Grup Feroviar Roman (GFR) nu ar fi avut toti banii pentru preluarea CFR Marfa, considera ministrul Transporturilor Ramona Manescu, care afirma ca ministerul inca nu a inapoiat companiei detinute de omul de afaceri Gruia Stoica garantia de 10 milioane euro depusa in cadrul procesului de privatizare.
"Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, raspunzand unei intrebari pe aceasta tema.
Ea a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata inapoiata Grup Feroviar Roman (GFR).
"Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupa in continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat in ministerul Transporturilor si sef al comisiei de privatizare CFR Marfa, n.r.), care este in subordinea mea si care are discutii cu GFR-ul. (...) Eu i-am dat mandatul, asa cum au spus consultantii privatizarii, sa inapoieze aceasta garantie. Acum, probabil ca inca discuta cu GFR-ul, nu stiu sa va spun daca pana la urma se va da aceasta garantie, nu se va da aceasta garantie", a spus Manescu.
Implicarea Ramonei Manescu in privatizarea CFR Marfa: "Am avut de luat o singura decizie"
Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare,... mai mult
Duminica, 15 Decembrie 2013, ora 13:30
Guvernul si delegatia FMI au convenit sa reanalizeze toate etapele procedurii de privatizare a CFR Marfa, pentru a identifica motivele care au condus la nefinalizarea operatiunii, fara sa stabileasca deocamdata un termen pentru incheierea procesului de vanzare.
Surse oficiale au declarat ca printre subiectele discutate de reprezentantii FMI cu premierul Ponta si o parte dintre ministri s-a aflat si procedura de privatizare a CFR Marfa.
"S-a convenit cu acest prilej ca procedura de privatizare sa fie reanalizata, in vederea identificarii acelor prevederi care au impiedicat finalizarea cu succes a procesului. Vor fi analizate toate aspectele tehnice", au aratat sursele.
La intrebarea daca aceasta presupune o eventuala schimbare a procedurii de licitatie sau a conditiilor de privatizare, sursele citate au precizat ca, vineri, nu a fost luata nicio decizie in acest sens, dar ca vor fi analizate impreuna cu FMI toate variantele, urmand sa se stabileasca cum vor proceda autoritatile romane.
Printre subiectele de discutie cu FMI s-au mai aflat rectificarea bugetara, colectarea veniturilor la buget si absorbtia fondurilor europene.
Cronica unei privatizari anuntate
Vanzarea a 51% din CFR Marfa catre Grup Feroviar Roman, companie detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica, nu a putut fi finalizata pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu... mai mult
Sambata, 26 Octombrie 2013, ora 10:14
Grup Feroviar Roman (GFR) a virat joi 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) intr-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentand 10% din pretul de cumparare a 51% din actiunile CFR Marfa detinute de stat, au anuntat reprezentantii companiei pentru Mediafax.
Alimentarea contului reprezinta o conditie prealabila pentru finalizarea privatizarii, iar termenul pentru transferul celor 20 milioane de euro expira vineri, 4 octombrie.
Suma de 20 de milioane de euro provine de la un consortiu format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania si OTP, dar si din surse proprii ale companiei, au declarat pentru Mediafax surse apropiate situatiei.
In luna iunie, Grup Feroviar Roman (GFR), detinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.
GFR trebuie sa trimita informatii suplimentare catre Consiliul Concurentei
Contractul a fost semnat la inceputul lunii septembrie, Gruia Stoica declarand atunci ca banii vor fi platiti dupa ce Consiliul Concurentei va emite o decizie privind aceasta tranzactie.
GFR a depus saptamana trecuta la Consiliul Concurentei notificarea privind achizitia a 51% din CFR Marfa. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate in tranzactie si piata de profil.
Consiliul Concurentei va trimite o solicitare catre Grup Feroviar Roman (GFR) pentru completarea datelor din... mai mult
Vineri, 04 Octombrie 2013, ora 08:29
Contractul de vanzare a pachetului de 51% actiuni ale CFR Marfa ar putea fi semnat in cursul saptamanii viitoare, stadiul actual fiind de obtinere a avizelor necesare din partea vanzatorului, respectiv statul roman, a declarat, vineri, directorul general al Grupului Feroviar Roman, Sorin Chinde.
