Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, s-a prezentat marti la Directia Nationala Anticoruptie pentru a da lamuriri in legatura cu plangerea penala pe care a depus-o pentru lipsa exemplarului original al contractului cu Bechtel.
"Am venit pentru plangerea pe care eu am depus-o cu Bechtel, sa lamurim (...)", a spus Dan Sova, care a intrat in graba in sediul DNA.
Pe 21 august, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a depus la DNA plangere penala pentru savarsirea infractiunii de neglijenta in serviciu privind protectia informatiilor clasificate, constand in lipsa exemplarului original al contractului de proiectare, construire si finantare a autostrazii Brasov - Cluj - Bors incheiat intre Statul Roman, prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, si compania americana Bechtel International Inc., precum si a tuturor documentelor subsecvente acestui contract.
DPIIS cere, de asemenea, ca in situatia in care se va dovedi ca faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispozitie a acestui document imbraca forma altei infractiuni sa se dispuna atragerea raspunderii penale, dupa caz, pentru infractiunea de distrugere, furt sau abuz in serviciu contra intereselor publice.
"Plangerea a fost depusa la DNA, fiind vorba de o infractiune de serviciu care poate aduce Statului Roman pagube insemnate, mai mari decat echivalentul a 1.000.000 euro, tinand cont de... mai mult
Marti, 27 August 2013, ora 14:13
Premierul Victor Ponta a declarat, marti seara, ca rezilierea contractului cu firma americana Bechtel a fost realizata de ministrul pentru mari proiecte de infrastructura, Dan Sova, pe baza unei copii legalizate a contractului original, pe care ministrul l-a reclamat ca fiind de negasit.
"Este extrem de bizar ca in toti acesti ani, in care s-a tot renegociat acel contract, nimeni nu stia unde e contractul pana l-a cerut Sova. El, sigur, a avut copia legalizata, a avut toate celelalte cand a lucrat la reziliere. Primul exemplar, cel de la CNADNR de atunci, cum se numea, pur si simplu nu este in arhiva CNADNR", a declarat marti seara premierul Victor Ponta, intr-o emisiune la Romania TV.
Ponta l-a sfatuit pe Dan Sova sa reclame la Parchet lipsa originalului, pentru a se afla unde se gaseste acest document.
Ministrul Dan Sova a sustinut recent ca desecretizarea contractului cu Bechtel, semnat in 2003, nu s-a facut pentru ca nu s-a gasit, la Ministerul Transporturilor, varianta originala, in replica, fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu precizand ca documentul se afla la Serviciul Probleme Speciale, etajul 2, camera 58.
Anca Boagiu a anuntat, saptamana trecuta, ca a depus plangere penala la Parchetul ICCJ impotriva ministrului Dan Sova, acuzandu-l ca ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Nastase in anul 2003 pentru a-l apara pe fostul premier. mai mult
Miercuri, 14 August 2013, ora 08:56
Sarcina cautarii contractului original incheiat cu compania americana Bechtel a fost preluata de Corpul de Control al Guvernului, a declarat, miercuri, Dan Sova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, precizand ca, in cazul in care nu se va gasi contractul pana la 30 august, atunci se va adresa Parchetului.
"Cei care au preluat sarcina cautarii acestui contract sunt cei de la Corpul de Control al Guvernului si s-a stabilit in discutii, de comun acord, ca, daca acest contract, in urma cautarilor, nu se va gasi pana cel tarziu la data de 30 august, ne vom adresa Parchetului, pentru ca acesta este calea legala.
Ca atare, plangerea facuta de doamna Boagiu (Anca Boagiu, prim-vicepresedintele PDL, fost ministru al Transporturilor, n.r), pe care eu nu pot sa o privesc decat cu foarte mult umor, pana la urma este binevenita. Daca se declanseaza o actiune a Parchetului de gasire a contractului cat mai rapid, acesta este un lucru bun si sper sa avem si rezultate. In rest, nu pot decat sa ma gandesc cu mult umor la ridicolul actiunilor doamnei Boagiu", a declarat Dan Sova la Realitatea.
Acesta a afirmat ca spera ca Anca Boagiu sa nu fi depus plangere la Parchet cum ca el ar ascunde contractul pentru ca ar fi denunt calomnios si atunci va depune, la randul sau, plangere impotriva ei.
"In momentul in care faci o plangere penala sustinand in mod evident un lucru fals, dar care, daca ar fi adevarat, ar putea atrage raspunderea... mai mult
Miercuri, 07 August 2013, ora 17:01
Fostul premier Adrian Nastase s-a aratat uimit sambata seara ca varianta originala a contractului incheiat cu compania Bechtel s-ar fi putut pierde, dar a sugerat ca s-ar putea ajunge la textul initial prin eliminarea aspectelor negociate ulterior cu compania americana.
"In primul rand, poate ar trebui sa spun ca nu eu am semnat contractul cu Bechtel. Primul-ministru nu semneaza contracte, in principiu. Aici cred ca e vorba de o neintelegere. (...) Inteleg ca a fost desecretizat. Am inteles explicatiile lui Sova. Sova spune urmatorul lucru: 'acesta este textul contractului, el a fost renegociat si sunt niste pasaje - care banuiesc ca sunt bolduite sau trecute in alt mod, sau aratate prin actele anexa la contract'. Deci oricine vrea sa vada textul initial, poate sa-l vada facand un efort pentru a da deoparte elementele care au insemnat revizuirea lui ulterioara", a spus Adrian Nastase, la Antena 3.
El considera ca, "pe fond, analiza poate fi facuta".
"In ceea ce priveste 'scrisoarea pierduta', contractul pierdut, sigur ca nu-mi vine sa cred ca un astfel de lucru se poate intampla in administratie", a adaugat Nastase.
