Membrii Asociației Pro Infrastructura au analizat ritmul de lucru pe lotul 3 al Autostrăzii A0 Sud.
Concluzia, la capătul filmării tuturor celor 17,965 kilometri dintre A1 și DN6, este că șantierul "înaintează greu, foarte greu și deloc".
Teoretic, dacă sectorul investigat ar fi realizat în ritm normal, partea sudică a autostrăzii Bucureștiului ar putea fi inaugurată integral în 2023, fapt care ar duce la premiera istorică de a avea o șosea de mare viteză care să evite Capitala și să lege, în același timp, A1 de A2.
Pro Infrastructura a realizat o hartă interactivă în care se poate observa progresul tuturor segmentelor și, în același timp, termenele estimate pentru finalizare.
"Constructorul grec (Aktor) pur și simplu nu reușește să se mobilizeze corespunzător, lucrând haotic, cu mari sincope în aprovizionarea cu materiale.
Nici din birou nu s-a descurcat bine: are ordin de începere aferent proiectării din 23.05.2019, dar a acumulat întârzieri majore de aproximativ un an și a încasat penalizări, proiectul pentru eliberarea autorizației de construire (PAC) fiind aprobat abia în 11.06.2021 pe baza căruia a primit AC în 01.07.2021.
Nu e de mirare că șantierul a ajuns la un stadiu fizic de 15-18% la un an de la emiterea ordinului de începere lucrări din 25 octombrie 2021.
Noi tot sperăm ca antreprenorul să se trezească, să-și aducă aminte că are termen contractual 30 de luni să pună... mai mult
Marti, 04 Octombrie 2022, ora 14:54
Firma greaca Aktor, care lucreaza pe tronsonul doi al autostrazii Sebes-Turda si-a luat angajamentul ca lucrarile vor fi gata pana la vara. In privinta lotului trei din Autostrada de Centura Bucuresti Sud, Aktor a anuntat ca lucrarile vor incepe pana la sfarsitul lunii mai 2021.
Potrivit economica.net, reprezentantii Aktor au discutat luni in cadrul unei videoconferinte cu ministrul Transporturilor si Infrastructurii din Romania.
"Determinarea cooperarii si dorinta comuna in ceea ce priveste aspectele strategice au fost reconfirmate in cursul recentei videoconferinte dintre Christos Panagiotopoulos, presedintele executiv al Aktor, si Catalin Drula, ministrul Transporturilor si Infrastructurii din Romania", au aratat reprezentantii Aktor, intr-un comunicat de presa.
Potrivit sursei citate, contractul pentru constructia celor 24,25 kilometri ai lotului 2 din Autostrada Sebes - Turda a fost atribuit asocierii Aktor - Euro Construct, pentru suma de 549,33 milioane de lei, iar ordinul de incepere a fost emis in decembrie 2014.
De asemenea, contractul pentru executia celor 17,96 kilometri ai lotului 3 din Autostrada de Centura Bucuresti Sud (Bragadiru - Joita) a fost atribuit asocierii Aktor - Euro Construct, pentru suma de 853,42 milioane de lei. Ordinul de incepere pentru activitatea de proiectare a fost emis in 23 mai 2019, iar termenul de finalizare a contractului este decembrie 2022.
"In prezent antreprenorul a reusit sa finalizeze declaratia de proiectare... mai mult
Miercuri, 10 Martie 2021, ora 08:49
Antreprenorul lotului 2 al Autostrazii Sebes-Turda, compania greaca Aktor, s-a mobilizat semnificativ in ultimele saptamani astfel incat stadiul fizic al lucrarilor se apropie de 80%.
Reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructura sustin ca in acest ritm lucrarile vor fi gata in a doua jumatatea a anului 2021.
"Dupa o sumedenie de zone construite si refacute in mod repetat in acesti ani de santier, grecii si-au dat in sfarsit seama ca doar prin protejarea terasamentelor vor iesi din acest cert vicios. Asa ca au suplimentat considerabil echipele care se ocupa de sistemul de scurgere a apei de pe autostrada.
Au avansat consistent si la asternerea balastului stabilizat si asfaltului, ramanand pentru 2021 doar cateva puncte nevralgice neacoperite. La structuri subcontractorul Retter se apropie de finalizarea celui de-al doilea pod peste Mures de la Sancrai", sustin specialistii de la Asociatia Pro Infrastructura.
Punctul critic al santierului ramane in continuare zona nodului rutier de la Teius cu podul peste calea ferata Alba Iulia-Cluj Napoca, unde se desfasoara o cursa contra-cronometru pentru finalizarea pilelor podului pana la inceputul lunii decembrie, cand este programata intreruperea liniei pentru ridicarea tablierului metalic. Lotul 2 are o lungime de 24,25 km, intre Santimbru si Aiud.
Pe lotul 1, de la Sebes la Santimbru, stadiul fizic este de 96%. Reprezentantii Ministerului Transporturilor si ai CNADNR au sustinut in ultima perioada ca... mai mult
Luni, 02 Noiembrie 2020, ora 10:36
Pe lotul 2 al santierului autostrazii Sebes - Tuda, antreprenorul grec Aktor a inceput sa scoata balastul stabilizat care a fost pus in urma cu doi ani pe o distanta de peste 1 km.
