Arta digitala incolteste in Romania: Razvan Dumitru si Spoof, prima dovada

Sambata, 25 Iulie 2015, ora 00:00
6023 citiri
Arta digitala incolteste in Romania: Razvan Dumitru si Spoof, prima dovada
Foto: Razvan Dumitru (Arhiva personala)

Razvan Dumitru este un tanar artist de 26 de ani ale carui opere au aparut, alaturi de cele ale altor trei finalisti, in prima galerie de arta digitala din Romania.

Ce creeaza el? Prin fiecare opera digitala, Razvan ii da viata lui Spoof, "un personaj care iese din tiparele lumii cotidiene, fara sa se separe de ea in vreun fel, oferindu-i pur si simplu o interpretare diferita, care provine intotdeauna dintr-un soi de nucleu profund uman si sincer", dupa cum explica tanarul arhitect de profesie.

In paralel cu proiectul Spoof si cu job-ul, el picteaza in diverse tehnici, pe diverse materiale (lemn, panza, hartie), iar daca lucrari digitale nu a vandut pana acum, cu tablouri vandute se poate mandri deja.

Despre ce inseamna arta digitala, cat succes area ea acum in Romania si ce a insemnat prima galerie de arta digitala din Romania, organizata de Samsung Electronics Romania impreuna cu Artmark si expusa folosind gama de televizoare SUHD, vorbeste Razvan Dumitru, intr-un interviu acordat Business24.

As vrea sa incepem prin a va prezenta pe dumneavoastra, Razvan Dumitru, artistul digital care se ascunde in spatele numelui "Spoof".

Sunt din Ploiesti dar locuiesc in Bucuresti de 8 ani, am 26 de ani, si sunt lead concept artist la Plumzi (concept art, animatii, 3D, grafica etc.). Pasiunea mea pentru arta digitala s-a format in liceu, dar la momentul acela din pacate, in Romania nu exista o facultate care sa fie specializata pe acest domeniu. Initial m-am gandit sa dau la facultatea de arte, dar din diverse constrangeri, am hotarat ca e mai bine sa ma indrept spre arhitectura.

Oricum, pe vremea aia mi se parea ca talentul la desen era un plus, orice-as fi ales, asa ca am zis "de ce nu?".

Am inceput sa lucrez inca din facultate la birouri de arhitectura si m-am axat in principiu pe partea de imagine arhitecturala pentru ca era mai aproape de ce imi doream. Cautam cumva un mod de a ma exprima artistic. In timp, abilitatile mele de modelare 3D si procesare au evoluat, pana cand, la sfarsitul facultatii am ajuns sa lucrez la CARIOCA STUDIO.

Dupa facultate a urmat o perioada de freelancing care a luat sfarsit in momentul in care am gasit un nou job care sa merite din punctul meu de vedere cele 8 ore de stat intr-un singur loc, in fiecare zi.

Acum lucrez la PLUMZI. E un proiect nou, care isi propune sa aduca animatiile si mai aproape de copii.

Lucram cu cele mai mari studiouri de animatie din lume si ne ocupam cu transformarea desenelor in experiente interactive pe tablete, smartphone-uri, in principiu orice device de ultima generatie.

De atunci a trecut un an.

Iata ca operele dumneavoastra au fost expuse recent in prima galerie de arta digitala din Romania, pe SUHD TV. Spuneti-ne mai multe despre aceasta experienta.

A fost o surpriza foarte placuta faptul ca lucrarile mele au fost alese sa fie expuse alaturi de ale celorlalti finalisti in prima galerie de arta digitala din Romania, pe SUHD TV.

A fost o experienta interesanta, am cunoscut si am interactionat cu foarte multi oameni faini si nu pot decat sa ma bucur ca au inceput sa apara initiative de promovare a artistilor digitali in Romania si sper ca acest domeniu care este foarte putin explorat sa se dezvolte din ce in ce mai mult.

Cat de importanta este calitatea imaginii pentru un iubitor de arta digitala?

Cred ca pentru privitor este unul dintre cele mai importante aspecte ale unei imagini de arta digitala. Cu cat calitatea imaginii este mai buna cu atat aceasta poate fi perceputa mai bine, rezolutia si profunzimea culorilor avand un rol foarte important.

Aceleasi principii se aplica si pentru lucrarile digitale printate.

Vindeti aceste opere?

Lucrari digitale nu am vandut pana acum, vreau sa incep sa fac si asta, online sau sub forma de printuri pe canvas, dar toate la timpul lor.

In paralel cu proiectul Spoof si cu job-ul, pictez, in diverse tehnici, pe diverse materiale (lemn, panza, hartie etc.) si daca lucrari digitale nu am vandut pana acum, cu tablouri vandute ma mandresc.

Daca la o pictura spre exemplu, exista experti care sa ateste originalitatea unei opere si apartenenta sa la un anumit artist, cum se expertizeaza o opera de arta digitala?

Incepand de la trecutul artistului (studii, experienta, expozitii, renume etc.) pana la tehnicile folosite, influente sau stilul ai subiectul abordat. Principiile de baza sunt aceleasi ca in desenul si pictura traditionala doar ca, trecand in plan digital, as spune ca e mai greu de atestat originalitatea.

Cat costa o opera de arta digitala?