Contractul incheiat cu compania americana Bechtel pentru autostrada Transilvania nu a fost inca publicat deoarece nu a fost gasita varianta originala, ci doar copii, a declarat miercuri ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova.
"Nu s-a reusit la Ministerul Transporturilor sa se gaseasca varianta... mai mult
Duminica, 04 August 2013, ora 10:44
Contractul semnat de statul roman cu americanii de la Bechtel nu a fost inca desecretizat, alimentand suspiciunile care planeaza asupra documentului pe care si-au apus amprenta mai multi ministri ai Transporturilor. Varianta originala, semnata in conditii controversat de fostul premier Adrian Nastase, in 2003 a trecut prin cateva schimbari, care nu "garantau" decat o calitate mai proasta, dar mai scumpa.
Business24 face radiografia unui contract care ar fi trebuit sa aduca statului roman 415 kilometri de autostrada, intre Brasov si Bors, al carui pret total ar fi trebuit sa fie de 2,2 miliarde de euro, conform intelegerii initiale din 2003.
In final, Romania nu s-a ales decat cu 52 de kilometri si cu un gol bugetar de milioane de euro. Americanii, desi nu au muncit prea mult, au fost "rasplatiti" cu despagubiri de 37,2 milioane de euro si datorii de 50 de milioane de euro, in urma rezilierii contractului.
Adrian Nastase, artizanul unui contract atribuit fara licitatie
Povestea Romaniei cu Bechtel a inceput in timpul mandatului lui Adrian Nastase, care a atribuit, fara licitatie, contractul americanilor. Conform unui raport al Curtii de Conturi citat de Capital, actul ar fi fost incheiat "in conditii neclare, ce contin clauze ramase neexplicate, interpretabile si in defavoarea partii romane". Guvernul condus de Nastase a aprobat nu mai putin de trei acte normative care in doua luni, referitor la acest proiect.
Atribuirea contractului fara licitatie a... mai mult
Joi, 01 August 2013, ora 14:20
Ministrul pentru Marile Proiecte, Dan Sova, a explicat, miercuri seara, de ce contractul cu Bechtel nu a fost desecretizat pana acum. Demnitarul a dezvaluit ca documentul original, semnat in 2003, nu poate fi gasit, dar prevederile sale vor fi publicate imediat ce se va da de urma contractului.
"Nu am reusit la Ministerul Transporturilor sa se gaseasca varianta originala a contractului semnat. Exista copii, dar avem nevoie de documentul original pentru desecretizare.
Contractul desecretizat publicat in 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele aditionale din 2005. Nu s-a gasit varianta originala din 2003. Anexele au aparut dupa 2005. Contractul a fost desecretizat in 2006", a sustinut Dan Sova la Digi24.
Ministrul a precizat ca pretul prevazut in actul aditional a crescut, de la 2,2 miliarde de euro, cat era in contractul initial, la 10 miliarde de euro.
Citeste mai multe despre Sova: Contractul original semnat cu Bechtel este de negasit pe Ziare.com. mai mult
Joi, 01 August 2013, ora 09:38
Departamentul Marilor Proiecte a dat publicitatii cel mai mare contract incheiat pana acum de statul roman cu o firma straina: acordul incheiat cu Bechtel in 2004 pentru constructia autostrazii Transilvania.
"Astazi, 30.07.2013, au fost publicate pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, www.dpiis.ro, documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul roman si Bechtel International Inc", se arata pe pagina de internet a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine.
Cu toate acestea, DPIIS nu a publicat contractul initial incheiat cu firma americana, pe pagina web fiind disponibile doar doua acorduri de modificare din 2006 si 2011, precum si acordul de incetare a contractului de constructie a autostrazii Brasov-Cluj-Bors.
In total documentele au in jur de 1500 de pagini si pot fi consultate aici.
Statul roman a incheiat un contract cu Bechtel in valoare de 2,2 miliarde de euro, iar americanii au reusit sa construiasca 52 de kilometri de autostrada din totalul de 415 kilometri. Romania a platit pentru 52 de km de autostrada 1,3 miliarde de euro, in conditiile in care lucrarile si santierele deschise au costat doar 300 de milioane de euro.
In plus, pentru rezilierea contractului, Romania a mai platit penalitati in valoare de 37,2 milioane de euro. mai mult
Marti, 30 Iulie 2013, ora 15:26
Contractul cu Bechtel ar putea fi desecretizat cel mai tarziu pana la sfarsitul saptamanii viitoare (n.r. 30 iunie) prin ordin de ministru comun al ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine si al ministrului Transporturilor.
Ministrul Delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, a dat asigurari, miercuri seara, ca desecretizarea acestui contract se va face, insa acesta este un proces laborios, care implica mai multe ministere si institutii.
"Desecretizarea contractului cu Bechtel se va face, dar este un proces destul de laborios, care trebuie sa treaca pe la noi, pe la Ministerul Transporturilor, pe la Secretariatul General al Guvernului, pe la Serviciul Roman de Informatii si pe la Ministerul Justitiei. Abia ieri Ministerul Justitiei si-a spus opinia in legatura cu problemele de tehnica legislativa si pana probabil la finele saptamanii viitoare, cel mai tarziu, contractul va fi desecretizat cel mai probabil printr-un ordin de ministru comun al nostru si al Ministerului Transporturilor", a afirmat Sova la Realitatea TV.
Potrivit ministrului delegat, contractul a fost secretizat in 2006, in mandatul lui Radu Berceanu la Ministerul Transporturilor.
"De principiu, la nivelul secretelor de serviciu, cum este cazul Becthel, seful unitatii este cel care secretizeaza si desecretizeaza. Noi, insa, fiind succesori in drepturi ai Ministerului Transporturilor, pe... mai mult
Joi, 20 Iunie 2013, ora 08:27