Comisia Europeana anunta ca a luat astazi decizia pe care statul roman o astepta, cu inima stransa, de mai multa vreme. Anume: Guvernul trebuie sa recupereze nu mai putin de 570 de milioane de euro de la CFR Marfa, companie aflata deja pe marginea prapastiei. Iata cum s-a ajuns aici si de ce in acest moment e in pericol nu numai compania feroviara, ci si intreaga economie romanesca.
CFR Marfa s-a infiintat in 1998. Iar in urma cu aproape un deceniu, Guvernul a decis sa privatizeze societatea. Asa ca a organizat o procedura pe care a castigat-o Grup Feroviar Roman (GFR), fondat de oamenii de afaceri din satul galatean Toflea Gruia Stoica si Vasile Didila (care sunt si frati vitregi).
In cursul procedurii, s-a decis si stergerea unor datorii ale CFR Marfa (adica, potrivit legii, acordarea unui ajutor de stat - n.red.).
A urmat o serie de evenimente destul de greu de inteles. Guvernul a fixat un termen foarte scurt pentru finalizarea procesului de privatizare. In consecinta, potrivit GFR, Consiliul Concurentei n-ar fi avut timp sa se pronunte asupra tranzactiei. In plus, la un moment dat, GFR a fost instiintata de compania de privatizare ca vanzarea CFR Marfa nu mai poate avea loc, din cauza ca un creditor al acesteia nu si-a dat acordul.
Una peste alta, privatizarea n-a mai avut loc. Iar GFR - ajunsa din nou concurent al CFR Marfa pe piata libera, a incercat sa castige la licitatii, cu orice pret.
Asa se face ca, in 2014, Gruia Stoica a fost arestat preventiv... mai mult
Luni, 24 Februarie 2020, ora 14:07
Grup Feroviar Roman (GFR) nu ar fi avut toti banii pentru preluarea CFR Marfa, considera ministrul Transporturilor Ramona Manescu, care afirma ca ministerul inca nu a inapoiat companiei detinute de omul de afaceri Gruia Stoica garantia de 10 milioane euro depusa in cadrul procesului de privatizare.
"Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, raspunzand unei intrebari pe aceasta tema.
Ea a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata inapoiata Grup Feroviar Roman (GFR).
"Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupa in continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat in ministerul Transporturilor si sef al comisiei de privatizare CFR Marfa, n.r.), care este in subordinea mea si care are discutii cu GFR-ul. (...) Eu i-am dat mandatul, asa cum au spus consultantii privatizarii, sa inapoieze aceasta garantie. Acum, probabil ca inca discuta cu GFR-ul, nu stiu sa va spun daca pana la urma se va da aceasta garantie, nu se va da aceasta garantie", a spus Manescu.
Implicarea Ramonei Manescu in privatizarea CFR Marfa: "Am avut de luat o singura decizie"
Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare,... mai mult
Duminica, 15 Decembrie 2013, ora 13:30
Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman (GFR), a declarat marti ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei.
El s-a declarat surprins de delaratia ministrului Transporturilor, Ramona Manescu, care a afirmat luni ca este analizata oportunitatea retinerii garantiei.
GFR a depus o grantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro.
Potrivit consultantului juridic care asista GFR, intrucat privatizarea CFR nu s-a realizat garantia trebuie recuperata de indata, in timp ce banii din contul escrow ar trebui sa fie disponibili in trei zile de la notificarea GFR.
Consultantul juridic a adaugat ca este analizata si posibilitatea ca GFR sa solicite daune, dar nu a fost luata inca o decizie.
Gruia Stoica a declarat ca isi doreste ca privatizarea sa fie dusa pana la capat.
"Ne dorim sa ducem aceasta privatizare pana la capat. Este ceva de genul operatie reusita, dar facem tumori, vanzatorul nu si-a indeplinit cateva clauze contractuale", a afirmat Stoica intr-o conferinta de presa.
Anterior, proprietarul GFR a afirmat ca analizeaza posibilitatea de a cere o ordonanta presedintiala... mai mult
Miercuri, 16 Octombrie 2013, ora 10:10
In ciuda esecului privatizarii CFR Marfa, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman, a anuntat ca firma pe care o reprezinta va participa din nou la privatizarea transportatorului feroviar, in momentul in care se va relua procesul.
