Grup Feroviar Roman (GFR) nu ar fi avut toti banii pentru preluarea CFR Marfa, considera ministrul Transporturilor Ramona Manescu, care afirma ca ministerul inca nu a inapoiat companiei detinute de omul de afaceri Gruia Stoica garantia de 10 milioane euro depusa in cadrul procesului de privatizare.
"Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, raspunzand unei intrebari pe aceasta tema.
Ea a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata inapoiata Grup Feroviar Roman (GFR).
"Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupa in continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat in ministerul Transporturilor si sef al comisiei de privatizare CFR Marfa, n.r.), care este in subordinea mea si care are discutii cu GFR-ul. (...) Eu i-am dat mandatul, asa cum au spus consultantii privatizarii, sa inapoieze aceasta garantie. Acum, probabil ca inca discuta cu GFR-ul, nu stiu sa va spun daca pana la urma se va da aceasta garantie, nu se va da aceasta garantie", a spus Manescu.
Implicarea Ramonei Manescu in privatizarea CFR Marfa: "Am avut de luat o singura decizie"
Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare,... mai mult
Duminica, 15 Decembrie 2013, ora 13:30
In urma intalnirii de la ora 15 intre Gruia Stoica si reprezentantii Ministerului Transporturilor, mai multe surse au declarat pentru mai multe posturi de televiziune ca privatizarea a esuat. Pe de alta parte, tot pe "surse" se anunta o noua intalnire pentru continuarea negocierilor.
Cine este "acarul Paun" in afacerea CFR Marfa
Un scretar de stat la Ministerul Transporturilor, Cristian Ghibu, este omul cheie in prizatizarea de la CFR Marfa. Omul lui Relu Fenechiu si fost director la CFR SA, Ghibu este cel pe care Ramona Manescu il face responsabil cu un eventual esec al privatizarii companiei de stat. O decizie cu privire la "soarta" CFR Marfa va fi luata in urmatoarele ore.
Cristian Ghibu a fost numit secretar de stat in Ministerul Transporturilor in ianuarie 2013 printr-o decizia a premierului Victor Ponta. Nascut in 1967 in Focsani, judetul Vrancea, Ghibu a absolvit Facultatea de Mecanica la Universitatea Tehnica "GH. Asachi" din Iasi.
Timp de 5 ani a lucrat ca inginer la BMW Germania. In perioada 2007-2008 a ocupat functia de director la CFR SA Infrastructura si in 2012, pentru cateva luni a fost director general la Compania Nationala de Cai Ferate (CNFC) CFR SA. Este membru al Clubului Rotary.
Ghibu a condus activitatea de zi cu zi a ministerului in perioada interimatului lui Victor Ponta, adica de la demiterea lui Relu Fenechiu si pana la instalarea in functia de ministru a Ramonei Manescu.
La inceputul lunii septembrie au aparut "zvonuri"... mai mult
Luni, 14 Octombrie 2013, ora 11:54
Luni, 14 octombrie 2013, este ziua 0 pentru privatizarea CFR Marfa, in conditiile in care ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a afirmat, vineri, ca privatizarea CFR Marfa va esua daca omul de afaceri Gruia Stoica nu se plateste diferenta de 170 milioane de euro, datorata pentru preluarea companiei, pana luni, 14 octombrie 2013.
Insa, in data de 11 octombrie, Grup Feroviar Roman (GFR) a anuntat ca a platit 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va achita diferenta de pana la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurentei, respectiv in 45 de zile de la primirea documentatiei complete.
In plus, duminica, Gruia Stoica, patronul GFR, a cerut Ministerului Transporturilor sa faca public contractul de pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa si solicita implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu, in vederea evitarii unui esec al privatizarii.
"In calitate de cumparator, Grup Feroviar Roman, care si-a indeplinit pana acum cu onestitate si la termen toate obligatiile care-i reveneau, considera ca atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natura a-i leza buna-credinta, interesele si eforturile financiare pe care le-a facut pentru succesul acestei privatizari de importanta strategica pentru statul roman.
Cu toate acestea, GFR este in continuare dispus sa colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica impreuna caile legale prin care poate fi evitat esecul unei licitatii care ar afecta... mai mult
Luni, 14 Octombrie 2013, ora 11:30
Termenul limita de plata de catre cumparator a sumei de 170 milioane euro pentru preluarea a 51% din actiunile CFR Marfa ramane 14 octombrie, data dupa care Ministerul Transporturilor va anunta cum va fi finalizata procedura de privatizare, a declarat ministrul de resort, Ramona Manescu.
Ea a precizat ca va avea, joi, o discutie cu premierul Victor Ponta pe aceasta tema.
Ministrul a aratat totodata ca proiectul de hotarare prin care termenul de finalizare a privatizarii era prelungit a fost promovat de catre secretarul de stat Cristian Ghibu, dar nu s-a aflat pe agenda sedintei de miercuri a Guvernului astfel ca "nu a putut fi promovat".
"Nu exista nicio actiune in instanta, suntem in termenii contractului, cum a fost si pana acum", a adaugat Manescu.
Hotararea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa a fost publicata pe 14 august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.
In sedinta de miercuri, Guvernul nu a discutat un proiect elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prelungirea pana la 20 decembrie a datei limita pentru privatizarea CFR Marfa, astfel ca, in lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Roman ar trebui sa achite in urmatoarele zile inca 170 milioane euro pentru 51% din actiuni.