Este inca foarte dificil de stabilit un pret pentru ca sunt foarte multi factori care se iau in calcul in momentul in care se pune un pret pe o lucrare de arta digitala. Din cate stiu, pe internet printurile lucrarilor pot varia de la 10$ la 150$ dar in acelasi timp un artist de renume le poate vinde cu cateva sute sau mii.

Iata ca promovati un nou tip de arta, prin care nu doar artistul digital creeaza, ci si spectatorul poate crea scenarii si imagini pornind de la lucrarea dumneavoastra. Ce v-a inspirat sa alegeti aceasta tehnica?

Tot conceptul proiectului este unul experimental, asta cred ca este si unul din motivele pentru care am fost atat de interesat sa vad cum evolueaza si pana acum sunt foarte multumit.

Povestea lui Spoof a inceput acum multi ani. Incepusem meditatiile pentru arhitectura si invatam cum sa fac anuturajul (vegetatie, ambient, oameni, etc), iar pe partea asta regulile nu sunt asa de stricte.

In principiu, fiecare e liber sa isi exprime personalitatea prin felul in care alege sa schiteze anturajul. Asa am dezvoltat primul personaj, un om stilizat care a primit primul nume, tot in facultate. Il chema GEN pentru ca totul era GEN.

Apoi numele s-a schimbat in LOR, PASTIS, STIS. Pana la urma cineva i-a zis total anapoda Spoof si Spoof a ramas. Am reusit sa fac chiar o parte dintr-o animatie, parte in care puteai sa descoperi vag lumea acestui baiat.

Imi lua foarte mult timp sa fac o animatie propriu-zisa, cap coada, asa ca am continuat cu schitele si desenele.

Si cum imi urcam ilustratiile cu Spoof pe un forum de arta digitala am zis sa-i cer Mirunei un text in ideea ca poate iese mai misto si cand mi l-a trimis mi-a placut asa mult ca pagina de Facebook de care vorbeam mai devreme s-a intamplat si s-a chemat Spoof.

Cine este persoana care scrie acele mici texte ce insotesc operele?

Textele pentru Spoof sunt scrise de Miruna Dumitrescu, o prietena care cunostea acest personaj dinainte sa fi devenit "cunoscut" si care l-a indragit din prima.

Ea este copywriter, iar colaborarea a inceput in momentul in care am vrut sa postez o imagine cu Spoof pe un blog de arta digitala si i-am cerut o descriere, pe care mi-am imaginat ca ar putea sa o scrie mai bine decat as fi facut-o eu.

Ne-a placut asa de mult ce-a iesit ca am hotarat sa mergem mai departe si sa conturam universul lui intr-o pagina de Facebook dedicata.

Feedback-ul a fost mai mult decat pozitiv in conditiile in care pagina respectiva a fost creata fara niciun suport media, asa ca ne tinem de treaba in continuare.

Ce va inspira pentru aceste povesti si tablouri?

Fiecare ilustratie are o poveste a ei. Ideea e ca desenul si textul sa se completeze. Intentia a fost ca Spoof sa intruchipeze acest personaj pentru care lumea imaginara e la fel de reala ca orice altceva, fara ca el, Spoof sa fie un baietel inconstient sau neadaptat la vremurile in care traieste.

In principiu imaginatia lui are o logica foarte puternica si porneste intotdeauna de la ceva profund uman.

Fiecare moment din viata lui e o poveste intreaga pentru ca asa alege el sa vada si sa interpreteze lucrurile: mersul cu metroul, plimbarea prin padure, iesitul pe balcon seara inainte de culcare.

Banuiesc ca daca la un moment dat le-am pune pe toate unele langa altele ar putea iesi un roman, dar cred ca ar avea nevoie de un editor excelent ca sa se si vanda.

Cum ia nastere o opera de-a lui Spoof?

Toate lucrarile pornesc initial de la niste schite sumare pe care le fac pe hartii sau ciorne.

Dupa ce sunt multumit de o anumita idee, compozitie sau pur si simplu ma incanta un detaliu, il preiau si il transform intr-o imagine finala cu ajutorul unei tablete grafice in programul Adobe Photoshop.

Care sunt, de fapt, lucrurile care definesc si valorifica o creatie digitala?

Principiile de baza sunt aceleasi ca in desenul si pictura traditionala doar ca, trecand in plan digital, iti sunt puse la dispozitie mai multe unelte care iti permit sa iti definesti mai bine si mai clar stilul ca si artist.

De la tipul de texturi sau "brush-uri", pana la temele abordate si paletele de culori folosite.

Ce il defineste, in acest context, pe Spoof?

Ne place sa credem ca ceea ce il defineste pe Spoof este autenticitatea, iar ea se regaseste in tot ceea ce sta la baza acestui personaj, de la tehnica folosita pentru a-l desena, pana la elementele care il inconjoara si gandurile sale exprimate in scris.

E un personaj care iese din tiparele lumii cotidiene, fara sa se separe de ea in vreun fel, oferindu-i pur si simplu o interpretare diferita, care provine intotdeauna dintr-un soi de nucleu profund uman si sincer.

#artisti digitali SUH, #artist digital Romania, #Razvan Dumitru artist digital, #Spoof Razvan Dumitru , #Galerie online