"Voi participa din nou, de o suta de ori, la privatizarea CFR Marfa, daca va fi scoasa la privatizare de o suta de ori, pentru ca e tara mea aici si atata timp cat ma duc in alte tari sa particip si sa castig licitatiile, mi se pare corect sa particip si aici", a afirmat Gruia Stoica, potrivit Agerpres.
Comisia de privatizare a comunicat Grup Feroviar Roman ca privatizarea nu poate fi incheiata pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, potrivit GFR.
Cum nu s-a ajuns la momentul finalizarii, contractul se desfiinteaza de drept la finalul zilei, iar cumparatorul, GFR, nu are baza legala sa achite diferenta de pret, mentioneaza GFR, conform Mediafax.
"Am fost astazi chemati la Ministerul Transporturilor pentru a fi informati de catre Comisia de Privatizare ca nu putem fi invitati sa platim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfa, pentru ca nu au fost indeplinite conditiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea structurii actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu avea timpul necesar... mai mult
Marti, 15 Octombrie 2013, ora 08:30
In urma intalnirii de la ora 15 intre Gruia Stoica si reprezentantii Ministerului Transporturilor, mai multe surse au declarat pentru mai multe posturi de televiziune ca privatizarea a esuat. Pe de alta parte, tot pe "surse" se anunta o noua intalnire pentru continuarea negocierilor.
Cine este "acarul Paun" in afacerea CFR Marfa
Un scretar de stat la Ministerul Transporturilor, Cristian Ghibu, este omul cheie in prizatizarea de la CFR Marfa. Omul lui Relu Fenechiu si fost director la CFR SA, Ghibu este cel pe care Ramona Manescu il face responsabil cu un eventual esec al privatizarii companiei de stat. O decizie cu privire la "soarta" CFR Marfa va fi luata in urmatoarele ore.
Cristian Ghibu a fost numit secretar de stat in Ministerul Transporturilor in ianuarie 2013 printr-o decizia a premierului Victor Ponta. Nascut in 1967 in Focsani, judetul Vrancea, Ghibu a absolvit Facultatea de Mecanica la Universitatea Tehnica "GH. Asachi" din Iasi.
Timp de 5 ani a lucrat ca inginer la BMW Germania. In perioada 2007-2008 a ocupat functia de director la CFR SA Infrastructura si in 2012, pentru cateva luni a fost director general la Compania Nationala de Cai Ferate (CNFC) CFR SA. Este membru al Clubului Rotary.
Ghibu a condus activitatea de zi cu zi a ministerului in perioada interimatului lui Victor Ponta, adica de la demiterea lui Relu Fenechiu si pana la instalarea in functia de ministru a Ramonei Manescu.
La inceputul lunii septembrie au aparut "zvonuri"... mai mult
Luni, 14 Octombrie 2013, ora 11:54
Luni, 14 octombrie 2013, este ziua 0 pentru privatizarea CFR Marfa, in conditiile in care ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a afirmat, vineri, ca privatizarea CFR Marfa va esua daca omul de afaceri Gruia Stoica nu se plateste diferenta de 170 milioane de euro, datorata pentru preluarea companiei, pana luni, 14 octombrie 2013.
Insa, in data de 11 octombrie, Grup Feroviar Roman (GFR) a anuntat ca a platit 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va achita diferenta de pana la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurentei, respectiv in 45 de zile de la primirea documentatiei complete.
In plus, duminica, Gruia Stoica, patronul GFR, a cerut Ministerului Transporturilor sa faca public contractul de pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa si solicita implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu, in vederea evitarii unui esec al privatizarii.
"In calitate de cumparator, Grup Feroviar Roman, care si-a indeplinit pana acum cu onestitate si la termen toate obligatiile care-i reveneau, considera ca atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natura a-i leza buna-credinta, interesele si eforturile financiare pe care le-a facut pentru succesul acestei privatizari de importanta strategica pentru statul roman.
Cu toate acestea, GFR este in continuare dispus sa colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica impreuna caile legale prin care poate fi evitat esecul unei licitatii care ar afecta... mai mult
Luni, 14 Octombrie 2013, ora 11:30
Privatizarea CFR Marfa va esua daca omul de afaceri Gruia Stoica nu va plati, luni, la termenul stabilit, diferenta de 170 de milioane de euro, a precizat, vineri, Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu.
