Razvan Cuc - ministrul al Transporturilor in Guvernul PSD demis joi prin motiune de cenzura - sustine ca ar fi la un pas de semnarea unui contract care sa permita constructia Autostrazii Ploiesti-Brasov in parteneriat public privat. Asta, desi Viorica Dancila anuntase deja ca s-a renuntat la aceasta forma de lucru, iar autostrada se va face cu bani de la bugetul de stat.
Guvernul PSD a promis ca va construi, in PPP, 21 de obiective majore, de la hidrocentrale, la canale navigabile, statiuni de relaxare si autostrazi. Printre acestea, una urma sa lege Ploiestiul de Brasov.
De proiect s-a ocupat Comisia Nationala de Strategie si Prognoza. Aceasta a creat un document care prevedea ca, de fapt, constructorul ar fi urmat sa construiasca din bani proprii soseaua prin munte, urmand sa isi recupere banii punand taxa de acces pe drum si primind niste compensatii de la stat. Totul trebuia sa fie gata in 4 ani.
Mai multi constuctori cu renume s-au aratat interesati de proiect, dar s-au retras, unul cate unul, de la masa discutiilor. Oferte ferme nu au depus. In cele din urma, Comisia de Prognoza a anuntat ca se mai negociaza doar cu o asociere chinezo-turca numita China Communications Construction Company - Makyol Insaat Sanayi Turizm.
Apoi, Guvernul n-a mai prea vorbit despre proiect. A infiintat un nou compartiment care sa monitorizeze PPP-urile, inclusiv aceasta autostrada, finantat din bani publici si condus de un apropiat de-al lui Dan Voiculescu. Si ... cam atat.... mai mult
Duminica, 13 Octombrie 2019, ora 14:30
Dupa un an si jumatate in care s-a laudat ca va dezvolta intreaga Romanie cu ajutorul parteneriatelor publice-private (PPP), Cabinetul Dancila a inceput sa dea inapoi. Deja a anuntat ca renunta la proiectul autostrazii Ploiesti-Brasov, care era varful de lance al intregii strategii de parteneriate.
Iar in aceste conditii intrebarea este: sa ne mai asteptam la soselele, caile ferate, canalele navigabile, spitalele si hidrocentralele pe care Viorica Dancila, Liviu Dragnea si Darius Valcov au promis, de nenumarate ori, ca le vor construi, in PPP? Autoritatile statului au refuzat, pana la acest moment, sa ne ofere un raspuns clar.
Istoria promisiunilor neonorate ale guvernarilor PSD este una foarte consistenta. Pana la finele lui 2017, guvernarea PSD-ALDE a promis constructia de autostrazi si alte mari obiective de infrastructura - printre care aeroporturi, cai ferate si spitale - cu fonduri de la buget, cu finantari europene si cu bani imprumutati de la banci.
Spre exemplu, constient ca nimeni din tara nu are capacitatea de a construi o autostrada montana, cum ar trebui sa fie Ploiesti-Brasov - Mihai Tudose (la acel moment premier PSD) - a cerut sprijin de la Banca Mondiala. Acordul incheiat de Tudose prevedea ca BM va intocmi integral studiile necesare constructiei autostrazii si totodata va acorda tarii noastre un credit de 35 de milioane de euro, cu care Romania sa plateasca documentatia.
Imediat ce i-a luat locul lui Mihai Tudose, insa, Viorica Dancila si... mai mult
Joi, 25 Iulie 2019, ora 08:13
Premierul Viorica Dancila anunta ca Autostrada Comarnic-Brasov nu se va construi in parteneriat public-privat, ci va fi declarata in prima sedinta CSAT de importanta nationala si va fi construita din fonduri guvernamentale. Anuntul vine dupa ce, in vara anului trecut, Ministerul Transporturilor renunta la colaborarea pe proiectul de autostrada cu Banca Mondiala si a decis ca autostrada trebuie construita in parteneriat public-privat.
"Autostrada Comarnic-Brasov este in parteneriat public-privat. Am avut solicitari din partea unei societati chinezo-turce.
Eu am luat hotararea, impreuna cu colegii mei, sa scoatem din parteneriat public-privat, iar in prima sedinta de CSAT aceasta autostrada sa devina de importanta nationala sau de infrastructura critica, astfel incat sa putem sa demaram cat mai repede lucrarile la aceasta autostrada", a anuntat, duminica, la Ploiesti, premierul Viorica Dancila.
Dancila a adaugat ca procedurile sunt complicate: "La noi s-a format aceasta institutie a contestatiilor si pentru a trece de toate aceste obstacole cred ca solutia este ca aceasta autostrada sa devina de importanta nationala, astfel incat sa incepem executia cat mai repede din fonduri guvernamentale".
