Statul roman a fost prejudiciat cu aproape 526 de milioane de euro, in urma contractului avut cu Bechtel pentru o perioada de 10 ani, se arata intr-un raport al Ministerului de Finante.
Raportul de inspectie economico-financiara al ministerului dateaza din luna decembrie 2016, iar prejudiciul se ridica, potrivit Digi 24, la 525.891.888 de euro.
In aceasta suma sunt cuprinse 40 de milioane de euro, reprezentand avansul care nu a fost recuperat, precum si 116.829.120 de euro - majorari de intarziere.
"Compania nu a demarat si nu a derulat o procedura de negociere cu firma Bechtel International Inc., fapt care a condus la incheierea unui contract si inscrierea in contractul incheiat cu aceasta firma a unor clauze paguboase pentru statul roman, concretizate in prejudicii majore pentru bugetul de stat", se arata in raport.
Contractul s-a desfasurat in perioada 2003-2013 si viza construirea Autostrazii Transilvania, Brasov - Cluj - Bors.
Pe 11 octombrie, a fost clasat dosarul privind disparitia contractului Bechtel, insa la DNA mai exista doua dosare care au ca obiect respectivul contract.
Contractul cu firma americana Bechtel a fost incredintat direct, fara procedura de licitatie, de catre CNADNR in noiembrie 2003, in baza unei ordonante de urgenta.
Initial, pretul estimat a fost de 5,4 milioane de euro pe kilometru. In mai 2013 statul roman a decis sa rezilieze intelegerea, platind penalitati de 37,2 milioane de euro.
In aproape 10 ani, compania Bechtel... mai mult
Joi, 23 Februarie 2017, ora 13:50
Misteriosul contract incheiat de statul roman cu Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov-Cluj-Bors in timpul Guvernului Nastase si pierdut pe vremea Guvernului Ponta a fost gasit, sustine miscarea civica Alianta pentru o Romanie curata (ARC), care il prezinta pe site-ul Romania Curata.
Cel mai costisitor contract de infrastructura din Romania, de dupa Revolutie, face deja obiectul a doua anchete ale Directiei Generale Anticoruptie (DNA), dupa ce bucata de autostrada de 52 de kilometri construita de firma Bechtel a costat statul roman 1,4 miliarde de euro.
In 2013, Dan Sova, ministrul Transporturilor in Guvernul Victor Ponta, a declarat ca originalul contractului a fost pierdut,... citeste mai departe despre "Contractul cu Bechtel, pierdut de Guvernul Ponta, a fost gasit. Si n-a fost niciodata secret!" pe Ziare.com mai mult
Joi, 12 Ianuarie 2017, ora 20:36
Ministrul pentru Proiecte de infrastructura, Dan Sova a declarat, vineri, la "Atelierele Viitorului" organizate de PSD, ca in februarie 2014 Corpul de control al premierului va finaliza "un control general privind jaful de la Bechtel".
"Corpul de control al premierului va finaliza, probabil in februarie sau martie, un control general privind jaful de la Bechtel, pentru ca este foarte interesant ceea ce s-a intamplat acolo", a spus ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura de interes national si investitii straine, Dan Sova.
El le-a transmis participantilor ca in perioada guvernarii PSD, pentru acest proiect
s-au platit 50 de milioane de euro, iar restul, pana la 8,4 miliarde de euro, este opera "celorlalti".
"S-a semnat contractul cu Bechtel, sub ministeriatul lui Mitrea si a premierului Adrian Nastase, era foarte clar, trebuia sa dai 464 de km de autostrada la pret fix, 2,1 miliarde de dolari. Kilometrul de autostrada era sub 5 milioane de dolari. Asta a fost negocierea PSD. Cum s-a ajuns la 25 de milioane de euro pe kilometru, asta trebuie intrebati domnul Dobre, asta trebuie intrebat domnul Ludovic Orban, trebuie intrebat domnul Berceanu, doamna Boagiu, ei trebui intrebati", a mai spus Sova.
PSD a reziliat contractul cu Bechtel platind 37 de milioane de euro despagubiri
Ministrul Dan Sova a mai spus ca PSD a reziliat contractul cu Bechtel platind 37 de
milioane de euro despagubiri, nu "miliardele de care vorbea doamna Boagiu", adaugand... mai mult
Vineri, 08 Noiembrie 2013, ora 14:19
Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura de interes national si investitii straine, Dan Sova, a depus plangere la Directia Nationala Anticoruptie (DNA) pentru disparitia contractului incheiat de statul roman cu americanii de la Bechtel.
