Presedintele Traian Basescu le-a spus, vineri, jurnalistilor germani, ca Romania ar fi foarte interesata ca Deutsche Bahn sa participe la licitatia pentru privatizarea CFR Marfa.
Seful statului a declarat, in cadrul unei conferinte cu jurnalistii acreditati in Bundestag, ca economia de stat din Romania trebuie privatizata, intrucat nu este competitiva.
"Economia de stat care n-a fost inca privatizata, si asta reprezinta circa 45% din economia romaneasca, nu este inca la un nivel de competitivitate suficient. Si atunci au fost declansate operatiuni de privatizare a marilor companii de stat din energie, din transport (...) Vom privatiza marile ...citeste mai departe despre "Basescu vrea cea mai mare companie feroviara din Europa la privatizarea CFR Marfa" pe Ziare.com mai mult
Sambata, 01 Februarie 2014, ora 16:10
Termenul limita de plata de catre cumparator a sumei de 170 milioane euro pentru preluarea a 51% din actiunile CFR Marfa ramane 14 octombrie, data dupa care Ministerul Transporturilor va anunta cum va fi finalizata procedura de privatizare, a declarat ministrul de resort, Ramona Manescu.
Ea a precizat ca va avea, joi, o discutie cu premierul Victor Ponta pe aceasta tema.
Ministrul a aratat totodata ca proiectul de hotarare prin care termenul de finalizare a privatizarii era prelungit a fost promovat de catre secretarul de stat Cristian Ghibu, dar nu s-a aflat pe agenda sedintei de miercuri a Guvernului astfel ca "nu a putut fi promovat".
"Nu exista nicio actiune in instanta, suntem in termenii contractului, cum a fost si pana acum", a adaugat Manescu.
Hotararea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa a fost publicata pe 14 august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.
In sedinta de miercuri, Guvernul nu a discutat un proiect elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prelungirea pana la 20 decembrie a datei limita pentru privatizarea CFR Marfa, astfel ca, in lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Roman ar trebui sa achite in urmatoarele zile inca 170 milioane euro pentru 51% din actiuni.
Pozitia GFR
Gruia Stoica, proprietarul GFR, afirma ca "nu are nicio treaba" cu... mai mult
Joi, 10 Octombrie 2013, ora 15:02
Presedintele Traian Basescu a declarat, luni, ca orice om care priveste la modul in care se desfasoara procesul de privatizare a CFR Marfa poate considera ca mai devreme sau mai tarziu acesta va face obiectul unei anchete.
Presedintele a facut aceasta declaratie in contextul in care respingea acuzatiile ca anumite dosare ar fi "politice" sau facute de "procurori basisti".
Basescu a tinut sa precizeze ca orice om priveste la modul in care se deruleaza provatizarea CFR Marfa poate ajunge cu usurinta la concluzia ca aceasta privatizare va face, mai devreme sau mai tarziu, obiectul unei anchete a DNA.
Potrivit presedintelui, privatizarea CFR Marfa este o una in care s-au schimbat conditiile de licitatie, dupa ce a ramas o anumita firma, si una in care termenele nu au fost respectate sau au fost profund intarziate, pentru a crea conditii mai favorabile companiei declarate castigatoare.
"Este un castigator de licitatie pentru care acum se fac eforturi pentru a se prelungi termenele la care sa se faca plata. Eu doar spun preventiv: ", a comentat Traian Basescu.
Potrivit sefului statului, plata avansului s-a facut pe data de 3 octombrie, deci pe 3 noiembrie trebuie platita intreaga suma.
"Nu as vrea sa ni se spuna, peste vreo doi-trei ani, ca ori eu am lasat de pe acum, prin testament prezidential: 'Luati-i pe cei care au condus privatizarea CFR Marfa!>>, sau sa dea vina pe viitorul presedinte, ca mai mult
Marti, 08 Octombrie 2013, ora 08:20
Grup Feroviar Roman (GFR) a depus legal notificarea la Consiliul Concurentei pentru a solicita aprobarea achizitiei CFR Marfa, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
"GFR a depus legal notificarea. A transmis si o serie de completari, respectiv anexele (la contractul de privatizare, care lipseau din dosarul depus saptamana trecuta - n.r.). Mai are o serie de precizari de transmis, in special referitoare la definirea pietelor", a afirmat Chiritoiu.
Declaratiile sefului autoritatii nationale de concurenta vin dupa ce, saptamana trecuta, GFR a depus o serie de acte la Consiliul Concurentei, insa notificarea nu era completa, intrucat lipseau anexele la contractul de privatizare.
