Industria auto, mult timp un motor de crestere al Europei Centrale, va fi probabil unul dintre principalele obstacole in calea eforturilor regiunii de a se redresa anul acesta, in urma impactului pandemiei de coronavirus (COVID-19), se arata intr-o analiza Reuters.
Dupa caderea comunismului in urma cu trei decenii, producatorii auto straini au investit semnificativ in regiune, profitand de forta de munca ieftina si eficienta. Sectorul auto a devenit o importanta sursa de investitii straine, de locuri de munca si de crestere economica.
Dar productia auto a fost afectata in urma opririi fabricilor, in perioada masurilor de izolare impuse pentru a tine sub control raspandirea epidemiei, iar multe unitati inca nu lucreaza la capacitate maxima, astfel incat analistii se asteapta ca industria auto sa fie mai afectata de pandemie decat alte sectoare din Europa Centrala.
Acestea sunt vesti proaste pentru Cehia, Ungaria si Slovacia, care sunt in mod special dependente de industria auto.
"Proportional, ne asteptam ca acest sector sa inregistreze cel mai sever declin din sectorul manufacturier in regiune. Aici este domeniul in care redresarea va fi cea mai lenta, deci ar putea fi unul din principalele obstacole in redresarea economiei", a apreciat Peter Virovacz, economist la ING in Budapesta.
Intr-o scrisoare adresata altor state membre UE si institutii UE in aprilie, sefii asociatiilor industriei auto din Cehia, Ungaria, Slovacia si Polonia au informat ca in cele... mai mult
Duminica, 02 August 2020, ora 10:35
Dupa aproape 9 decenii de prezenta continua pe piata europeana, americanii de la General Motors par decisi sa rupa legaturile cu vechiul continent, lichidand operatiunile financiare de aici, odata cu vinderea brandului Opel/Vauxhall.
PSA Group, proprietarul marcilor Peugeot-Citroen, va cumpara Opel/Vauxahll contra sumei de 2,2 miliarde de euro, devenind in acest fel al doilea mare producator auto din Europa, dupa Volkswagen, informeaza BBC.
Anuntul oficial al tranzactiei a fost facut de Carlos Tavares, presedintele Consiliului de Administratie al PSA Group, care a mentionat si ca producatorul auto francez intentioneaza "sa respecte promisiunile facute angaatilor de catre GM".
Cu toate acestea, in fabrica Vauxhall din Marea Britanie starea de agitatie in randul angajatilor este la cote maxime, liderii de sindicat temandu-se de posibile reduceri de personal in urma schimbarii patronilor.
Planurile executivilor de la PSA Group includ economii anuale de 1,8 miliarde de euro pana in 2026, iar acest lucru da fiori celor 4.500 de muncitori britanici angrenati in productia masinilor Vauxhall.
Pentru acestia, saptamanile de negociere intre cele doua firme au fost "pline de nervi", dupa cum admit sindicalistii din cadrul Unite.
Pana acum, Len McCluskey, secretar general al sindicatului Unite, se declara multumit de modul in care au decurs discutiile cu reprezentantii PSA, dar vrea o implicare mai mare din partea oficialilor britanici.
"Vom cere guvernului sa ia... mai mult
Luni, 06 Martie 2017, ora 11:06
Cel mai mare producator auto american, General Motors, a vandut fabrica din Strasbourg, Franta, unui grup privat belgian, ca parte a eforturilor de a stopa pierderile in Europa, care au totalizat 17,3 miliarde de dolari din 1999, transmite duminica Bloomberg.
Fabrica din Strasbourg va fi cumparata de Punch Metals International, care ii va pastra pe cei 1.000 de angajati, iar pretul tranzactiei nu a fost dat publicitatii. Acordul prevede ca firma germana ZF Friedrichshafen sa achizitioneze componente auto de la uzina din Strasbourg.
Si GM va fi un client al fabricii in 2013 si 2014 'pentru a mentine un nivel solid al productiei si pentru a oferi o tranzitie lina la linia de productie necesara pentru ZF Friedrichshafen', a anuntat producatorul auto american. Tranzactia ar urma sa se finalizeze la inceputul anului viitor.
In octombrie, GM a avertizat ca anul acesta pierderile inregistrate in Europa ar putea ajunge la 1,8 miliarde de dolari. Anul acesta actiunile General Motors au urcat la bursa de la New York cu 35%. Vineri, la inchiderea sedintei bursiere, titlurile GM inregistrau un declin de 0,1%, la 27,32 dolari.
