu cele percepute pentru traversarea podului Ruse-Giurgiu si de cateva ori mai mici fata de cele pentru traversarea Dunarii cu feribotul Calafat-Vidin care se ridicau pana la 92 euro, in cazul tirurilor.
Ziarul amintit mai scrie ca podul va fi inaugurat cel mai devreme la sfarsitul lunii mai. Miercuri, guvernul bulgar a adoptat o decizie prin care propune parlamentului sa ratifice acordul intre Romania si Bulgaria pentru infiintarea unei companii mixte care sa administreze noul pod.
Se asteapta ca propunerea sa fie una dintre primele votate de noul parlament bulgar care va rezulta din alegerile de pe 12 mai. Aceeasi procedura va trebui sa fie aplicata si in Romania.
Societatea mixta va avea sediul la Vidin si o filiala la Calafat. Veniturile din taxe vor fi impartite intre Bulgaria si Romania proportional in functie de investitiile facute de fiecare dintre doua tari. Bulgaria a... mai mult
Joi, 25 Aprilie 2013, ora 10:47
Bulgaria doreste ca veniturile provenite din incasarea taxelor percepute pentru traficul de pe podul Calafat - Vidin sa fie impartite proportional cu investitiile, ceea ce inseamna ca tara de la sud de Dunare ar castiga de cateva ori mai mult decat Romania.
Investitiile Bulgariei in acest proiect sunt de circa 230 milioane de euro, in timp ce investitiile facute de Romania - de circa 50 milioane de euro, sustine ministrul bulgar al transporturilor Ivailo Moskovski, intr-un interviu publicat vineri de agentia Focus, potrivit Agerpres.
Parlamentul de la Sofia a adoptat joi demisia guvernului premierului Boiko Borisov, dar ministrii din actualul cabinet raman in functie pana alegerea unui nou executiv.
Moskovski afirma ca exista o intelegere intre partile romana si bulgara sa nu fie percepute taxe pentru traficul feroviar, in timp ce in cazul celui rutier taxele sa fie colectate pe teritoriul Romaniei, ceea ce nu inseamna insa ca toate veniturile vor fi incasate de aceasta tara.
In opinia oficialului, podul Calafat-Vidin este un proiect foarte complicat, atat din punct de vedere tehnic, cat si din cel politic. "Orice pas trebuie coordonat intre cele doua state, dar si sa corespunda legislatiei europene. Nu vreau sa ma intorc in trecut, dar problemele nerezolvate au fost numeroase. Orice s-ar intampla de acum inainte, cel mai important este ca podul sa fie inaugurat in mai 2013", adauga Moskovski, referindu-se la situatia politica complicata in Bulgaria. mai mult
Vineri, 22 Februarie 2013, ora 17:50
Premierul bulgar Boiko Borisov si omologul sau roman Victor Ponta vor traversa podul Calafat-Vidin miercurea viitoare (24 octombrie).
Boiko Borisov, care se afla la Bucuresti pentru congresul Partidului Popular European, a declarat in fata ziaristilor bulgari care il insotesc ca a avut o intalnire cu premierul roman Victor Ponta si impreuna au stabilit ca saptamana viitoare sa treaca pe pod.
Borisov a mai adaugat ca si comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn, si-a confirmat prezenta in timpul inspectiei podului dintre Calafat si Vidin.
Boiko Borisov si Victor Ponta au stabilit ca sediul companiei care va administra podul Calafat-Vidin va fi la Sofia.
Saptamana trecuta, ministrul bulgar al transporturilor Ivailo Moskovski a declarat ca ultimul segment al constructiei podului Calafat-Vidin va fi instalat in cateva zile.
Dupa instalarea ultimului segment, urmeaza lucrari de finalizare, a caror efectuare depinde de conditiile meteorologice, a precizat Moskovski.
Podul Calafat-Vidin, al doilea care leaga malurile bulgaresc si romanesc ale Dunarii, va avea o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.
Costul constructiei, care pana in anul 2011 era estimat la circa 225 de milioane de euro, se va ridica cel mai probabil la peste 250 milioane de euro pana la finalizarea proiectului.
In acest moment, intre Romania si Bulgaria exista un singur... mai mult
Joi, 18 Octombrie 2012, ora 15:42
Costurile constructiei podului de peste Dunare intre Calafat si Vidin vor creste cu inca 3,5 milioane de euro, din cauza prelungirii cu inca doi ani a termenului de finalizare a proiectului, au anuntat reprezentantii Ministerului bulgar al Dezvoltarii Regionale.
Obiectivul urmeaza sa fie gata pana la sfarsitul lunii noiembrie 2012 si se asteapta sa fie inaugurat oficial la inceputul anului viitor.
Podul Calafat-Vidin, al doilea care leaga malurile bulgaresc si romanesc ale Dunarii, va avea o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.
Pana in 2011, costul constructiei era estimat la circa 225 milioane de euro. In 2012, acesta a fost majorat cu 22,5 milioane de euro, printr-o anexa semnata intre guvernul bulgar si constructorul spaniol FCC.
O suma de 70 de milioane de euro din acest proiect este asigurata prin programul ISPA, iar alte 70 de milioane de euro sunt acordate de Banca Europeana de Investitii sub forma de imprumut.
Bugetul de stat al Bulgariei asigura 60 de milioane, la care se adauga doua suplimente de 22,5 milioane de euro si de 3,5 milioane de euro. Banca germana de dezvoltare KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) acorda doua milioane de euro sub forma de ajutor si 18 milioane sub forma de imprumut, iar Agentia Franceza de Dezvoltare - un ajutor de cinci milioane de euro.
Finantarea accesului de pe malul romanesc este asigurata de Uniunea Europeana... mai mult
Luni, 17 Septembrie 2012, ora 15:31
Bulgaria va aloca inca 25,7 milioane de euro pentru constructia celui de-al doilea pod care leaga Bulgaria de Romania. Podul Calafat-Vidin ar urma sa fie finalizat pana la sfarsitul lui noiembrie 2012, a anuntat vineri, intr-un comunicat, Ministerul bulgar al Transporturilor.
Totodata, Parlamentul de la Sofia a aprobat masurile luate de ministrul transporturilor Ivailo Moskovski in ultimii doi ani, pentru constructia podului.
Ministerul Transporturilor a amintit ca, in urma masurilor luate, in 1 august 2011 Comisia Europeana a prelungit validitatea memorandumului financiar pentru finantare UE pentru pod. Acelasi lucru se aplica in cazul a doua contracte de finantare cu Banca Europeana de Investitii, prelungite pana in 2012.
Proiectul este finantat prin programul de fonduri preaderare ISPA si ar fi trebuit finalizat inca din octombrie 2010, dar a fost amanat din cauza dificultatilor tehnice, relateaza Sofia News Agency.
Potrivit informatiilor oficiale, 63% din lucrarile de constructie la pod, care va facilita traficul din Europa Centrala catre Grecia, prin Romania si Bulgaria, ar fi finalizate.
De asemenea, 57% din infrastructura adiacenta podului ar fi construita, iar in total, pentru proiect s-ar fi platit 38 de milioane de euro.
Abia in luna aprilie, compania spaniola FCC, care a fost contractata pentru construirea podului, a primit un permis pentru extractia materialelor necesare, lipsa acestui permis fiind unul dintre motivele invocate pentru intarzieri. mai mult
Sambata, 28 Ianuarie 2012, ora 18:00