Termenul pana la care Consiliul Concurentei trebuie sa dea un raspuns este de cinci luni de la primirea documentatiei complete.
Chiritoiu a precizat, la finele saptamanii trecute, la Sinaia, ca nu este exclusa nicio varianta de raspuns din partea Concurentei.
"Cotele de piata sunt mari si ne uitam la asta. Putem spune 'da', 'nu' sau 'da, conditionat'. Conditiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renuntarea la anumite parti din aceste companii. Ne putem uita si la partea de contracte. Este mai putin probabil sa punem conditii pe partea de pret, dar ne vom uita si la asta. Nimic nu este exclus", a explicat Chiritoiu.
Intrebat ce se va intampla daca raspunsul Concurentei va fi negativ, Chiritoiu a raspuns ca, in acel caz, toata tranzactia va fi blocata.... mai mult
Miercuri, 02 Octombrie 2013, ora 10:02
Responsabilitatea pentru privatizarea CFR Marfa este in continuare pasata de la un palat la altul. Presedintia a postat pe site-ul CSAT o Hotarare a acestei institutii, care inca din 5 februarie 2013 mentiona ca "modalitatea concreta si procedura de privatizare a CFR Marfa se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei". Obstinatia cu care se "cearta" Traian Basescu si Victor Ponta pe tema acestei privatizar a devenit o arma politica.
Prin declaratiile facute, atat premierul, cat si presedintele Traian Basescu vor sa "scape" de responsabilitate in eventualitatea unui esec al privatizarii, crede analistul economic Constantin Rudnitchi.
Cea mai recenta "pasa" in "meciul de ping pong" dintre premierul roman si sefului statului apartine acestuia din urma. Traian Basescu a postat pe site-ul CSAT o Hotarare a acestei institutii, care inca din 5 februarie 2013 mentiona ca privatizarea CFR Marfa se afla in responsabilitatea Guvernului si Ministerului Transporturilor.
In opinia analistului economic Constantin Rudnitichi "fuga de raspundere" pentru privatizarea companiei de transport feroviar este justificata. Presedintele Romaniei incearca sa "il asocieze pe premierul Victor Ponta cu un eventual esec al procesului de privatizare, dupa modelul Petrom, in care Adrian Nastase a fost gasit principalul vinovat pentru esec". In acelasi timp, actualul prim-ministru "cauta un co-responsabil" si solicita avizul Consiliului Superior de Aparare... mai mult
Joi, 01 August 2013, ora 06:04
Bogdan Chiritoiu, seful Consiliului Concurentei, spune ca se analizeaza privatizarea CFR Marfa si preluarea companiei de stat de catre Grup Feroviar Roman (GFR), grup controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, si ca procesul de analiza poate dura sase luni, dar mentioneaza ca "suntem flexibili. Nu vrem ca o activitate birocratica sa blocheze o privatizare".
"Nu suntem un obstacol, imi doresc sa privatizam o companie si vom face tot ce se poate ca acest lucru sa se intample. Legea ne permite sa fim flexibili, putem sa incepem analiza imediat. Nu este usor sa blocam 200 de milioane de euro. Suntem deschisi la orice varianta procedurala, pentru ca nu vrem ca o activitate birocratica sa blocheze o privatizare", a declarat seful Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, la Digi24.
A trecut o luna de cand Grupul Feroviar Roman a fost desemnat castigator licitatiei pentru preluarea CFR Marfa, dar privatizare se afla in impas, blocata intre institutiile statului. Guvernul nu a adoptat nici acum hotararea privind privatizarea transportatorului feroviar, in lipsa careia contractul nu poate fi semnat.
Potrivit proiectului de act normativ prin care se aproba vanzarea CFR Marfa, Gruia Stoica are la dispozitie 10 zile de la avizul Consiliului Concurentei pentru a vira banii in conturile statului, dar nu mai mult de 150 de zile de la semnarea contractului. Analiza Consiliului Concurentei ar putea dura insa si cateva luni.
"Din momentul in care avem toate informatiile, avem... mai mult
Marti, 23 Iulie 2013, ora 17:00
Guvernul va include in strategia de privatizare a CFR Marfa o serie de proceduri de pre-calificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experienta in domeniu si capacitatea financiara, documentul urmand sa fie discutat, marti, 5 februarie, in CSAT si aprobat a doua zi de Executiv.
