Podului Calafat-Vidin, denumit si "Noua Europa", a depasit toate asteptarile, scrie luni cotidianul sofiot Standart. In cele sase luni de la inaugurare, podul a fost traversat de 250.000 de vehicule, a anuntat Vladimir Andreev, directorul executiv al companiei mixte romano-bulgare care administreaza podul.
Potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor de la Sofia, in primul an de existenta podul urma sa fie folosit de 415.000 de vehicule, dar acum se vede ca numarul lor va fi mai mare.
In anul 2013 a fost finalizat unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura din Bulgaria, a caruia constructie a durat destul de mult. Inaugurarea oficiala nu a pus insa capat problemelor, comenteaza ziarul, adaugand ca mai sunt multe lucruri de facut pentru ca podul sa fie cu adevarat eficient, comenteaza ziarul.
De la semnarea primului acord bilateral intre Romania si Bulgaria cu privire la construirea podului au trecut 13 ani, startul lucrarilor de constructie a intarziat sapte ani, iar acestea au durat inca sase. In sfarsit, la 14 iunie 2013, doi muncitori, un roman si un bulgar, au taiat panglica noului pod.
Traficul mare de pe podul Calafat-Vidin, o surpriza si pentru oficiali
Discursurile oficiale rostite cu aceasta ocazie au aratat ca nimeni nu s-a asteptat la o asemenea revitalizare in ambele directii. Premierul bulgar Plamen Oresarski s-a limitat numai la calificarea podului drept "un simbol al sperantei", iar omologul sau roman Victor Ponta a fost si... mai mult
Luni, 06 Ianuarie 2014, ora 14:22
Noul pod rutier si feroviar Calafat-Vidin va fi inaugurat in 14 iunie si va fi exploatat de o societate mixta romano-bulgara, iar taxa pentru tranzitarea acestuia va fi de sase euro, a anuntat, marti, la Calafat, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Relu Fenechiu, care a mers, marti, la Calafat pentru a verifica stadiul lucrarilor la Podul rutier-feroviar Calafat-Vidin, a anuntat ca acesta va fi exploatat de o societate mixta romano-bulgara, care va fi infiintata pana in 14 iunie, cand va avea loc inaugurarea acestui obiectiv.
Lucrarile sunt aproape finalizate
"Mai exista cateva detalii tehnice care vor fi gata in perioada imediat urmatoare, si aici ma refer la lucrarile care se executa la catenara (firul de alimentare cu energie electrica pentru circulatia feroviara), fiind o diferenta de nivel de doar 10 centimetri intre catenara dintre Romania si Bulgaria, pe care o vom pierde pe o distanta de o suta de metri", a precizat Fenechiu.
El a spus ca a primit asigurari ca pana pe 9 iunie vor fi montate si cabinele pentru personalul Politiei de Frontiera, atat pentru partea romana, cat si pentru partea bulgara.
"Desi initial, in speranta aderarii Romaniei si Bulgariei in spatiul Schengen, nu mai erau necesare aceste cabine, constructorul a dat asigurari ca vor fi functionale inainte de data inaugurarii, mai exact pe 9 iunie", a explicat Relu Fenechiu, care a anuntat ca taxa pentru traversarea podului va fi de 6 euro. mai mult
Marti, 28 Mai 2013, ora 14:22
Podul dintre localitatile Calafat-Vidin, care va lega Romania de Bulgaria, va fi deschis in primavara anului viitor, dupa ce vor fi clarificate si detaliile legate de compania care va administra aceasta constructie, a anuntat premierul bulgar, Boiko Borisov.
Premierul Victor Ponta si cu omologul sau bulgar, Boiko Borisov, au traversat, miercuri, podul Calafat-Vidin, la eveniment fiind prezent si Johannes Hahn, comisarul european pentru Politica Regionala, proiectul fiind finantat din fonduri ISPA.
La inceputul sedintei de miercuri a Guvernului, premierul Ponta a declarat ca Romania a finalizat lucrarile la podul Calafat-Vidin desi Bulgaria sustine contrariul pentru a justifica intarzierea executarii lucrarilor care ii revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adaugand ca "este la moda sa dai vina pe altcineva".
Lucrarile partii romane finalizate in proportie de 95%
Guvernul de la Bucuresti sustine ca, in acest moment, lucrarile proiectului apartinand partii romane sunt finalizate in proportie de 95%, din luna septembrie 2011. Aceeasi sursa arata ca termenul initial de finalizare al lucrarilor a fost decembrie 2010, insa "ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgara pentru pod", diferit fata de studiul de fezabilitate elaborat initial de proiectantul partii bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul partii romane.