Activitatea, care va intarzia si mai mult finalizarea lucrarii, se deruleaza intre localitatile Leorint si Radesti.
"Asa cum am spus in repetate randuri in ultimele luni, haosul generalizat de pe santier, mobilizarea necorespunzatoare si managementul dezastruos al grecilor de la Aktor a transformat acest tronson de autostrada intr-o veritabila rusine nationala. In lipsa asfaltului si a sistemului de scurgere a apelor care sa protejeze terasamentele, balastul stabilizat sau taluzele, constructorul este nevoit sa refaca din nou si din nou autostrada, asemenea eroului Sisif din mitologia greaca", transmit cei de la Asociatia Pro Infrastructura.
Desi contractul este semnat din 2014 cu termen de finalizare in 2016, in ritmul actual de munca este greu de crezut ca tronsonul de autostrada se va finaliza in anul 2021. "Ne exprimam speranta ca Aktor nu va mai obtine contracte de infrastructura de transport in Romania, fiind evident ca nu detine capacitatea organizatorica si umana sa duca la bun sfarsit proiecte de o asemenea anvergura", mai spun reprezentantii ONG-ului mentionat.
Balastul stabilizat depus in 2018 nu mai corespunde din punct de vedere a calitatii si sigurantei, motiv pentru care trebuie indepartat. Timp de doi ani, in absenta asfaltului. au avut loc infiltratii care au... mai mult
Joi, 17 Septembrie 2020, ora 19:30
Lotul 2 al autostrazii Sebes - Turda are putine sanse sa fie deschis traficului rutier in anul 2020. Specialistii de la Pro Infrastructura sustin ca este sub semnul intrebarii finalizarea lucrarilor chiar si in anul 2021.
Un reprezentant al asociatiei Pro Infrastructura a parcurs din nou traseul lotului 2, intre Alba Iulia si Aiud, in lungime de 24,5 km.
Concluzia dupa acest periplu este ca antreprenorul grec Aktor are un managament haotic si continua activitatea cu o mobilizare total insuficienta.
"Putem observa o data in plus managementul haotic al grecilor de la Aktor, mobilizarea insuficienta, lucrarile realizate in ultimii 5 ani ce trebuie remediate, sau un sistem de scurgere al apelor aproape inexistent ce produce pagube semnificative la fiecare ploaie.
Cu exceptia structurilor principale unde subcontractorul Retter este bine mobilizat, este greu de crezut ca Aktor va finaliza restul lucrarilor chiar si in anul 2021", sustin cei de la Pro Infrastructura.
In urma cu trei saptamani, premierul Ludovic Orban si ministrul Transporturilor Lucian Bode au verificat in teren, stadiul lucrarilor de pe loturile 1 si 2 ale autostrazii A10 Sebes-Turda, considerand ca "lucrarile sunt in grafic".
"In momentul de fata, pentru finalizarea celor doua tronsoane de autostrada nu este necesara decat mobilizarea constructorilor, in conformitate cu discutiile pe care le-am avut, plecand de la lucrarile care mai sunt de executat, fie ca este vorba despre fundatii, de... mai mult
Marti, 11 August 2020, ora 10:06
O firma din Cluj sustine ca de luni, 25 noiembrie, nu mai poate lucra la santiere de pe Lotul 2 al Autostrazii Sebes-Turda. Motivul: a ramas fara materiale de constrcutii si fara bani.
De constructia Lotului 2 al Autostrazii Sebes-Turda (lung de 24,2 kilometri) se ocupa compania Aktor. Aceasta, insa, a subcontractat parte din lucrari. Iar printre societatile subcontractante - adica cele care practic lucreaza pentru Aktor la constructia autostrazii - se numara si Marcotim Impex SRL din Cluj.
Aceasta firma a realizat, incepand cu luna august a acestui an, terasamente pentru soseaua de mare viteza. Seful de santier din partea Marcotim Impex, Mircea Rotaru, a explicat pentru Ziare.com ca societatea a lucrat in ritm chiar mai alert decat se intelese cu Aktor.
"Noi am realizat, pana la acest moment, cantitativ, cu 20% in plus decat era prevazut in contract. Suntem in avans cu lucrarea. Problema este ca avem deja facturi scadente de 1 milion de euro. Bani pe care trebuia sa-i primim de la Aktor si nu i-am primit. Iar pe ce am lucrat si urmeaza sa facturam mai avem de incasat inca aproximativ 500.000 de euro.
La acest moment, nu mai avem materiale, asa ca - in situatia data - nu mai putem lucra. Noi ne dorim sa lucram. Si cred ca toata lumea isi doreste, dar trebuie sa vrea si Aktor, pentru ca, fara ei, antreprenorii generali ai lucrarii, nu se poate", a mai spus Mircea Rotaru.
