Despre freelancing citim si auzim tot mai des, mai ales de cand pandemia ne-a aratat ca se poate lucra si remote. Mai mult decat atat din ce in ce mai multi tineri adopta acest stil de job, fiindca este flexibil, la indemana si este primul pas pe care il faci dupa ce ai cativa ani de experienta in spate, dar nu esti inca pregatit sa treci spre antreprenoriat.
Dupa sapte ani prin freelancing si antreprenoriat, Raul Pop, unul dintre fondatorii Libertate.init(), ne dezvaluie secretele din spate si tot ceea ce el a invatat in acesti sapte ani. Raul impreuna cu Cristian Dascalu, sunt fondatorii programului de mentorat in IT - Libertate.init()
De la greseli tehnice si pana la greseli de vanzare, totul se poate invata daca ai un mentor care sa te sustina.
La momentul actual Raul are doua businessuri. Primul, este un site de modificari si infiintari de firme online - Approd, iar cel de-al doilea, este un program de mentorat pentru programatorii cu experienta de minim trei ani - Libertate.init().
Approd, primul business al lui, l-a invatat ca cel mai important instrument intr-un business sau intr-o cariera de freelancer este - mentorul. O data ce incepi sa lucrezi cu un mentor, mai ales daca esti la inceput de drum si nu stii cum sa faci trecerea de la angajat la freelancer sau direct la antreprenoriat, mentorul te invata intr-o perioada scurta cum sa ai rezultate mai rapide. Se poate si pe cont propriu, insa un mentor faciliteaza procesul cu cel putin doi, trei ani.... mai mult
Marti, 27 Iulie 2021, ora 16:52
Promovarea afacerii reprezinta elementul cheie din strategia de dezvoltare a unei companii. Cu toate acestea, multi antreprenori nu reusesc sa deruleze campanii publicitare adecvate pentru business-urile lor. Motivul? Fie acorda prea putina importanta marketingului, nu au un buget setat pentru publicitate, realizeaza reclame mult prea agresive sau nu ofera continut de calitate. Exista o multime de greseli majore pe care le fac oamenii de afaceri atunci cand vor sa-si promoveze companiile, iar noi ne-am propus sa-ti atragem atentia asupra celor mai des intalnite erori.
Promovarea afacerii pe cont propriu
Una dintre cele mai mari greseli pe care le poti face atunci cand vrei sa-ti cresti afacerea este sa incerci sa te ocupi chiar tu de toate. Chiar daca ai cunostinte despre unul sau mai multe domenii ale companiei tale si consideri ca numeni nu va face o treaba mai buna ca tine, in loc sa economisesti bani cu promovarea business-ului, mai mult vei pierde. Exista diverse tipuri de strategii de marketing pe care trebuie sa le abordezi ca sa te faci remarcat pe piata, canale diferite prin care poti ajunge la potentialii clienti, modalitati si tehnici de promovare ce te ajuta sa comunici cu publicul tinta. Cu siguranta nu poti excela pe toate planurile, asa ca incearca sa faci doar ceea ce stii tu ca poti face foarte bine.
Lipsa accentului pus pe social media
Puterea unor platforme precum Facebook, Instagram sau Twitter este impresionanta, iar daca consideri ca... mai mult
Marti, 23 Februarie 2021, ora 18:11
"Victor Ciubotaru este cofondator al agentiei Digitalgoal, o agentie de consultanta si marketing care cu timpul a dezvoltat mai multe produse proprii. Printre acestea se numara FabricatinRO - platforma producatorilor din Romania, un proiect amplu, realizat in cololaborare cu fondatorul acestuia, Adrian Ambrose, si nou brand de genti, numit ALLUXURI, proaspat lansat pe piata romaneasca. In cadrul acestui interviu ii vom da cuvantul lui Victor si vom discuta despre marketing si antreprenoriat din punctul de vedere al unui cofondator de agentie digitala."
Victor, in primul rand ne pare bine ca ai raspuns invitatiei noastre, iar in al doilea am vrea sa ne povestesti despre cum ai ajuns sa-ti deschizi propria agentia de marketing?
As putea spune ca am antreprenoriatul in sange. Mi-am deschis prima firma de webdevelopment in anul 2008, cand am terminat facultatea de informatica. Din pacate, in mai putin de 2 ani, din cauza crizei financiare, am fost nevoit sa suspend activitatea pentru ca aproape nimeni nu mai era dispus sa investeasca in mediul online, care si asa la momentul acela, in Romania, era intr-o faza incipienta.
Ulterior, am decis sa imi transform cel mai mare hobby in job si astfel, am devenit jucator profesionist de poker pentru o perioada de mai bine de 8 ani. Dupa cativa ani mi-am creat propria scoala de poker coaching, care la ora actuala este cea mai mare scoala de tipul ei din Romania.
Din dorinta de a-mi promova scoala de poker, am apelat mai... mai mult
Miercuri, 28 Octombrie 2020, ora 12:01
Tot mai multi antreprenori se orienteaza spre o afacere de viitor in e-commerce, in special spre una care implica Amazon.