Pozitia GFR
Gruia Stoica, proprietarul GFR, afirma ca "nu are nicio treaba" cu... mai mult
Joi, 10 Octombrie 2013, ora 15:02
Termenul pana la care Grupul Feroviar Roman (GFR) trebuie sa achite toti banii pentru preluarea pachetului majoritar al CFR Marfa a fost decalat pana la data de 20 decembrie 2013, deoarece tranzactia are nevoie de avizul Consiliului Concurentei, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern initiat de Ministerul Transporturilor.
In plus, activele non-core nu sunt prinse in evaluare si vor fi transferate fara plata catre alte companii de stat inainte de finalizarea tranzactiei, a precizat, luni, Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si seful Comisiei de Privatizare a CFR Marfa.
"Avand in vedere obligatia cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de vanzare - cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform prevederilor Legii nr. 21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei", se arata in textul proiectului.
Hotararea de Guvern initiala, intrata in vigoare la 14 august, preciza ca, daca finalizarea procesului nu are loc intr-o perioada de 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare, contractul de privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia... mai mult
Luni, 07 Octombrie 2013, ora 17:11
Comisia de privatizare a CFR Marfa analizeaza amanarea termenului de finalizare a procedurii, scadent la jumatatea lunii, si a cerut informatii de la Concurenta privind durata unei decizii a institutiei, seful acesteia precizand ca ultima data avansata pentru transferul catre GFR este 10 decembrie.
"Ministerul Transporturilor va veghea la respectarea procedurilor din contractul de privatizare. In acest sens a fost ceruta oficial pozitia Consiliului Concurentei, raspunsul a sosit vineri si a ajuns la presedintele comisiei de privatizare (secretarul de stat Cristian Ghibu - n.r.). Dupa ce comisia va analiza documentatia primita si o va pune in contextul celorlalti parametri ai contractului, va lua o decizie privind continuarea acestui proces de privatizare", a declarat agentiei Mediafax purtatorul de cuvant al ministerului Transporturilor, Teodora Trandafir.
In presa au aparut informatii ca ministerul Transporturilor a redactat recent un proiect de act normativ prin care se amana termenul de finalizare a privatizarii, insa documentul nu apare pe pagina web a institutiei.
Contactat de Mediafax, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca reprezentantii comisiei de privatizare au solicitat date estimative privind finalizarea analizei tranzactiei de preluare a CFR Marfa de catre Grup Feroviar Roman (GFR).
"Le-am spus termenele legale. O analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea este completa. Daca este o analiza mai... mai mult
Luni, 07 Octombrie 2013, ora 08:46
Contractul de privatizare al CFR Marfa a fost semnat, la ministerul Transporturilor, iar omul de afaceri Gruia Stoica, care detine GFR este, in mod oficial, patronul CFR Marfa.
Gruia Stoica a declarat ca semnarea contractului este "o faza premergatoare" si ca "finalul va fi dupa ce va fi primit avizul de la Consiliul Concurentei", dand de inteles ca banii vor fi platiti ulterior.
De asemenea, dupa ce a iesit din sediul ministerului Transporturilor, omul de afaceri a precizat ca nu a fost facuta nicio modificare in contract.
Patronul GFR are la dispozitie 32 de zile pentru a plati 10% din banii promisi, respectiv 20 de milioane de euro. Restul banilor trebuie virati in contul statului pana la mijlocul lunii octombrie, cand expira cele 60 de zile in care trebuie incheiata privatizarea.
Privatizarea CFR Marfa depinde de avizul Consiliului Concurentei
Pe de alta parte, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, spune ca institutia pe care o conduce nu a primit nicio notificare, desi "este in interesul lor sa obtina cat mai repede o aprobare" si ca "logic ar fi sa actioneze cat mai repede".
De asemenea, Chiritoiu a mentionat ca a instiintat guvernul ca ar prefera sa nu se faca nicio legatura intre plata banilor pentru CFR Marfa si avizul Consiliului Concurentei, dar ca "aceasta legatura deja s-a facut". In hotarea de guvern care referitoare la privatizarea CFR Marfa se mentioneaza ca privatizarea este incheiata doar daca se intrunesc o serie de... mai mult
Luni, 02 Septembrie 2013, ora 16:01
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a numit doi noi directori la CFR MARFA. Dragos Draghici a fost numit director general al CFR MARFA, in timp ce Mustafa Aysun a fost numit presedinte al C.A al CFR MARFA.
Fenechiu a mai mentionat ca membrii Consiliului de Administratie (CA) nu au atributii directe in privatizare.
"Cei din CA nu au atributii directe in privatizarea companiei. Este o situatie de incompatibilitate, i-am rugat sa lucreze impreuna cu ministerul, in interesul companiei CFR Marfa, pentru ca ne intereseaza ca aceasta companie sa fie valorificata la un pret cat mai mare si sa ajunga in mana unei entitati care sa dezvolte aceasta entitate in Romania", a mentionat Fenechiu, intr-o conferinta de presa.
Ministrul a mai adaugat ca planul de management al companiei va fi prezentat in termen de cel mult 90 de zile, dar a mentionat ca este posibil ca activitatea noilor directori sa se prelungeasca.
"Noi avem termen 20 iunie, pentru stabilirea castigatorului. Procedura efectiva poate dura mai mult, motiv pentru care mandatul acestora este posibil sa se prelungeasca pe o perioada pe care nu o pot anticipa", a punctat Fenechiu.
Draghici a fost director general adjunct la Gazprom Romania, in timp ce Aysun Mustafa a lucrat in Unicredit si Piraeus Bank.
Alaturi de Aysun si Draghici, in Consiliul de Administratie al CFR mai fac parte juristul Ionut Georgescu, economistul Dan Berceal, Alexandru Dragos Draghici, Dana Galbe, Claudiu Dumitrescu si Florin... mai mult
Joi, 21 Februarie 2013, ora 11:59