Citeste si: Razvan Cuc sustine ca pe Autostrada Comarnic - Brasov se va lucra si noaptea
Orban: Are un puternic iz penal. Dancila risca sa-i tina companie sefului de care s-a lepadat prea usor
La scurt timp dupa anuntul Vioricai Dancila, liderul PNL, Ludovic Orban,... mai mult
Duminica, 21 Iulie 2019, ora 16:40
Cu toate ca n-a demonstrat ca ar fi stare sa construiasca, asa cum a promis, autostrazi si canale navigabile in parteneriat public-privat (PPP), Cabinetul Dancila anunta ca are de gand se se apuce si de linii ferate de mare viteza, care sa lege intre ele regiunile tarii.
In principiu, regimul PPP presupune ca un privat construieste din bani proprii o sosea, un canal navigabil sau o cale ferata si isi recupereaza investitia percepandu-le, apoi, taxe celor care folosesc respectiva infrastructura. E un mod de lucru adoptat in special in tarile cu mari aglomerari urbane.
La noi, Compania de Drumuri a incercat de 3 ori sa construiasca Autostrada Ploiesti - Brasov in regim PPP, dar n-a reusit. Motivul: dupa cum a explicat pentru Ziare.com deputatul Catalin Drula (USR), in Romania - o tara cu valori de trafic relativ reduse - privatul nu isi poate recupera, intr-o perioada rezonabila, investitia facuta intr-o autostrada.
In consecinta, nici metoda PPP nu are cum sa functioneze, la noi.
In aceste conditii, pe vremea cand premier era Mihai Tudose, Guvernul a cerut ajutorul Bancii Mondiale (BM) pentru a realiza documentatia necesara constructiei autostrazii Comarnic-Brasov, pe care apoi sa o realizeze printr-o schema clasica de finantare.
Tocmai cand acest proiect incepuse sa prinda contur, PSD a schimbat Guvernul. Iar Cabinetul Dancila, proaspat investit, a renuntat la colaborarea cu BM si si-a asumat contructia unor obiective mamut de infrastructura prin PPP, in... mai mult
Joi, 28 Februarie 2019, ora 07:20
Cinci investitori au depus oferte pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea Autostrazii Ploiesti- Brasov, pana luni, ultima zi de depunere a cererii de participare, anunta Guvernul.
Sursa citata mentioneaza ca ofertele pentru primul contract strategic de parteneriat public-privat din Romania, depuse la Comisia Nationala de Strategie si Prognoza, sunt analizate de catre o Comisie de evaluare. Comisia include si experti cooptati, reprezentanti ai partenerului public.
Ofertele au fost deschise in prezenta investitorilor privati care au depus solicitarea de participare la acest proiect, precieaza sursa citata.
Din acest moment, procedura legala prevede urmatoarele actiuni:
1. Comunicarea, in aproximativ cinci zile, a candidatilor selectati, in vederea depunerii ofertei tehnice si financiare;
2. Depunerea ofertelor detaliate in termen de 60 de zile de la comunicarea acceptarii;
3. Negocierea competitiva a clauzelor contractului de parteneriat public-privat;
4. Desemnarea partenerului privat castigator si a variantei de contract de parteneriat public-privat ce va fi supus aprobarii Guvernului;
5. Semnarea contractului de parteneriat public-privat aprobat de Guvern;
6. Constituirea societatii de proiect de catre CNAIR si partenerul privat.
"Numarul ofertelor depuse arata atat interesul deosebit al investitorilor pentru proiectele strategice ce urmeaza sa fie realizate in parteneriat public-privat, cat si increderea mediului... mai mult
Luni, 17 Decembrie 2018, ora 18:27
Deputatul PNL Relu Fenechiu a declarat, joi, dupa Biroul Permanent National reunit la Mamaia, ca a gasit o solutie fezabila pentru construirea a 4000 de kilometri de autostrada in Romania pana in 2027.
"De 20 de ani ne plangem ca Romania nu are autostrazi. De 12 ani eu studiez cum s-ar putea face autostrazi in Romania. Cred ca am gasit o solutie fezabila, o solutie care are si o programare eficienta, dar si surse financiare - e vorba de construirea unei retele de 4000 de km de autostrada pana in 2027 printr-un parteneriat public-privat la care Guvernul asigura platile de disponibilitate" , a spus Fenechiu.
Intrebat de ce nu a aplicat acest proiect cand a fost ministru al Transporturilor, Fenechiu a precizat: "As putea sa va raspund simplu: nu am apucat. La acest proiect nu lucrez de cand sunt ministru, lucrez de mai multi ani, peste 2 ani. E vorba de o analiza detaliata a tot ce s-a intamplat in infrastructura de transport rutier in Europa".
"Asta e rodul acestei activitati. E pana la urma o lucrare de doctorat a unui coleg al meu cu care am lucrat foarte mult pe aceasta tema", a spus Fenechiu.