Concedieri masive in 2012
Recent, compania americana a anuntat ca in acest an are de gand sa elimine 2.600 de noi locuri de munca, iar intre 2013 si 2015 si-a propus sa-si reduca cu 500 milioane costurile fixe in Europa, pentru a putea ajunge la un punct de echilibru in regiune la mijlocul deceniului. Aproximativ 2.300 de angajati ai diviziei... mai mult
Luni, 24 Decembrie 2012, ora 12:07
In 2012 industria auto s-a caracterizat prin pierderi masive pe piata europeana si nevoia de reorientare a companiilor fie catre noi piete, fie catre noi strategii pentru a reusi sa ajunga din nou la consumatorii puternic afectati de criza economica.
Evolutiile din sectorul auto au diferit insa semnificativ de la un continent la altul. Daca piata europeana a suferit cel mai mult, in SUA industria a dat semne de stabilitate, iar pietele emergente din Asia au oferit un motor de crestere al vanzarilor pentru acest sector.
Criza "vechiului" continent
Criza datoriilor suverane a influentat semnificativ puterea de cumparare a europenilor, ceea ce s-a putut observa din plin si in industria auto.
Previzibil, tarile din sudul Europei au reprezentat punctul de plecare al problemelor. Vanzarile de pe piata italiana au suferit o scadere fulminanta, principala victima fiind Fiat.
Compania a reusit insa sa-si sporeasca semnificativ vanzarile de masini pe baza de propan si gaz natural, ceea ce arata un potential de crestere pe aceasta nisa.
Automobilele electrice vs cele pe gaz natural - vezi care au mai multe sanse
Cu toate acestea, un numar important de italieni a preferat sa renunte complet la masina pentru in favoarea bicicletelor. Acest mijloc de transport a castigat tot mai mult teren in Italia, vanzarile la biciclete depasindu-le pe cele ale automobilelor intr-o proportie din ce in ce mai mare.
Problemele din acest sector au dus si la o concurenta tot... mai mult
Marti, 11 Decembrie 2012, ora 14:54
Dupa ce rezultatele financiare din prima jumatate a anului arata deja ca 2012 va fi cel mai prost an din ultimii 17, Porche si Daimler au confirmat ca si in industria germana auto a ajuns criza, in timp ce sudul Europei este deja grav afectat.
Vanzarile de masini europene au scazut cu 8,5% in august, cea mai mare scadere din februarie.
In Germania s-au vandut in august cu 4,7% mai putine masini, ceea ce a inseamna ca vanzarile anuale au inceput sa se diminueze si in aceasta tara, chiar daca deocamdata doar cu 0,6%, scrie Bloomberg.
Piata germana a automobilelor de lux a fost pana acum rezistenta la scaderea vanzarilor. Daimler a anuntat insa joi reducerea profitului operational pentru Mercedes-Benz sub cel al lui 2011, pe cand Porche doreste sa scada productia de 155.000 masini sport, prevazuta pentru acest an.
"Daca problemele continua, si se pare ca vor continua, segmentul premium nu va fi imun la trendul (n.r. descendent) pretului", a declarat Arndt Ellinghorst, analist londonez la Credit Suisse Group.
Sudul Europei - centrul crizei
Pana acum criza s-a concentrat in Italia si Franta, Fiat, Renault si divizia Citroen a Peugeot, intampind probleme grave.
Pe fondul crizei economice generale si a cresterii pretului de carburant, vanzarile de automobile din prima jumatate a anului au scazut cu 20% in Italia si 14% in Franta, iar in Grecia si Portugalia se afla in cadere libera, cu scaderi de peste 40% in August, potrivit datelor The Economist.... mai mult
Vineri, 21 Septembrie 2012, ora 16:30
Efectele crizei asupra industriei auto din zona euro ar putea cauza pierderea a peste 500.000 de locuri de munca, producatorii de automobile si de piese incercand sa scada costurile si sa adapteze capacitatea de productie la situatia dificila din economie pentru a pune capat pierderilor.
Industria auto din zona euro este pe cale sa efectueze un val de disponibilizari, in cel de-al cincilea an consecutiv de contractie a pietei, potrivit unei analize Bloomberg.