Insa, exista o serie de erori care pot dauna serios unui astfel de business, asa ca l-am rugat pe Alexandru Jurca, expert in business online, sa ne ofere un top 3 greseli de evitat atunci cand pornesti o afacere pe Amazon.
1. Alegi produse care tu crezi ca vand si nu produse despre care te-ai documentat temeinic
Doar pentru ca fidget spinners au ajuns si la noi in tara si sunt la moda, nu inseamna ca in SUA ele vor vinde bine sau ca vor fi populare.
Daca vrei sa gasesti un produs de succes, pe care te poti baza si care iti ofera si posibilitatea de extindere a brand-ului, atunci trebuie sa faci serios partea de research. Asa ajungi sa cunosti cu adevarat piata.
Ajungi sa iti intelegi clientii citind recenziile altor produse similare. Ajungi sa iti cunosti competitia urmarind produsele de top. Ajungi sa intelegi ce descrieri capteaza atentia clientilor si ii fac sa cumpere fara retineri, spune Alexandru Jurca.
2. Negociezi la sange cu fabricile din China in detrimentul calitatii
Odata intrat in contact cu furnizorii chinezi vei obtine mai multe oferte pentru acelasi produs la un pret asemanator. Vei comanda mostre pe care le vei studia, vei vrea sa le aduci imbunatatiri si vei incepe sa negociezi comanda cu chinezii.
Cea mai mare greseala pe care o poti face este sa tragi foarte mult pretul in jos crezand ca ai reusit sa negociezi... mai mult
Vineri, 09 Martie 2018, ora 15:41
Este inceput de an, si cu totii ne facem planurile si ne stabilim obiectivele.
Daca aveti in plan, in 2015, sau in viitorul apropiat, deschiderea unei afaceri, ar fi de folos sa luati in calcul si urmatoarele erori ce pot sa apara in managementul unui start-up.
Lipsa planificarii si a unui minim studiu de fezabilitate: este indicat sa alocati timp schitarii unui plan de afaceri, a catorva scenarii - cel putin unul optimist si unul pesimist si stabilirii obiectivelor si indicatorilor de performanta.
Tratarea superficiala a responsabilitatilor legaleasumate pe parcursul afacerii, atat de catre asociati, cat si de catre administratorii afacerii, precum si lipsa de interes sau neclaritatea in ceea ceea ce priveste responsabilitatile, implicatiile si optiunile actionarilor.
Aroganta: convingerea ferma ca nu are nevoie de ajutor il poate face pe tanarul antreprenor sa intre intr-un cerc vicios: nu intreaba la timp, apoi regreta ca nu a facut-o, nu ii este usor sa recunoasca faptul ca a gresit si evita sa-si repare greseala.
Ofertarea ineficace: de multe ori, antreprenorul aflat la inceput de drum este nerabdator si accepta cu greu dimensiunea afacerii sale si faptul casuccesul nu apare din primele zile. Multi se demoralizeaza dupa 3, 5 sau 7 incercari nereusite.
Slabiciunea fortei de vanzare: de cele mai multe ori, tanarul antreprenor nu are capacitatea financiara, stiinta sau rabdarea sa investeasca in pregatirea si echiparea minimala a unei forte de vanzari... mai mult
Miercuri, 07 Ianuarie 2015, ora 09:20
Modelele antreprenoriale sunt singurele care pot schimba viitorul acestei tari, prin exemplul si ajutorul pe care il ofera ele tinerilor ce vor sa calce si ei pe drumul propriei afaceri. O spune chiar Marius Ghenea, unul dintre cele mai puternice modele in lumea afacerilor, care a contribuit la formarea a numerosi antreprenori, atat direct, cat si indirect.
Si pentru ca "un antreprenor de valoare se formeaza in timp", Marius Ghenea, antreprenor si investitor, a ales in ultimii ani sa se implice direct in formarea celor doritori sa aiba o baza solida pentru afacerile la care viseaza.
Anul acesta mai adauga un proiect pe lista programelor de educatie antreprenoriala: Start Me Up, o scoala pentru tineri intre 20 si 28 de ani care pe care ii invata pasii pe care trebuie sa ii parcurga pentru a pune bazele unei afaceri de succes.
"Sunt implicat in numeroase proiecte sociale de dezvoltare antreprenoriala pentru ca eu consider ca este cel mai eficient mod de a contribui la o Romanie mai prospera, mai competitiva, mai dezvoltata", explica Marius Ghenea, intr-un interviu acordat Business24.
De ce ati ales sa va implicati si sa sustineti acest proiect dedicat tinerilor antreprenori?
Sunt profesor de antreprenoriat si autor al primei carti romanesti de antreprenoriat, particip la mai multe programe de educatie antreprenoriala si am fost interesat de la bun inceput de programul Start Me Up dar alte angajamente m-au impiedicat sa particip la editiile anterioare, acum ma... mai mult
Sambata, 06 Septembrie 2014, ora 00:00
Au facut milioane de euro din business-uri de succes, insa au dat-o si in bara. Pe lista greselilor facute de antreprenori celebri se numara: lipsa unei documentari minutioase, investitii proaste sau incercarea de a face totul pe cont propriu fara o echipa de profesionisti.