"La aceasta ora, contractul de vanzare a actiunilor CFR Marfa se afla in stadiul obtinerii tuturor avizelor necesare din partea vanzatorului, adica statul roman, reprezentat de Ministerul Transporturilor. Cand aceste avize vor fi obtinute, contractul va fi semnat. Probabil, saptamana viitoare o estimam ca si timp", a spus Chinde.
Intrebat despre schimbarile care vor avea loc la aceasta companie, directorul general al GFR a precizat ca se doreste aducerea CFR Marfa la nivelul de a oferi servicii la calitatea pe care o ofera astazi Grupul Feroviar Roman.
"Noi dorim sa aducem CFR Marfa sa ofere aceleasi servicii la standardele pe care le ofera GFR azi si, mai ales, sa o aducem in zona de eficienta economica si financiara. Vrem sa o aducem la standarde de eficienta. Incercam sa schimbam de la modul de organizare a exploatarii, relatiile cu clientii, abordarea pietei - toate aceste domenii vor trebui sa treaca printr-un proces de regandire", a adaugat el.
Compania Grup Feroviar Roman a fost declarata, in 20 iunie 2013, castigatoare a competitiei pentru privatizarea CFR Marfa, pretul oferit de companie fiind de 202 milioane euro.
Grup Feroviar Roman este o societate cu... mai mult
Vineri, 28 Iunie 2013, ora 13:19
Statul roman converteste in actiuni datoriile transportatorului feroviar si impune cumparatorului conditii de natura sociala care contravin normelor europene si pot atrage anularea contractului, avertizeaza expertii.
De la ultimele mari privatizari pana acum, in primavara lui 2013, a trecut o vreme in care normele UE privind vanzarea de companii de catre statele membre s-au inasprit semnificativ. In trecutul apropiat era firesc sa-i impui cumparatorului, prin contractul de privatizare, conditii de tipul "pastreaza toti angajatii cel putin cinci ani" sau "pastreaza obiectul de activitate", oferind in schimb facilitati ca stergerea ori reconversia de datorii, insa acum nu mai este asa.
In prezent, astfel de clauze pot duce chiar la nulitatea contractului de privatizare, pentru ca intra sub incidenta unor Directive europene privind ajutorul de stat.
Citeste mai multe despre Privatizarea CFR Marfa, la limita legislatiei UE. Din ce motive statul risca anularea viitorului contract pe Adevarul.ro mai mult
Luni, 08 Aprilie 2013, ora 13:38
CFR Marfa va fi privatizata urmand sa fie vandute maximum 20 de procente din capitalul social, asta insa dupa ce va fi obtinut avizul de la Consiliul Suprem de Aparare a Þarii, a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
"A privatiza o societate atunci cand ea inregistreaza pierderi foarte mari este o greseala, o abordare nerecomandata de niciun manual de management. Astept sa vad o decizie finala din partea CSAT cu privire la privatizarea CFR Marfa. Propunerea mea este ca aceasta societate sa nu fie privatizata decat intr-un procent de maximum 20%. Pana atunci doresc sa numim un management performant, un management privat la aceasta companie, sa o aducem sa joace corect, cinstit si in termenii concurentiali", a spus ministrul Transporturilor, citat de Agerpres.
CFR Marfa, companie aflata pe calendarul privatizarilor nu a putut fi privatizata in 2012 deoarece Consiliul Suprem pentru Apararea Þarii a respins privatizarea pachetului majoritar de actiuni la societate, fiind considerata companie de interes strategic.
Desi fusese trecuta in memorandumul incheiat cu institutiile financiare internationale, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a anuntat in luna octombrie ca finalizarea privatizarii integrale a CFR Marfa in 2012, conform memorandumului cu FMI, va fi amanata in lipsa unui aviz din partea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Ministerul Transporturilor primise toate avizele din partea celorlalte ministere pentru privatizarea integrala... mai mult
Vineri, 11 Ianuarie 2013, ora 15:51
Investitori din Polonia si Cehia si-au exprimat intentia de a prelua CFR Marfa, a declarat directorul general al companiei, Constantin Zaharia, care a adaugat ca procesul de privatizare poate atrage si interesul unor transportatori romani.
CFR Marfa poate fi atragatoare pentru investitori, crede Constantin Zaharia, directorul general al companiei, care spune ca a incheiat contracte de peste 30 de milioane de euro, in ultimele doua luni.
