La doar o luna dupa ce a fost introdus, autoritatile au in vedere modificarea sistemului de plata a TVA la incasare. Schimbarile sunt, insa, necesare, sustin specialistii in fiscalitate, pentru ca altfel aceasta masura lasa micile companii fara clienti.
Printre schimbarile pe care autoritatile le iau in considerare se numara: sistemul de TVA la incasare sa fie optional, nu obligatoriu, sau termenul de 90 zile la care TVA devine exigibila chiar daca factura nu a fost incasata sa fie extins. De asemenea, Finantele analizeaza si o combinatie intre cele doua variante.
"Aceste modificari sunt necesare. Prima masura, TVA la incasare sa devina optional si nu obligatoriu, este absolut necesara, pe cand a doua masura face ca plata la incasare a facturii sa fie mai eficienta", a declarat Gabriel Biris, avocat specializat pe fiscalitate pentru Business24.
Avocatul crede ca modificarile propuse de Guvern vin in sprijinul micilor companii. Practic, ei nu vor mai risca sa piarda din clientii lor din cauza acestei masuri.
"In prezent, marile companii care lucreaza cu firme mici au dezavantaje mari: unul pe cash flow, pentru ca atunci cand emit factura colecteaza TVA, dar atunci cand primesc o factura de la un furnizor nu pot sa o deduca pana nu platesc, iar al doilea este acela ca trebuie sa tina evidenta dubla la facturi venite de la companii mici si facturi venite de la ceilalti furnizori.
Aceasta inseamna costuri suplimentare. Aceste doua dezavantaje au inceput sa... mai mult
Miercuri, 06 Februarie 2013, ora 13:38
Plata TVA-ului la data emiterii facturilor genereaza costuri suplimentare semnificative pentru intreprinderi, in special pentru IMM-uri si complica gestiunea financiara a acestora, fiind nefasta pentru fluxul de lichiditati, arata CNIPMMR.
Plata TVA-ului la data emiterii adauga costuri bancare importante si reduce oportunitatile de investitii, sporind incertitudinea pentru multe intreprinderi creditoare, in principal IMM-uri, se precizeaza intr-un comunicat al organizatiei.
Acest fapt afecteaza grav competitivitatea, rentabilitatea si viabilitatea acestora si poate determina falimentarea unor intreprinderi in mod normal viabile, mai ales in perioadele de acces limitat sau costisitor la finantare, de criza financiara.
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania considera masura platii TVA-ului la incasarea facturilor o masura importanta pentru IMM-uri, care insa trebuie operationalizata eficient, printr-o procedura simpla, nebirocratica, clara si accesibila microintreprinderilor, care in proportie de 90% au maxim 2 salariati si resurse limitate de personal, financiare si de timp pentru implementarea masurii.
Consiliul saluta masura amanarii platii TVA-ului pe o perioada de 90 de zile, avand in vedere efectele pozitive ale acestei masuri, precum imbunatatirea fluxului de lichiditati al microintreprinderilor si intreprinderilor mici, cresterea capacitatii de redresare a IMM-urilor si reducerea unui factor major de falimentare si... mai mult
Miercuri, 28 Noiembrie 2012, ora 17:40
Modificarea Codului Fiscal in ceea ce priveste sistemul de plata a TVA la incasare va marca negativ majoritatea companiilor si institutiilor.
Nol sistem de plata a TVA la incasare va fi aplicat simultan cu sistemul actual, de la 1 ianuarie 2013, potrivit directorului general al R&M Audit Contabilitate, Mirela Serban.
Sistemul de plata a TVA la incasarea facturii (si nu la emiterea acesteia) va fi aplicat obligatoriu de catre firmele care au sediul in Romania si cifra de afaceri mai mica de 2,25 milioane lei, adica IMM-urile.
Singurele companii care vor lucra complet la fel ca pana acum sunt firmele cu o cifra de afaceri de peste 2,25 milioane lei, care au relatii comerciale exclusiv cu firme care indeplinesc acelasi criteriu.
In rest, companiile mari care au relatii comerciale cu firmele mici sunt influentate in consecinta.
"Problema apare in acest ultim caz, respectiv cand firmele mari au drept furnizori firme mici, ce aplica sistemul de TVA la incasare: avand in vedere ca firmele mari vor putea deduce TVA aferenta facturilor emise de catre furnizorii lor 'mici' doar dupa ce vor plati aceste facturi, firmele mari sunt practic incurajate sa renunte la acesti furnizori si sa ii inlocuiasca cu firme mari", a spus Mirela Serban.