Astfel, termenul de finalizare acceptat si de Comisia Europeana a fost septembrie 2011 pentru partea romana, iar pentru... mai mult
Miercuri, 24 Octombrie 2012, ora 17:45
Premierul bulgar Boiko Borisov si omologul sau roman Victor Ponta vor traversa podul Calafat-Vidin miercurea viitoare (24 octombrie).
Boiko Borisov, care se afla la Bucuresti pentru congresul Partidului Popular European, a declarat in fata ziaristilor bulgari care il insotesc ca a avut o intalnire cu premierul roman Victor Ponta si impreuna au stabilit ca saptamana viitoare sa treaca pe pod.
Borisov a mai adaugat ca si comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn, si-a confirmat prezenta in timpul inspectiei podului dintre Calafat si Vidin.
Boiko Borisov si Victor Ponta au stabilit ca sediul companiei care va administra podul Calafat-Vidin va fi la Sofia.
Saptamana trecuta, ministrul bulgar al transporturilor Ivailo Moskovski a declarat ca ultimul segment al constructiei podului Calafat-Vidin va fi instalat in cateva zile.
Dupa instalarea ultimului segment, urmeaza lucrari de finalizare, a caror efectuare depinde de conditiile meteorologice, a precizat Moskovski.
Podul Calafat-Vidin, al doilea care leaga malurile bulgaresc si romanesc ale Dunarii, va avea o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.
Costul constructiei, care pana in anul 2011 era estimat la circa 225 de milioane de euro, se va ridica cel mai probabil la peste 250 milioane de euro pana la finalizarea proiectului.
In acest moment, intre Romania si Bulgaria exista un singur... mai mult
Joi, 18 Octombrie 2012, ora 15:42
Costurile constructiei podului de peste Dunare intre Calafat si Vidin vor creste cu inca 3,5 milioane de euro, din cauza prelungirii cu inca doi ani a termenului de finalizare a proiectului, au anuntat reprezentantii Ministerului bulgar al Dezvoltarii Regionale.
Obiectivul urmeaza sa fie gata pana la sfarsitul lunii noiembrie 2012 si se asteapta sa fie inaugurat oficial la inceputul anului viitor.
Podul Calafat-Vidin, al doilea care leaga malurile bulgaresc si romanesc ale Dunarii, va avea o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.
Pana in 2011, costul constructiei era estimat la circa 225 milioane de euro. In 2012, acesta a fost majorat cu 22,5 milioane de euro, printr-o anexa semnata intre guvernul bulgar si constructorul spaniol FCC.
O suma de 70 de milioane de euro din acest proiect este asigurata prin programul ISPA, iar alte 70 de milioane de euro sunt acordate de Banca Europeana de Investitii sub forma de imprumut.
Bugetul de stat al Bulgariei asigura 60 de milioane, la care se adauga doua suplimente de 22,5 milioane de euro si de 3,5 milioane de euro. Banca germana de dezvoltare KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) acorda doua milioane de euro sub forma de ajutor si 18 milioane sub forma de imprumut, iar Agentia Franceza de Dezvoltare - un ajutor de cinci milioane de euro.
Finantarea accesului de pe malul romanesc este asigurata de Uniunea Europeana... mai mult
Luni, 17 Septembrie 2012, ora 15:31
Bulgaria va aloca inca 25,7 milioane de euro pentru constructia celui de-al doilea pod care leaga Bulgaria de Romania. Podul Calafat-Vidin ar urma sa fie finalizat pana la sfarsitul lui noiembrie 2012, a anuntat vineri, intr-un comunicat, Ministerul bulgar al Transporturilor.
Totodata, Parlamentul de la Sofia a aprobat masurile luate de ministrul transporturilor Ivailo Moskovski in ultimii doi ani, pentru constructia podului.
Ministerul Transporturilor a amintit ca, in urma masurilor luate, in 1 august 2011 Comisia Europeana a prelungit validitatea memorandumului financiar pentru finantare UE pentru pod. Acelasi lucru se aplica in cazul a doua contracte de finantare cu Banca Europeana de Investitii, prelungite pana in 2012.
Proiectul este finantat prin programul de fonduri preaderare ISPA si ar fi trebuit finalizat inca din octombrie 2010, dar a fost amanat din cauza dificultatilor tehnice, relateaza Sofia News Agency.
Potrivit informatiilor oficiale, 63% din lucrarile de constructie la pod, care va facilita traficul din Europa Centrala catre Grecia, prin Romania si Bulgaria, ar fi finalizate.
De asemenea, 57% din infrastructura adiacenta podului ar fi construita, iar in total, pentru proiect s-ar fi platit 38 de milioane de euro.