Premierul Victor Ponta a declarat, marti seara, la RTV, ca a discutat pe aceasta tema cu presedintele Traian Basescu si ca acesta a fost de acord cu vanzarea companiei, dar cu conditia ca procedura de atribuire sa fie diferita de cea aplicata in cazul incercarii de privatizare a Oltchim, respectiv de licitatie deschisa.
Licitatia pentru cumpararea pachetului majoritar de actiuni la Oltchim a fost castigata anul trecut de Dan Diaconescu, patronul OTV. Dicoanecu nu a intrat insa in posesia titlurilor pentru ca nu a platit statului suma la care s-a angajat, respectiv 45 milioane euro.
Guvernul s-a angajat in ultimele negocieri cu FMI sa publice anuntul de privatizare a CFR Marfa in luna martie a acestui an si sa semneze contractul de vanzare a unui pachet majoritar de actiuni pana la jumatatea lui mai, tranzactia urmand sa fie incheiata atunci cand "toate conditiile vor fi indeplinite".
"Pentru CFR Marfa, pregatirile sunt avansate in vederea vanzarii unui pachet majoritar de actiuni catre un investitor strategic. Vom organiza o licitatie publica pentru selectarea castigatorului si intentionam sa incheiem tranzactia cat mai curand posibil, imediat ce toate conditionalitatile din... mai mult
Miercuri, 30 Ianuarie 2013, ora 08:28
Presedintele Traian Basescu a declarat, miercuri, ca a respins privatizarea CFR Marfa pentru ca se propunea varianta derularii procesului prin licitatie cu strigare, care permite oricui un show televizat, ca in cazul Oltchim, ceea ce i s-a parut "inadmisibil".
"CFR Marfa a fost respins la privatizare pentru ca se propunea privatizare cu strigare, ca la Oltchim. Ori, sa vii sa vrei sa validezi cea mai riscanta varianta de privatizare pentru o companie de talia CFR Marfa mi s-a parut inadmisibil. Deci, CFR Marfa este o companie care poate fi privatizata, dar nu prin privatizare cu strigare", a afirmat Basescu.
El a subliniat ca la o procedura de privatizare cu strigare poate sa mearga oricine vrea sa faca "un show televizat".
Presedintele a mai spus ca el considera ca privatizarea CFR Marfa trebuie sa se faca cu un investitor strategic.
"Eu o vad cu un investitor strategic, o mare companie feroviara europeana, va opera pe teritoriul Romaniei, o companie care sa-i ridice valoarea, pentru asta facem privatizare", a spus Basescu.
CFR Marfa, prioritatea numarul 1, impusa de FMI
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, marti, dupa intalnirea cu reprezentantii FMI, ca privatizarea CFR Marfa a devenit "prioritatea numarul 1", dupa ce saptamana trecuta spunea ca va solicita ca aceasta companie sa nu mai fie trecuta in proprietate privata.
Fenechiu a avut marti o intalnire de circa doua ore si jumatate cu delegatia FMI, Bancii Mondiale si Comisiei... mai mult
Joi, 24 Ianuarie 2013, ora 08:56
Dosarul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost prezentat in cadrul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), dar nu s-a votat nicio hotarare, a declarat, pentru Business24, purtatorul de cuvant al Presedintiei, Bogdan Oprea.
Oficialul nu a dorit sa comenteze daca acest lucru inseamna ca procesul de privatizare este blocat, daca urmeaza sa aiba loc vreun vot sau daca privatizarea CFR Marfa va fi reluata dupa un anumit interval.
Potrivit unui comunicat al Presedintiei, din data de 27 septembrie, membrii CSAT "au fost informati cu privire la proiectul de hotarare a Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Trasport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa S.A.", modalitatea concreta si procedura de privatizare fiind in responsabilitatea Ministerului Transportului si Infrastrcuturii si a Guvernului Romaniei".
"S-a facut prezentarea si nu s-a votat nicio hotarare" - Bogdan Oprea, purtator de cuvant al Presedintiei Romaniei.
Horatiu Buzatu, secretarul general adjunct al Ministerului Transporturilor, persoana cheie care gestioneaza procesul de privatizare a companiei CFR Marfa, nu stie de ce procedura de vanzare a CFR Marfa a fost blocata de CSAT.
"Avem de-a face cu incapacitatea institutiilor statului de a raspunde provocarilor si necesitatilor momentului", a afirmat el.
Analistii contactati de Business24 au creionat scenariile pentru care CSAT tace si nu face.
Analistul Ilie Serbanescu are doua ipoteze de... mai mult
Joi, 04 Octombrie 2012, ora 14:45