Acest lucru ar putea insemna din nou falimente in randul IMM-urilor, ca in timpul anilor de criza; sansa pe care o au firmele mici este aceea de a avea produse/servicii foarte bune si la preturi competitive, astfel incat, pentru... mai mult
Marti, 27 Noiembrie 2012, ora 14:59
Plenul Camerei Deputatilor a aprobat, marti, Ordonanta de Urgenta privind modificarea Codului fiscal, astfel incat plata TVA se va face la incasarea facturii, incepand cu data 1 ianuarie 2013.
Plata TVA la incasare va fi aplicata in cazul firmelor cu cifra de afaceri mai mica de 500.000 euro.
Plata TVA la incasare: Ce spune proiectul de lege
Masura platii TVA la incasarea facturii se doreste a fi in sprijinul IMM-urilor, care achitau TVA fara sa fi incasat contravaloarea facturilor, ceea ce punea presiune pe fluxul de lichiditati.
Plata TVA la incasarea facturilor - avantaje si dezvantaje pentru mediul de afaceri
Camera Deputatilor este for decizional. mai mult
Miercuri, 24 Octombrie 2012, ora 10:14
Plata TVA la incasarea totala sau partiala a facturilor din 2013 are si avantaje si dezvantaje pentru mediul de afaceri, arata un studiu realizat de Ernst & Young.
Printre avantaje se numara efectul pozitiv asupra numeralului companiilor furnizoare sau prestatoare. La polul opus, plata TVA la incasarea facturilor poate cauza si intarzieri in exercitarea dreptului de deducere a TVA pentru companiile care achizitioneaza bunuri si servicii, potrivit unui comunicat emis de Ernst & Young.
Firmele cu o cifra de afaceri sub 2,25 milioane lei vor plati TVA la incasarea totala sau partiala a facturilor de la 1 ianuarie 2013, potrivit unui proiect de ordonanta publicat de Ministerul Finantelor Publice.
Plata TVA la incasare: Ce spune proiectul de lege
Pana la introducerea acestui sistem, agentii economici trebuie sa determine daca li se poate aplica, atat din perspectiva vanzarilor, cat si a achizitiilot de la furnizorii care il aplica.
Implicatiile pentru companiile care vor fi obligate sa adere la acest sistem sunt extinse si trebuie analizate cu o atentie deosebita, sustin reprezentantii Ernst & Young.
Procedurile interne de facturare si raportare trebuie revizuite pentru a raspunde noilor cerinte de monitorizare. In plus, sistemele IT vor trebui schimbate, proces ce implica eforturi si costuri ce nu au fost probabil planificate pentru perioada urmatoare.
Oficialii Ernst & Young vor organiza in perioada urmatoare o serie de seminarii de specialitate si... mai mult
Miercuri, 26 Septembrie 2012, ora 12:07
Masura privind plata TVA la incasarea facturii, anuntata de Guvern si aprobata de delegatia FMI la Bucuresti, este una benefica micilor afaceristi doar in prima faza, avertizeaza consultantii de la Nexia.
FMI, de acord cu plata TVA la incasarea facturii, dar pragul maxim ramane in discutie
"Pe de o parte, trebuie sa rezolve problemele de cash-flow ale societatilor, sa reduca evaziunea fiscala si sa contribuie la cresterea gradului de colectare a TVA la buget. Insa, pe de alta parte, implementarea acestei masuri, fara o strategie detaliata de aplicare, poate sa afecteze indirect mediul economic. Modificarea trebuie facuta cu multa responsabilitate astfel incat atat sistemul de stat pentru colectare, cat si agentii economici sa fie pregatiti", afirma Luminita Ristea, partener al CRG Nexia, filiala din Romania a Nexia International, una dintre primele zece retele de consultanta si contabilitate din intreaga lume.
Conform Luminitei Ristea, daca Guvernul va aplica aceasta modificare privind plata TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013, asa cum s-a anuntat, organele statului ar trebui sa elaboreze rapid normele de aplicare si sa ofere contribuabililor transparenta si o cat mai buna informare in legatura cu aplicarea masurii.
"Daca vom lasa informarea pe ultima suta de metri, asa cum suntem obisnuiti, riscam un mare haos. In calitate de consultanti, am identificat doar cateva dintre problemele majore care pot aparea si la care asteptam raspunsuri de la Guvernul... mai mult
Luni, 13 August 2012, ora 18:00
Fondul Monetar International (FMI) si-a dat acordul de principiu asupra masurii privind plata TVA la incasarea facturii, insa pragul maxim de 500 mii euro, propus de guvern, urmeaza sa fie negociat, a declarat, vineri, Eugenia Varna, presedintele Comisiei pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor.