Presedintele PNL, Crin Antonescu, a precizat ca acest proiect al lui Fenechiu va fi supus votului Delegatiei Permanente a PNL de vineri si, daca va primi un vot pozitiv, va fi supus dezbaterii publice.
"E un proiect de mare amploare, destinat ca pe durata lunga sa atace una din temele pe care PNL le considera prioritare pentru Romania in urmatorii ani. Acest proiect a... mai mult
Vineri, 30 August 2013, ora 09:06
Guvernul ia in calcul construirea unor tronsoane din autostrada Transilvania prin parteneriat public-privat (PPP), dupa cum a declarat Emil Boc, citat de Medifax."Tronsonul de la Gilau la Mihaiesti va fi scos imediat la licitatie, de asemenea se reia proiectarea pentru scoaterea la licitatie a tronsonului Targu Mures-Campia Turzii.
Pentru restul tronsoanelor, de la Brasov la Targu Mures, nu excludem procedura parteneriatului public-privat, este una dintre solutiile la care ne gandim pentru a putea sa le finalizam, deoarece banii publici nu sunt nelimitati", a spus Boc, la postul public de radio.
Costul de construire a autostrazii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai putin, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe doua tronsoane, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase sectoare de drum, a anuntat, miercuri, la Guvern, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Proiectul autostrazii Transilvania a fost impartit in 8 tronsoane de constructie. Lucrarile nu au fost incepute pe 6 dintre ele, insumand 297 de kilometri, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).
Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru constructia unui traseu de 415 kilometri, dar portiunea construita pana in prezent cu finantarea statului, la sapte ani de la lansarea... mai mult
Joi, 04 August 2011, ora 15:46
Lucrarile din Romania aferente proiectului international AGRI vor fi realizate prin parteneriat public-privat, a anuntat premierul Emil Boc, conform NewsIn. Premierul Emil Boc a prezentat miercuri principalele proiecte de infrastructura care vor fi realizate prin parteneriat public-privat, printre acestea numarandu-se autostrazi, hidrocentrale, cartiere de locuit, spitale regionale, un canal de irigatii in Baragan si canalul Dunare-Bucuresti.
Printre investitiile ce vor fi derulate la ministerul Economiei Boc a mentionat si proiectul AGRI, "un proiect care dupa aprobarea de catre toate statele membre ale proiectului va fi implementat in regim de parteneriat public-privat", dupa cum a declarat seful Guvernului. "Valoarea lui o vom cunoaste dupa studiul de fezabilitate, care va fi demarat in perioada imediat urmatoare", a adaugat el.
Studiul de fezabilitate al proiectului AGRI, care presupune constructia a doua terminale de gaz natural lichefiat, unul la Constanta si altul in Georgia, va trebui finalizat pana cel tarziu la 1 aprilie 2012.
Ministrul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri din Romania, Ion Ariton, ministrul Industriei si Energiei din Azerbaijan, Natig Aliyev, ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, si ministrul Dezvoltarii Nationale din Ungaria, Tamas Fellegi, au participat in februarie la reuniunea interministeriala de la Bucuresti pentru a discuta dezvoltarea proiectului AGRI.
"La finalul reuniunii, in cadrul careia a fost prezentat... mai mult
Miercuri, 27 Aprilie 2011, ora 17:00
Premierul Emil Boc a prezentat miercuri principalele proiecte de infrastructura care vor fi realizate prin parteneriat public-privat, printre acestea numarandu-se autostrazi, hidrocentrale, cartiere de locuit, spitale regionale, un canal de irigatii in Baragan si canalul Dunare-Bucuresti, conform NewsIn.Potrivit premierului, "proiectele vin in completarea investitiilor de la bugetul de stat sau investitii din fonduri europene deoarece nu exista resurse financiare destule in buget sau din fondurile UE pentru a completa toate lucrarile de infrastructura pe care Romania trebuie sa le implementeze".Astfel, la ministerul Transporturilor vor fi realizate prin parteneriat public-privat urmatoarele obiective: autostrada Comarnic-Brasov, autostrada Sibiu-Pitesti, autostrada Ploiesti-Buzau-Focsani, centura de sud a Bucurestiului, centura de nord a Bucurestiului, ambele in regim de autostrada, si autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni.La ministerul Economiei, Guvernul are in vedere hidrocentrala Tarnita- Lapustesti, o investitie de 1,3 mld. euro, finalizarea unitatilor nucleare 3 si 4 de la Cernavoda, o investitie de 4 mld. euro, termocentrala de la Doicesti, o investitie de 700 mil. euro si proiectul international AGRI, al carui cost va fi stiut dupa realizarea studiului de fezabilitate.La ministerul Mediului vor fi finantate prin efortul comun al statului si al investitorilor privati amenajarea canalului Siret-Baragan, care are o valoare aproximativa de 200 de milioane de euro.
La... mai mult
Miercuri, 27 Aprilie 2011, ora 16:01