Ramona Manescu a precizat ca va astepta pana la termenul mentionat ca firma omului de afaceri amintit - GFR - sa achite actiunile pe care le-a adjudecat de la CFR Marfa.
"Termenul de plata a diferentei de 170 de milioane de euro, de catre GFR, nu mai poate fi extins peste ziua de luni. Cu alte cuvinte privatizarea esueaza daca nu se respecta termenul de plata din contract si procedura de privatizare se va relua|, a declarat Manescu.
In acelasi timp, ministrul Transporturilor a respins afirmatiile facute de patronul GFR, Gruia Stoica, vineri, potrivit carora termenul de plata final, stabilit pentru luni 14 octombrie, nu ar putea fi respectat pentru ca nici Ministerul Transporturilor nu si-ar fi respectat obligatiile din contractul de privatizare.
"Ministerul Transporturilor si-a respectat toate obligatiile, asa cum si domnul Gruia Stoica, sunt convinsa ca si-a respectat toate obligatiile. Eu nu vreau sa acuz pe nimeni, deocamdata", a mai spus Ramona Manescu. mai mult
Sambata, 12 Octombrie 2013, ora 10:00
Grupul Feroviar Roman dispune de suma de bani necesara pentru preluarea CFR Marfa, respectiv 172 milioane de euro, insa trebuie vazut daca Ministerul Transporturilor si-a indeplinit obligatiile contractuale, a declarat omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, la plecarea de la Ministerul Transporturilor.
"O echipa de la mine (GFR - n.r.) s-a intalnit cu Comisia de privatizare (din MT - n.r.) pentru a vedea care este stadiul de indeplinire a obligatiilor contractuale ale vanzatorului", a spus Stoica.
Intrebat ce clauze nu a respectat statul, el a raspuns ca deocamdata nu stie.
"Confruntarea nu s-a terminat. Mai tarziu o sa va dau o declaratie despre acest lucru. Avem banii si nu sunt din surse ilegale. Exista banii si suntem pregatiti sa platim, dar asteptam sa vedem daca vanzatorul si-a indeplinit obligatiile", a reiterat proprietarul GFR.
Gruia Stoica a adaugat ca a tratat cu maxima seriozitate aceasta privatizare, pentru a da un semnal pentru mediul de afaceri.
"Pana luni se poate sa continuam privatizarea. Eu mi-as dori sa continuam privatizarea", a completat Stoica.
Acesta a spus din nou ca va da in judecata statul roman in cazul in care privatizarea esueaza.
Reprezentantii Comisiei de privatizare a CFR Marfa si cei ai GFR s-au intalnit, vineri, la Ministerul Transporturilor pentru a discuta pe tema continuarii procesului de privatizare a transportatorului feroviar de marfa.
Manescu: Plata trebuie facuta pana la 14 octombrie
Ramona... mai mult
Vineri, 11 Octombrie 2013, ora 16:02
Termenul limita de plata de catre cumparator a sumei de 170 milioane euro pentru preluarea a 51% din actiunile CFR Marfa ramane 14 octombrie, data dupa care Ministerul Transporturilor va anunta cum va fi finalizata procedura de privatizare, a declarat ministrul de resort, Ramona Manescu.
Ea a precizat ca va avea, joi, o discutie cu premierul Victor Ponta pe aceasta tema.
Ministrul a aratat totodata ca proiectul de hotarare prin care termenul de finalizare a privatizarii era prelungit a fost promovat de catre secretarul de stat Cristian Ghibu, dar nu s-a aflat pe agenda sedintei de miercuri a Guvernului astfel ca "nu a putut fi promovat".
"Nu exista nicio actiune in instanta, suntem in termenii contractului, cum a fost si pana acum", a adaugat Manescu.
Hotararea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa a fost publicata pe 14 august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.
In sedinta de miercuri, Guvernul nu a discutat un proiect elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prelungirea pana la 20 decembrie a datei limita pentru privatizarea CFR Marfa, astfel ca, in lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Roman ar trebui sa achite in urmatoarele zile inca 170 milioane euro pentru 51% din actiuni.
Pozitia GFR
Gruia Stoica, proprietarul GFR, afirma ca "nu are nicio treaba" cu... mai mult
Joi, 10 Octombrie 2013, ora 15:02