Harta zonelor maritime intens disputate de catre diverse state incepe sa se mareasca pe zi ce trece.
Zona Arhipelagului Spratley din Marea Chinei de Sud este un adevarat nod gordian al intereselor Chinei, Taiwanului, Vietnamului si al altor cateva state, iar in Oceanul Arctic SUA si Rusia isi flexeaza muschii pentru mirajul rezervelor de petrol din adancuri.
Oceanul Indian nu face nici el exceptie, atat China, cat si India manifestand ambitii de a lua in posesie portiuni cat mai vaste din suprafata sa, remarca analistii Reuters.
Rute de transport
La fel ca si Marea Chinei de Sud, apele Oceanului Indian nu conteaza din punct de vedere al bogatiilor ascunse in adancuri, ci prin prisma rutelor comerciale care traverseaza aceasta vasta intindere de ape.
Pozitia de mari importatori de marfuri justifica astfel pretentiile exprimate atat de China, cat si de India.
China importa cea mai mare parte din petrol pe mare, iar 80% din aceasta cantitate strabate apele Oceanului Indian inainte de a intra in stramtoarea Malacca.
Beijingul se arata foarte ingrijorat si de lipsa sa de influenta in zonele strabatute de traseele maritime, un dezavantaj clar pentru marile proiecte creionate in ultimii ani de liderii chinezi.
Diplomatia, fie sub masca generozitatii ori cea a amenintarilor fatise, a fost singura arma pe care China a avut-o la indemana pentru a-si asigura o minima influenta si accesul continuu la marile rute comerciale maritime.
Ca parte a acestui efort,... mai mult
Joi, 08 Octombrie 2015, ora 18:00