"Am convenit cu FMI ca pentru misiunea viitoare sa lucram si la calculul pentru plata TVA la incasarea facturii. Cei de la FMI sunt de acord in principiu si considera necesara, dar sa fie diferentiata, doar pentru cei afectati foarte mult, marii contribuabili nu sunt inclusi. Sunt de acord cu ideea, iar pragul il vom stabili ulterior", a precizat presedintele Comisiei pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor.
Si Liviu Voinea, secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice (MFP) a confirmat, vineri, acordul de principiu al FMI asupra acestei masuri propusa de guvernul Ponta.
Oficialii romani au prezentat expertilor FMI aceasta masura, scotand in evidenta elementele de siguranta pe care le include, si anume plata facturii doar prin transfer bancar, faptul ca rambursarea TVA se efectueaza numai la prezentarea dovezii platii (ordinul de plata), precum si interpunerea a 40 de banci din Romania ca prim filtru de siguranta prin care se pot face platile intre cele 475.000 de firme care vor beneficia de aceasta masura si Fisc.
Plata TVA la incasarea facturii, in avantajul mediului de afaceri
Voinea a mentionat ca a fost prezentat expertilor... mai mult
Vineri, 10 August 2012, ora 13:45
Majorarea pragului pentru care firmele trebuie sa plateasca TVA a intrat in vigoare de la 1 iulie, plafonul fiind ridicat de la 35.000 la 65.000 de euro sau 220.000 de lei. Din aceasta categorie fac parte aproximativ 60% din platitorii de TVA inregistrati in Romania.
Insa ce au, mai exact, de facut cei care vor sa nu mai plateasca taxa pe valoare adaugata?
Agentii economici care sunt deja inregistrati ca platitori de TVA pot face oricand o solicitare pentru a fi scosi din evidente. Contribuabililor care nu au depus niciun decont de TVA si nu au realizat achizitii ori livrari de bunuri si servicii, le este recomandat sa faca singuri o solicitare de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, pentru a evita anularea din oficiu a acesteia.
Daca acest lucru se intampla, agentii economici nu vor avea dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, dar vor avea, insa, obligatia de plata a taxei in situatia in care desfasoara activitati economice in perioada in care nu sunt inregistrati astfel.
Persoanele carora le-a fost anulata inregistrarea in Registrul persoanelor impozabile, nu vor mai beneficia, incepand cu 1 iulie 2012, de dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata pentru achizitiile respective, exceptie facand achizitiile de bunuri efectuate in cadrul procedurilor de executare silita.
Scutirea de plata a TVA poate fi solicitata atat de contribuabilii care s-au inregistrat ca platitori inainte de 2012, dar si in primele sase luni ale anului. Astfel,... mai mult
Vineri, 20 Iulie 2012, ora 08:15
Peste 450.000 de firme ar putea fi scutite de plata TVA, intr-o luna, dupa ce pragul cifrei de afaceri sau al veniturilor peste care firmele sunt obligate sa plateasca aceste taxe va fi majorat de la 35, la 50.000 euro.
Masura a fost solicitata de Romania si aprobata de Consiliul Uniunii Europene la sfarsitul lunii martie.
"Aceasta decizie era asteptata. De cand s-a adoptat acum trei ani Business Small Act, s-a prevazut ca IMM-urile vor avea un tratament fiscal imbunatatit, astfel incat sa fie stimulate", a declarat pentru Business24 presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, Ovidiu Nicolescu.
Competitivitate crescuta pentru IMM-uri
In Romania, aproximativ 450.000 de firme, adica peste trei sferturi din totalul IMM-urilor, au o cifra de afaceri de pana la 50.000 de euro si intra, asadar, intra sub incidenta acestei decizii, spune presedintele CNIPMMR.
"Efectele sunt multiple si pozitive, faptul ca se vor capitaliza mai usor, ca vor putea tine o contabilitate simplificata, ceea ce inseamna eforturi si cheltuieli reduse, contribuie la fortificarea si relansarea lor", afirma Nicolescu.
In plus, pe termen mediu si lung, aceste reduceri de costuri vor contribui la cresterea competitivitatii, a exporturilor si la crearea de noi locuri de munca.
Masura ar putea fi aplicata intr-o luna
Masura este valabila pana in 2014 sau pana la implementarea unei noi directive europene privind plafoanele de cifra de... mai mult
Miercuri, 04 Aprilie 2012, ora 08:16