Acesta a precizat ca, in ciuda insistentelor companiei pe care o reprezinta, cei de la... mai mult
Luni, 25 Noiembrie 2019, ora 14:21
Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a anuntat ca peste numai 2 saptamani ar putea rezilia contractul cu Aktor, societate care ar fi trebuit sa termine de construit lotul II al Autostrazii Sebes-Turda inca de acum 3 ani.
Compania de Drumuri a contractat, inca din 2014, asocierea Aktor-Euroconstruct pentru a construi lotul 2 al Autostrazii Sebes-Turda - lung de 24,25 km. In mod normal, lucrarile ar fi trebuit sa se termine inca din 2016. Din pacate, insa, acest segment de autostrada - care ar trebui sa se intinda de la nodul rutier Alba Iulia Nord pana aproape de Aiud - n-a fost finalizat nici pana astazi.
Ce-i drept, asocierea Aktor-Euroconstruct a intampinat ceva probleme pe santier, din cauza infiltratiilor de apa in sol. Cu toate astea, constructorul nici nu s-a mobilizat, asa ca lucrarile au batut pasul pe loc.
In cele din urma - la finele lunii mai - pe santierul acestui lot de autostrada, in zona Teius, doua grinzi uriase s-au prabusit, la scurt timp dupa montare. La acel moment, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anuntat ca a deschis o ancheta in incercarea de a afla cine se face vinovat pentru incident.
Atunci compania Aktor n-a dat prea multe explicatii cu privire la incident. In schimb - in dimineata zilei de joi, 13 iunie - compania a transmis redactiei Ziare.com un comunicat prin intermediul caruia sustine ca lucreaza intens la soseaua de mare viteza si ca pana la finele anului aceasta va putea fi deschisa... mai mult
Joi, 13 Iunie 2019, ora 13:53
Jumatate din Autostrada Urbana - deschisa, cu mare intarziere, acum circa 3 saptamani - va ramane cufundata in bezna, noapte de noapte, cel putin pana la primavara. Motivul: hotii au furat 4 kilometri de cablu de sub sosea, paralizand astfel iluminatul public in zona.
Autostrada Urbana, lunga de 6,5 kilometri, a fost construita in 2 etape. Prima data - in baza unui contract incheiat de Compania de Drumuri, in 2007, cu Impressa Pizzaroti s-au construit putin peste 3 kilometri de sosea. Ulterior, incepand din 2015, Aktor a mai construit alti 3,3 kilometri de autostrada.
Intr-un final, dupa 11 ani de la inceperea lucrarilor, capatul urban al Autostrazii A3 a fost inaugurat, in seara zilei de 14 decembrie 2018. Receptia a durat nu mai putin de 7 ore. In mod normal, tot acest timp ar fi trebuit sa le ajunga specialistilor de la CNAIR sa depisteze toate problemele soselei. Din pacate, le-a scapat o chestiune esentiala.
Mai exact, echipa CNAIR a constatat ca jumatatea construita de Aktor a Autostrazii Urbane e cufundata in intuneric, in ciuda faptului ca ar fi trebuit sa fie iluminata. Ceea ce nu s-au mai straduit inspectorii sa afle este de ce nu functiona iluminatul pe respectiva portiune a soselei. Raspunsul n-a venit nici a doua si nici a treia zi, ci abia dupa 3 saptamani, cand s-a aflat ca hotii furasera 4 kilometri de cablu de alimentare de sub autostrada, paralizand sistemul de iluminat din zona.
Acum, politistii cauta hotii de cablu, iar problema ar urma sa... mai mult
Joi, 10 Ianuarie 2019, ora 07:37
Consortiul Vinci-Aktor a renuntat miercuri la contractul de constructie in concesiune a tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, in valoare de 1,5 miliarde de euro."Vinci Concession, Vinci Construction Grand Projets, Aktor Concession si Aktor, actionand in calitate de investitori in baza contractului de concesiune, prin prezenta ia act si aproba incetarea contractului prin denuntarea unilaterala de catre concesionar, si in consecinta, toate societatile se considera eliberate de oricare dintre si toate obligatiile si/sau raspunderile in baza sau in legatura cu contractul de concesiune, cu efect imediat de la data transmiterii prezentei notificari", se arata intr-o notificare trimisa de asociere Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Consortiul mentioneaza un articol al contractului potrivit caruia oricare din parti poate renunta la contract in termen de 90 de zile de la data semnarii acestuia, respectiv 15 ianuarie.
"Oricare dintre parti poate sa inceteze prezentul contract prin renuntare unilaterala, in interiorul unui termen de 90 de zile de la data contractului, fara plata de despagubiri, compensatii sau orice alte sume de catre oricare dintre parti sau investitori catre cealalta parte sau investitori (...).
Avand in vedere ca data contractului (...) este 15 ianuarie 2010, iar prezenta notificare va este transmisa personal la data de 14 aprilie 2010, contractul de concesiune, de la data prezentei notiificari, inceteaza de drept si inceteaza sa existe... mai mult
Miercuri, 14 Aprilie 2010, ora 23:23