Abia in luna aprilie, compania spaniola FCC, care a fost contractata pentru construirea podului, a primit un permis pentru extractia materialelor necesare, lipsa acestui permis fiind unul dintre motivele invocate pentru intarzieri. mai mult
Sambata, 28 Ianuarie 2012, ora 18:00
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a inspectat, joi dimineata, lucrarile la constructia Podului Calafat-Vidin, pe santierul de pe malul romanesc, si a afirmat, la finalul vizitei, ca sunt sanse ca lucrarile sa fie fi finalizate la termen, in luna iunie 2011, transmite corespondentul NewsIn."Aceasta lucrare ar trebui sa fie gata la anul, in luna iunie.Au fost unele intarzieri, ele apar de multe ori in proiectele noastre, la inceputul proiectului, pentru ca sunt foarte multe lucruri legate de alte chestiuni conexe, de exemplu teava de alimentare cu apa, linii de inalta tensiune sau de medie tensiune care nu au fost montate si care depind de cei care le detin, nu tine de viteza cu care noi ii platim, cu care facem proiectele si daca ei nu sunt foarte interesati sau foarte rapizi intarzie anumite chestiuni.
Si de multe ori, la proiecte startul prevazut este ceva mai lent.Daca viteza pe care a capatat-o proiectul in ultima perioada va fi mentinuta pana in noiembrie-decembrie, pana cand se va putea lucra, si va fi reluata din februarie-martie, cand iarasi se va putea lucra cu aceasta mobilizare, sunt sanse sa fie respectata data de finalizare din iunie", a declarat ministrul Radu Berceanu.Acesta a mai precizat ca SNCFR va aloca alte fonduri pentru reabilitarea unui tronson de cale ferata dintre Craiova-Calafat, din cauza ca starea tehnica a liniilor este mult mai proasta decat se credea initial.“Ceea ce s-a estimat pentru o portiune de cale ferata existenta, pentru... mai mult
Joi, 03 Iunie 2010, ora 14:07
Firma Astaldi a pierdut definitiv procesul in care a contestat licitatia de atribuire pentru lucrarile la infrastructura rutiera si feroviara de acces la podul peste Dunare de la Calafat-Vidin, dupa ce Inalta Curte de Casatie si Justitie i-a respins recursul ca nefondat, decizia fiind irevocabila, transmite NewsIn.Decizia a fost pronuntata in data de 4 martie.Astaldi a facut recurs dupa ce Curtea de Apel Bucuresti i-a respins, in data de 25 februarie 2009, actiunea impotriva Ministerului Transporturilor, in care contesta licitatia de atribuire pentru lucrarile la infrastructura rutiera si feroviara de acces la podul peste Dunare de la Calafat-Vidin.In data de 7 noiembrie 2008, comisia de evaluare din cadrul Ministerului Transporturilor (MT) a deschis ofertele pentru constructia infrastructurii rutiere si feroviare de acces la podul peste Dunare de la Calafat-Vidin depuse de cinci consortii respectiv FCC Cconstrucccione- Alpine Bau- Thales, Astaldi-Swietelsky-Euroconstruct- Ansaldo, Colas-Leonhard Weiss, Azvi-Vimac si Impresa Pizzarotti-Construzione Linee Ferroviarie.
Comisia de evaluare din MT a luat decizia, la acea data, ca in urma evaluarii ofertelor primite pentru proiectul mai sus mentionat, conform unor prevederi legale ca oferta tuturor participantilor a fost declarata inacceptabila deoarece nu indeplinesc cerintele minime de calificare cu privire la experienta minima a personalului cheie propus in oferta. Astfel, au fost descalificate toate cele cinci... mai mult
Marti, 16 Martie 2010, ora 12:54
Premierul Emil Boc a declarat vineri, dupa ce a vizitat santierul podului Calafat-Vidin, ca lucrarea trebuie finalizata pana in iunie 2011 si a avertizat ca persoanele responsabile care nu isi fac treaba vor fi sanctionate "financiar si politic", informeaza NewsIn.
"Ce am vazut aici nu imi place. Se pierd bani europeni. Anul viitor in iunie trebuie sa avem podul gata (...) Cine crede ca avem timp de pierdut se inseala. Cine nu isi face treaba va fi sanctionat financiar si politic", a declarat Boc.
Guvernele Romaniei si Bulgariei au adoptat vineri, la Sofia, o declaratie comuna prin care solicita CE prelungirea, pana la 31 decembrie 2011, a termenului de eligibilitate a cheltuielilor aferente tuturor proiectelor celor doua state, aprobate in perioada 2000-2006 prin programul ISPA.
In lipsa acestor fonduri, finalizarea unor proiecte ca reabilitarea sectorului Drobeta Turnu Severin-Lugoj, sectorul Craiova-Drobeta Turnu Severin sau investitiile din zona Deltei Dunarii sau a litoralului Marii Negre ar putea fi intarziata.
"Contam pe un raspuns pozitiv din partea UE pentru ca asta inseamna sa utilizam eficient resursele pe care UE le pune la dispozitie", a spus Boc.
mai mult
Vineri, 26 Februarie 2010, ora 15:41