BusinessInsider a facut o "colectie" de sfaturi venite din partea unor antreprenori care au recunoscut greselile facute.
"Am cheltuit un milion de dolari pentru o companie care nu a fost lansata"
Hiten Shah, co-fondatorul KISSmetrics, a cheltuit un milion de dolari pentru o companie de web hosting pe care, pana la urma, nu au lansat-o in activitate.
Shah: Am invatat sa cheltuim inteligent
"Fiind perfectionisti, am facut cel mai bun lucru pe care il puteam face, fara a macar a tine cont de parerile clientilor nostri", a spus Shah. "Am invatat sa cheltuim inteligent, sa invatam si sa tinem cont de clienti".
Hiten Shah este co-fondatorul a doua companii de analiza de succes, KISSmetrics si Crazy Egg.
"Mai intai am conceput pagina de internet, si apoi am intrebat clientii"
Robin Chase, co-fondatorul Zipcar, sfatuieste antreprenorii sa discute mai intai cu clientii, de la care sa invete sa dezvolte produsul.
"Prin a doua companie, GoLoco, am cheltuit foate mluti bani pe site si software inainte sa contactam primul nostru client. Deci ceea ce am invatat din aceasta problema, era in contradictie cu ce credeam noi ca este nevoie", a spus Chase.
Robin Chase este fondatorul si... mai mult
Vineri, 06 Septembrie 2013, ora 17:02
Fiecare antreprenor a "calcat stramb" de cateva ori, de-a lungul parcursului sau. Acesti pasi inapoi, desi durerosi si uneori foarte costisitori, sunt o lectie mai buna decat orice alta carte de specialitate.aIata 10 lectii pe care Inc.com le ofera antreprenorilor din Romania.Fara venituri, nu ai afacerePleaca de la inceput cu ideea ca vei construi o afacere sustenabila pentru tine, si nu una bazata pe o viitoare posibila achizitie sau pe niste investitii imaginare. Daca afacerea ta va prinde radacini, in cativa ani sau zeci de ani, iti vei putea permite sa cumperi cateva start-up-uri, iar investitorii te vor cauta. Dar nu acesta trebuie sa fie impulsul care te impinge sa pornesti o afacere. Nu esti special, nu esti un invingator garantat iar afacerea ta nu este una siguraCa orice om, antreprenorul este supus legilor naturii si, mai trist, celor ale lui Murphy. In aceasta logica, nu te astepta la un succes sigur, doar pentru ca ai impresia ca ai o idee geniala. Cel mai rau lucru care i se poate intampla afacerii tale, chiar daca e vorba de un magazin la coltul blocului, este "betia succesului". Ramai concentrat si pregatit de actiune. Succesul nu este garantat.La cate lucruri esti expert?Daca raspunsul la aceasta intrebare este altul decat "la unul singur", atunci ai deja probleme. Google nu a fost construit intr-o zi, insa a fost cladit caramida cu caramida, concentrat pe o anumita activitate, la care se pricepeau cel mai bine cei doi fondatori Larry Page si Sergey Brin.... mai mult
Luni, 02 Mai 2011, ora 10:14
Multi antreprenori cad prada propriilor greseli. Consultantii citati de openforum.com iti vand cele mai bune ponturi despre ce sa “nu faci” in momentul in care devii propriul sef al afacerii tale.Nu te concentra pe profit, verifica numerarulIn timpul unei crize financiare, profitul poate deveni inexistent, daca afacerea nu dispune de bani suficienti pentru a-ti achita datoriile. Urmareste situatia fluxurilor de numerar pentru a afla cat de "profitabila" este afacerea ta si cat de multi bani trebuie sa investesti, sa economisesti, sau sa distribui. Nu uita sa colectezi datoriile de la clientii tai Nu pastra clientii care iti aduc mai multe pierderi decat beneficii. Verifica-ti baza de date si vezi cati dintre clientii tai au ramas cu datorii.Fixeaza-ti anumite reguli de functionare a afacerii si stabileste de comun acord cu clientul preturile si termenele de plata.Verificati factura impreuna si intreaba-l in cat timp iti poate achita datoria. Nu pierde din vedere obiectul de activitate al afacerii taleNu trebuie sa comercializezi produse pentru toate categoriile de clienti. Daca vrei o afacere de succes gaseste-ti nisa si axeaza-te pe cele mai importante nevoi ale clientilor tai.Studieaza-le profilul, vezi care le sunt preferintele si incearca sa nu-i dezamagesti.Nu-ti extinde spatiul dupa primele luniNu te intinde mai mult decat ti-e plapuma, spune un vechi proverb.Incearca sa nu cheltuiesti tot ce castigi pe plata chiriei. Succesul nu-ti este oferit neaparat... mai mult
Vineri, 04 Februarie 2011, ora 15:56