Angajatii fara contracte permanente, in numar de 1,5 milioane, sunt cel mai usor de concediat si vor avea probabil cel mai mult de suferit, comenteaza Lars Holmqvist, fostul presedinte al Asociatiei Producatorilor Europeni de Piese Auto, care a precizat ca in industrie lucreaza in total sapte milioane de persoane.
Industria auto a desfiintat aproximativ 800.000 de locuri de munca in ultimii cinci ani.
Somajul din zona euro a ajuns in iunie la 11,2%, un nou record, iar cererea pentru automobile scade odata cu cresterea numarului de persoane fara un loc de munca. Zona euro are 17,8 milioane de someri.
Zona euro: Rata somajului s-a mentinut la 11,2% in iunie
Aproape 30% din capacitatea de productie auto din Europa este neutilizata.
In prim plan sunt PSA Peugeot Citroen, cel mai mare producator auto din Franta si al doilea din Europa, si grupul italian Fiat.
Fiat a anuntat miercuri seara ca suspenda investitiile in Italia, in urma scaderii cererii, si va efectua concedieri temporare pentru a reduce... mai mult
Joi, 02 August 2012, ora 19:01
Europa, cu o populatie de aproximativ 500 de milioane, s-a transformat intr-un cosmar pentru industria auto. Vanzarile au scazut de la an la an si nu se intrevad semne de recuperare.
Directorul executiv al Fiat-Chrysler, Sergio Marchionne, care este si presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Europa, a caracterizat industria auto ca fiind "oribila", in cadrul conferintei European Business Conference, care a avut loc in data de 20 martie la Bruges, Belgia.
El a estimat ca vanzarile auto vor scadea cu 5% anul acesta, in al cincilea an consecutiv dominat de scaderi ale vanzarilor. El nu a prevazut o revenire a pietei auto din Europa pana in 2014.
Piata auto din Europa nu-si va reveni prea curand
Pretul benzinei este una dintre cauzele pentru care piata auto din Europa nu-si va reveni prea curand.
Mesajul lui Marchionne a fost adresat Comisiei Europene. Industria auto trebuie restructurata din temelii, iar Comisia trebuie sa faca pasii necesari pentru a incuraja acest lucru, a spus seful Fiat-Chrysler.
Inregistrarile auto din Romania in crestere cu 54%
Potrivit statisticilor Uniunii Europene in ceea ce priveste noile inregistrari de masini, in luna februarie a fost inregistrata o scadere de 9,7% la nivelul UE, o scadere mai mare chiar fata de luna februarie 2009, momentul in care criza financiara era la apogeu. A fost cea de-a cincea luna de scaderi consecutive.
Pentru perioada ianuarie-februarie, inregistrarile auto au fost in... mai mult
Luni, 26 Martie 2012, ora 07:59
La aproape trei ani de la prabusirea industriei auto americane, vanzarile de masini sunt din nou in crestere si ar putea sa depaseasca 14 milioane de unitati in acest an, fata de 12,8 milioane in 2011.
Rezultatul: producatorii auto din Detroit prelungesc programul de lucru si fac angajari. Doar anul trecut companiile auto si partenerii lor au infiintat 38.000 de posturi, iar in acest an planuiesc sa angajeze 13.000 de oameni, mai ales pe turele de noapte.
Dezavantajul este ca aceasta cerere forteaza capacitatea de productie a companiilor auto, care ar putea sa conduca la un deficit si la crestrea preturilor, potrivit USA Today.
In plus, directorii executivi se confrunta cu o dilema: criza din sectorul auto a fost cauzata tocmai de costurile prea mari, iar acum se tem sa mai faca angajari.
Incepand din 2005, Ford si Chrysler au inchis 28 de fabrici si au concediat 88.000 de oameni, in timp ce companiile partenere au concediat 234.000 oameni.
Angajari masive
Insa daca vanzarile vor atinge 15 milioane de unitati in 2015, asa cum estimeaza unii experti, cei trei mari producatori auto din Detroit ar putea sa angajeze 20.000 de oameni, potrivit lui Sean McAlinden, economist-sef la Center for Automotive Research.
Presedintele unei mici fabrici de componente spune ca atunci cand cererea pentru componente auto s-a prabusit, compania lui s-a orientat catre industriiile energiei regenerabile si apararii. Acum insa, cand sunt din nou cautate, a mai angajat 6 oameni... mai mult
Luni, 27 Februarie 2012, ora 19:06