Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ramona Manescu, sa inceapa din aceasta saptamana procedurile pentru o noua privatizare a companiei CFR Marfa, proces care sa fie incheiat pana in vara anului viitor, fara ca Guvernul sa mai fie "blocat" de catre CSAT.
Privatizarea CFR Marfa nu s-a putut finaliza la termenul limita, luni, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.
Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfa prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni al societatii.
Consiliul Concurentei nu a putut da avizul... mai mult
Miercuri, 16 Octombrie 2013, ora 13:48
Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman (GFR), a declarat marti ca analizeaza posibilitatea de a cere o ordonanta presedintiala in justitie prin care privatizarea CFR Marfa sa continue.
"Putem analiza posibilitatea de a cere o ordonanta presedintiala in justitie pentru ca privatizarea CFR Marfa sa continue", a declarat Stoica, proprietarul GFR.
Privatizarea CFR Marfa nu s-a putut finaliza la termenul limita, luni, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.
Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfa prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in... mai mult
Miercuri, 16 Octombrie 2013, ora 08:50
Grupul Feroviar Roman dispune de suma de bani necesara pentru preluarea CFR Marfa, respectiv 172 milioane de euro, insa trebuie vazut daca Ministerul Transporturilor si-a indeplinit obligatiile contractuale, a declarat omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, la plecarea de la Ministerul Transporturilor.
"O echipa de la mine (GFR - n.r.) s-a intalnit cu Comisia de privatizare (din MT - n.r.) pentru a vedea care este stadiul de indeplinire a obligatiilor contractuale ale vanzatorului", a spus Stoica.
Intrebat ce clauze nu a respectat statul, el a raspuns ca deocamdata nu stie.
"Confruntarea nu s-a terminat. Mai tarziu o sa va dau o declaratie despre acest lucru. Avem banii si nu sunt din surse ilegale. Exista banii si suntem pregatiti sa platim, dar asteptam sa vedem daca vanzatorul si-a indeplinit obligatiile", a reiterat proprietarul GFR.
Gruia Stoica a adaugat ca a tratat cu maxima seriozitate aceasta privatizare, pentru a da un semnal pentru mediul de afaceri.
"Pana luni se poate sa continuam privatizarea. Eu mi-as dori sa continuam privatizarea", a completat Stoica.
Acesta a spus din nou ca va da in judecata statul roman in cazul in care privatizarea esueaza.
Reprezentantii Comisiei de privatizare a CFR Marfa si cei ai GFR s-au intalnit, vineri, la Ministerul Transporturilor pentru a discuta pe tema continuarii procesului de privatizare a transportatorului feroviar de marfa.
Manescu: Plata trebuie facuta pana la 14 octombrie
Ramona... mai mult
Vineri, 11 Octombrie 2013, ora 16:02
Gruia Stoica, proprietarul GFR, afirma ca "nu are nicio treaba" cu hotararea de guvern prin care data limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa a fost fixata pentru 13 octombrie si va analiza varianta de a-si recupera cel putin costurile avute pana acum daca Transporturile nu obtin amanarea.
"Noi suntem pregatiti sa platim diferenta de suma in conditiile in care vanzatorul isi indeplineste obligatiile asumate, adica obligatiile suspensive fara de care nu se poate inchide contractul, implicit avizul de la Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Comisia Europeana.
GFR, ca si cumparator, nu are nicio treaba cu HG-ul, vanzatorul trebuie sa faca demersurile necesare pentru prelungirea termenului de privatizare in baza contractului semnat intre parti. Pana in prezent, eu mi-am indeplinit toate obligatiile suspensive, am virat 30 de milioane de euro si am tratat cu maxima seriozitate acest proces de privatizare pe care vreau sa il duc pana la capat. Daca vanzatorul nu obtine prelungirea, este problema lui si ca in orice relatie contractuala, vom analiza varianta de a ne recupera, cel putin, costurile avute pe toata perioada privatizarii", a declarat omul de afaceri agentiei Mediafax.
Hotararea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa a fost publicata pe 14 august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv... mai mult
Joi, 10 Octombrie 2013, ora 08:57
Termenul pana la care Grupul Feroviar Roman (GFR) trebuie sa achite toti banii pentru preluarea pachetului majoritar al CFR Marfa a fost decalat pana la data de 20 decembrie 2013, deoarece tranzactia are nevoie de avizul Consiliului Concurentei, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern initiat de Ministerul Transporturilor.
In plus, activele non-core nu sunt prinse in evaluare si vor fi transferate fara plata catre alte companii de stat inainte de finalizarea tranzactiei, a precizat, luni, Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si seful Comisiei de Privatizare a CFR Marfa.
"Avand in vedere obligatia cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de vanzare - cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform prevederilor Legii nr. 21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei", se arata in textul proiectului.
Hotararea de Guvern initiala, intrata in vigoare la 14 august, preciza ca, daca finalizarea procesului nu are loc intr-o perioada de 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare, contractul de privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia... mai mult
Luni, 07 Octombrie 2013, ora 17:11
Comisia de privatizare a CFR Marfa analizeaza amanarea termenului de finalizare a procedurii, scadent la jumatatea lunii, si a cerut informatii de la Concurenta privind durata unei decizii a institutiei, seful acesteia precizand ca ultima data avansata pentru transferul catre GFR este 10 decembrie.