"Nu avem de unde sa stim cine l-a furat. Noi in plangere nu spunem ca a fost furat de cineva anume, ci ca este furat, nu mai este de gasit. Sa afle Parchetul cine l-a furat. Sper sa il gaseasca procurorii. Numai doamna Boagiu poate sa-si imagineze ca l-am furat eu. Cu aceasta ocazie, sper ca nu ma va mai acuza nimeni ca l-am luat eu", a afirmat Dan Sova, citat de agentia de presa r/News.
Ministrul crede ca solutionarea cererii sale nu ar trebui sa dureze foarte mult. De asemenea, prin depunerea plangerii la DNA urmeaza sfatul premierului Victor Ponta, care ii spunea sa reclame la Parchet lipsa originalului, pentru a afla unde se afla.
"Este extrem de bizar ca in toti acesti ani, in care s-a tot renegociat acel contract, nimeni nu stia unde e contractul pana l-a cerut Sova. El, sigur, a avut copia legalizata, a avut toate celelalte cand a lucrat la reziliere. Primul exemplar, cel de la CNADNR de atunci, cum se numea, pur si simplu nu este in arhiva CNADNR", a declarat marti seara premierul Victor Ponta, intr-o emisiune la Romania TV.
Anca Boagiu a depus plangere la DNA impotriva lui Sova
Prim-vicepresedintele PDL Anca Boagiu a anuntat, la inceputul lunii august ca a depus o plangere penala impotriva ministrului... mai mult
Miercuri, 21 August 2013, ora 11:30
Departamentul Marilor Proiecte a dat publicitatii cel mai mare contract incheiat pana acum de statul roman cu o firma straina: acordul incheiat cu Bechtel in 2004 pentru constructia autostrazii Transilvania.
"Astazi, 30.07.2013, au fost publicate pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, www.dpiis.ro, documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul roman si Bechtel International Inc", se arata pe pagina de internet a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine.
Cu toate acestea, DPIIS nu a publicat contractul initial incheiat cu firma americana, pe pagina web fiind disponibile doar doua acorduri de modificare din 2006 si 2011, precum si acordul de incetare a contractului de constructie a autostrazii Brasov-Cluj-Bors.
In total documentele au in jur de 1500 de pagini si pot fi consultate aici.
Statul roman a incheiat un contract cu Bechtel in valoare de 2,2 miliarde de euro, iar americanii au reusit sa construiasca 52 de kilometri de autostrada din totalul de 415 kilometri. Romania a platit pentru 52 de km de autostrada 1,3 miliarde de euro, in conditiile in care lucrarile si santierele deschise au costat doar 300 de milioane de euro.
In plus, pentru rezilierea contractului, Romania a mai platit penalitati in valoare de 37,2 milioane de euro. mai mult
Marti, 30 Iulie 2013, ora 15:26
Ministrul Dan Sova a anuntat ca a reusit sa rezilieze contractul cu americanii de la Bechtel, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro penalitati. De cealalta parte, americanii il contrazic pe Sova si sustin ca negocierile cu statul roman continua. In aceste conditii de incertitudine, Business24 va arata ce ar fi putut face cu siguranta Romania cu banii facuti cadou Bechtel.
La putin timp dupa ce au postat un comunicat de presa in care anuntau ca negocierile cu statul roman continua, reprezentantii companiei au retras documentul de pe site.
Mai mult decat atat, o delegatie a ambasadei SUA este la Palatul Victoria si discuta cu premierul Ponta, una din temele dezbatute fiind, cel mai probabil, rezilierea contractului cu firma americana.
Ministrul Dan Sova a declarat inca de saptamana trecuta ca negocierea pentru rezilierea contractului cu Bechtel vor fi finalizate luni, 27 mai. Luni, insa, Dan Sova a declarat ca nu a spus niciodata ca acest contract va fi reziliat atunci si ca, de fapt, o ziarista ar fi scris despre reziliere, insa el nu a declarat acest lucru. Pe de alta parte, a adaugat ca rezilierea contractului este o chestiune de zile si ca mai sunt unele detalii de pus la punct in aceasta perioada.