In opinia directorului CFR Marfa, aceste contracte pot fi unul dintre punctele care sa atraga investitorii, pentru ca "societatea este, totusi, viabila".
Raducu Ion, secretar general al Federatiei Ramuri-Vagoane
- Investitorul nu este obligat sa mentina numarul de salariati. Am vrea ca acest punct sa se regaseasca in caietul de sarcini.
Horatiu Buzatu, coordonatorul privatizarii
- In dosarul de privatizare este inclusa precizarea: obligatia cumparatorului de a mentine obiectul principala al CFR Marfa. Obligatia de a mentine obiectul de activitate este si va vfi inclusa in dosarul de prezentare.
- Nu vrem lichidarea societatii, ci vrem sa asigure un trai decent salariatilor sai.
- Strategia de privatizare contine multe elemente bune, perfectibile. Vom
tine cont de ele in intocmirea dosarului de privatizare
- Aceasta strategie este ca o Constitutie care ne va permite sa dam legile care ne vor duce la indeplinirea obiectivului
- Privatizarea a 100% (din actiuni n.red) o privim ca pe o metoda de insanatosire a... mai mult
Marti, 25 Septembrie 2012, ora 10:45
Dupa Oltchim, statul se pregateste de privatizarea CFR Marfa, un obiectiv ce trebuie atins cel mai tarziu in luna decembrie, potrivit calendarului asumat de Guvern in fata FMI.
Interesul investitorilor pentru compania de stat este mult mai mare, spre deosebire de situatia combinatului din Ramnicu Valcea.
Reprezentantii Ministerului Transportului anuntau, in luna august, ca vor sa privatizeze compania de stat chiar si in cazul celui mai pesimist scenariu. In conditiile in care CFR Marfa a avut pierderi de peste 127 de milioane de euro in 2011 si a acumulat datorii imense, de peste 700 de milioane de lei, cel mai pesimist scenariu nu mai pare doar o metafora.
Guvernul si-a asumat fata de FMI privatizarea pana la sfarsitul anului a companiei CFR Marfa, care detine infrastructura critica a Romaniei si aproximativ 50% din piata de transport feroviar, cu 30 de milioane de tone de marfa transportata.
Compania are mijloace fixe in valoare de 1,5 miliarde de euro, potrivit asociatiei ATFER, care reuneste mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Roman, Servtrans, Unifertrans si Transferoviar Grup.
Statul roman va vinde integral actiunile detinute la CFR Marfa, prin licitatie cu strigare. In cadrul procesului de vanzare vor fi incluse si actiunile obtinute in urma conversiei datoriilor companiei. Tot in cadrul conversiei vor intra si datoriile CFR Marfa catre CFR SA.
Datorii de peste 700 milioane de lei
Conversia datoriilor CFR Marfa... mai mult
Marti, 25 Septembrie 2012, ora 08:32
Privatizarea CFR Marfa se va incheia pana la sfarsitul anului, urmand ca societatea sa fie vanduta integral. 86 de companii din domeniu, grupuri de investitii si banci si-au exprimat interesul de a prelua CFR Marfa.
La ultima misiune a Fondului Monetar International a fost luata decizia privatizarii capitalului majoritar al companiei, insa ulterior autoritatile au primit acordul institutiilor financiare internationale pentru a privatiza integral CFR Marfa.
Consortiul format din Deloitte Consultanta, Musat si Asociatii Sparl si Systra a acordat consultanta la pregatirea si derularea procesului de privatizare a CFR Marfa.
Privatizarea se va realiza incluzand conversia in actiuni detinute de stat a datoriei catre bugetul general consolidat, de circa 700 milioane lei si a unei parti din restanta catre CFR SA, urmata de o vanzare a pachetului de 100% din actiuni la o valoare de piata ce depaseste 1,1 miliarde lei.
Compania CFR Marfa are prevazute in bugetul pentru 2012, publicat in Monitorul Oficial, venituri de peste 1,222 miliarde lei si cheltuieli de 1,317 miliarde lei si va incheia anul cu pierderi de 95 milioane lei.
Bugetul pentru 2012 al companiei prevede cheltuieli de investitii in suma de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii.
Creantele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei.
CFR Marfa este lider pe piata transporturilor feroviare de marfa din Romania, cu o cota de piata de 61,1% pentru marfuri... mai mult
Vineri, 14 Septembrie 2012, ora 16:46