"Ministerul Transporturilor va veghea la respectarea procedurilor din contractul de privatizare. In acest sens a fost ceruta oficial pozitia Consiliului Concurentei, raspunsul a sosit vineri si a ajuns la presedintele comisiei de privatizare (secretarul de stat Cristian Ghibu - n.r.). Dupa ce comisia va analiza documentatia primita si o va pune in contextul celorlalti parametri ai contractului, va lua o decizie privind continuarea acestui proces de privatizare", a declarat agentiei Mediafax purtatorul de cuvant al ministerului Transporturilor, Teodora Trandafir.
In presa au aparut informatii ca ministerul Transporturilor a redactat recent un proiect de act normativ prin care se amana termenul de finalizare a privatizarii, insa documentul nu apare pe pagina web a institutiei.
Contactat de Mediafax, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca reprezentantii comisiei de privatizare au solicitat date estimative privind finalizarea analizei tranzactiei de preluare a CFR Marfa de catre Grup Feroviar Roman (GFR).
"Le-am spus termenele legale. O analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea este completa. Daca este o analiza mai... mai mult
Luni, 07 Octombrie 2013, ora 08:46
Grupul Feroviar Roman a platit pana acum 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va plati diferenta pana la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurentei, potrivit unui comunicat al companiei.
"Grup Feroviar Roman (GFR) a depus joi, 3 octombrie 2013, suma de 90.498.000 lei (20,2 milioane euro), in contul escrow, onorand obligatia de garantare ce ii revine in calitate de cumparator al SNTFM CFR Marfa SA, conform contractului de privatizare semnat in data de 2 septembrie 2013. Finantarea contului escrow a fost asigurata din surse proprii ale Grup Feroviar Roman, precum si de catre un consortiu de banci format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania si OTP Bank", se arata in comunicat.
Din luna iunie si pana in prezent, Grup Feroviar Roman a platit 30 de milioane de euro pentru achizitionarea pachetului majoritar de actiuni al CFR Marfa SA: 10 milioane de euro reprezentand garantia bancara de participare la licitatie, iar alte 20,2 milioane de euro reprezentand garantarea tranzactiei printr-un cont escrow.
"Procedura de privatizare urmeaza sa continue prin obtinerea avizului Consiliului Concurentei sau al Comisiei Europene, avand in vedere ca notificarea depusa in numele Grup Feroviar Roman a fost declarata valida si admisa. Ulterior avizarii tranzactiei de catre Consiliul Concurentei si indeplinirii conditiilor din contract, cumparatorul va achita diferenta, finalizandu-se astfel privatizarea. Avizarea de catre Consiliul Concurentei... mai mult
Vineri, 04 Octombrie 2013, ora 14:26
Grup Feroviar Roman (GFR) a virat joi 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) intr-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentand 10% din pretul de cumparare a 51% din actiunile CFR Marfa detinute de stat, au anuntat reprezentantii companiei pentru Mediafax.
Alimentarea contului reprezinta o conditie prealabila pentru finalizarea privatizarii, iar termenul pentru transferul celor 20 milioane de euro expira vineri, 4 octombrie.
Suma de 20 de milioane de euro provine de la un consortiu format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania si OTP, dar si din surse proprii ale companiei, au declarat pentru Mediafax surse apropiate situatiei.
In luna iunie, Grup Feroviar Roman (GFR), detinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.
GFR trebuie sa trimita informatii suplimentare catre Consiliul Concurentei
Contractul a fost semnat la inceputul lunii septembrie, Gruia Stoica declarand atunci ca banii vor fi platiti dupa ce Consiliul Concurentei va emite o decizie privind aceasta tranzactie.
GFR a depus saptamana trecuta la Consiliul Concurentei notificarea privind achizitia a 51% din CFR Marfa. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate in tranzactie si piata de profil.
Consiliul Concurentei va trimite o solicitare catre Grup Feroviar Roman (GFR) pentru completarea datelor din... mai mult
Vineri, 04 Octombrie 2013, ora 08:29
Grup Feroviar Roman (GFR) a depus legal notificarea la Consiliul Concurentei pentru a solicita aprobarea achizitiei CFR Marfa, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
"GFR a depus legal notificarea. A transmis si o serie de completari, respectiv anexele (la contractul de privatizare, care lipseau din dosarul depus saptamana trecuta - n.r.). Mai are o serie de precizari de transmis, in special referitoare la definirea pietelor", a afirmat Chiritoiu.
Declaratiile sefului autoritatii nationale de concurenta vin dupa ce, saptamana trecuta, GFR a depus o serie de acte la Consiliul Concurentei, insa notificarea nu era completa, intrucat lipseau anexele la contractul de privatizare.
Termenul pana la care Consiliul Concurentei trebuie sa dea un raspuns este de cinci luni de la primirea documentatiei complete.
Chiritoiu a precizat, la finele saptamanii trecute, la Sinaia, ca nu este exclusa nicio varianta de raspuns din partea Concurentei.
"Cotele de piata sunt mari si ne uitam la asta. Putem spune 'da', 'nu' sau 'da, conditionat'. Conditiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renuntarea la anumite parti din aceste companii. Ne putem uita si la partea de contracte. Este mai putin probabil sa punem conditii pe partea de pret, dar ne vom uita si la asta. Nimic nu este exclus", a explicat Chiritoiu.
Intrebat ce se va intampla daca raspunsul Concurentei va fi negativ, Chiritoiu a raspuns ca, in acel caz, toata tranzactia va fi blocata.... mai mult
Miercuri, 02 Octombrie 2013, ora 10:02