In opinia premierului Victor Ponta, Sova a gresit cand a anuntat presa ca intelegerea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania va fi reziliata luni. Potrivit lui Ponta, ministrul pentru Proiecte de Infrastructura nu trebuia sa... mai mult
Joi, 30 Mai 2013, ora 11:37
Contractul cu compania americana Bechtel privind constructia autostrazii Transilvania trebuie reziliat din cauza prostiei celor care au condus in 2005 Ministerul Transporturilor si care, in loc sa aplice un contract foarte bun, au inceput renegocieri si tergiversari, a declarat premierul Ponta.
In 2005, in Guvernul Tariceanu, Ministerul Transporturilor a fost condus de catre Gheorghe Dobre din partea PD.
Intrebat de jurnalisti, dupa ce a participat la o conferinta, daca din punctul sau de vedere contractul cu Bechtel trebuie reziliat, premierul a raspuns afirmativ, argumentand ca acest lucru este necesar din cauza "prostiei" celor care au condus in 2005 Ministerul Transporturilor si au decis sa renegocieze contractul in loc sa il aplice.
"In 2005, din cauza prostiei celor care au condus atunci Ministerul Transporturilor - sper ca e vorba doar de prostie si nu de altceva - in loc sa se aplice un contract care era foarte bun, au inceput renegocieri, tergiversari, regandiri, recalculari si uite ca am ajuns dupa aproape zece ani sa nu se mai intample nimic", a spus Ponta. mai mult
Marti, 28 Mai 2013, ora 13:50
Contractul cu compania Bechtel pentru constructia Autostrazii Transilvania se incheie luni cu totul, in prezent fiind aproape reziliat, a declarat, recent, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, prezent la un eveniment organizat de Camera de Comert Romano-Britanica (CCRB).
"Luni se incheie cu totul. Suma este stabilita", a raspuns Dan Sova, intrebat de jurnalisti despre contractul cu Bechtel. In ceea ce priveste stadiul contractului, Sova a precizat ca este "aproape reziliat" si ca "mai sunt de discutat mici amanunte, nu esentiale".
Dan Sova a explicat ca pentru a putea fi construita Autostrada Transilvania ar trebui scoase la licitatie si construite toate tronsoanele in acelasi timp.
De asemenea, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National a afirmat ca urmeaza sa discute cu cei de la Directia Concesiuni si ca, de asemenea, se va extinde contractul cu consultantul tehnic pentru ca acesta cunoaste foarte bine situatia. Totodata, Sova a spus ca va avea loc o discutie si cu bancile despre cum ar trebui procedat in cazul acestei lucrari.
"O sa implicam autoritatile locale. Eu vreau sa fac o intalnire ori la Cluj ori la Oradea cu sefii judetelor pe unde trece autostrada sa vedem in ce masura ne pot ajuta si ei", a subliniat Dan Sova.
Ministrul a mentionat ca formula care se va aplica in acest caz va fi cel mai probabil concesiune si ca a discutat cateva companii de constructii interesate... mai mult
Luni, 27 Mai 2013, ora 08:49
"Nu exista nici o alta companie, dintre marile companii constructoare de autostrazi, care sa fi fost sicanata de catre statul roman mai mult decat a fost compania Bechtel.(…) Bechtel a realizat 17.000 de km de autostrada pe plan global asa ca in nici un caz nu-i putem banui de incapacitate de a lucra", a declarat pentru Bloombiz.ro Stefan Szobotka, presedintele Comisiei pentru Parteneriate Public-Private PNL si bun cunoscator al domeniului constructiilor de infrastructura.Costul de constructie al autostrazii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane euro/km, aproape la jumatate, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe doua tronsoane…
Niciodata nu se stie cu exactitate cat va costa exact un kilometru de autostrada pana la realizarea finala.
Existenta unei valori orientative este binevenita.
E foarte clar ca nu exista nici o alta companie dintre marile companii constructoare de autostrazi care sa fi fost sicanata de catre statul roman mai mult decat a fost compania Bechtel.
Contractul si felul in care s-a desfasurat acest proiect a fost schimbat de fiecare regim politic pana acum, aceasta instabilitate avand ca si consecinta nerealizarea proiectului.
Nu cred ca fixarea acestor preturi va disciplina statul roman.
In momentul de fata, statul roman datoreaza Bechtel in jur de 110 milioane de euro.
In plus, prin neglijenta statului roman si a celor care au condus ministerul in ultimii 3 ani, lucrarile pe tronsonul Suplacul de Barcau-Bors au fost abandonate fara... mai mult
Vineri, 05 August 2011, ora 14:24