Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

AMAZING FRAMEABLE POSTCARDS

Costin Irimia, arhitectul ce reinvie placerea de a colectiona si trimite carti postale

Costin Irimia, arhitectul ce reinvie placerea de a colectiona si trimite carti postale

Costin Irimia este de profesie arhitect, a absolvit Institutul de Arhitectura Ion Mincu in anul 1999. Vreme de 12 ani a condus o antrepriza de constructii hidrotehnice si, alergand prin tara pe unde erau santierele, a dezvoltat o pasiune pentru fotografie.

In anul 2012 a decis sa dedice partea cea mai importanta a timpului fotografiei artistice. A studiat, a practicat si a expus. In tara a deschis HYPHEN GALLERY, insa negasind suficienta rezonanta pentru arta fotografica, a mentinut galeria doar in mediul on-line.

In strainatate a expus in Toscana, la Castelul Malaspina din Fossdinovo, la Muzeul MAR, la Villa Schiff-Giorgini. In Germania a expus la Berliner Liste Fair for Contemporary Art si la galeria ALLEN din Munchen.

Pe la mijlocul anului trecut a inceput sa lucreze la conceptul care anul acesta s-a si materializat si anume AMAZING FRAMEABLE POSTCARDS.

Copil fiind, in serile lungi de iarna la casa bunicilor sai, obisnuia la gura sobei cu lemne sa se uite prin "cutia cu vederi", unde bunicii sai tineau cartile postale si felicitarile primite de la rude si prieteni.

Era fascinat de micutele cartonase in care era inchisa o intreaga lume iar noaptea, inainte sa adoarma, umbla cu mintea vizitand imaginar locurile vazute in cartile postale. Nu numai el, ci o intreaga lume a fost fascinata de cartile postale.

"Stiati ca in 1908, Oficiul Postei din Statele Unite a raportat livrarea a nu mai putin de 678.000.000 de carti postale? Impresionant nu? Mai ales la o populatie mult mai mica decat in zilele noastre", povesteste Costin Irimia pentru Business24.

Din pacate in era internetului, interesul pentru cartile postale aproape ca s-a stins, desi fiecare dintre noi, cand ne aflam in calatorii, obisnuim sa luam cate o carte postala ca amintire.

Dorinta sa a fost ca sa faca ceva care sa reinvie placerea simpla dar atat de frumoasa de a colectiona, de a trimite si primi carti postale. Totusi, ca sa reinvie "lumea din cutie" trebuia sa creeze un concept adaptat la societatea, modul de gandire si interesul modern.

"Asa s-a nascut proiectul AMAZING FRAMEABLE POSTCARDS, concept original, pe care ne straduim sa il implementam si in afara tarii, fiind convinsi ca se poate transforma intr-un brand cunoscut si apreciat peste tot. Sunt asteptari mari de la un produs mic, dar care ofera o concentratie mare de satisfactie. Atat pentru noi cat si pentru clientii nostri", mai spune Costin Irimia.

Spuneti-ne mai multe despre factorul care v-a determinat sa creati carti postale acum.

A fost un drum lent si firesc, din cauza aceasta am constientizat de unde a inceput abia la sfarsit. Am copilarit la tara, in casa bunicilor mei, pe langa Campina, intr-un cadru natural feeric.

In serile lungi de iarna, dupa o zi grea de sanius, ma refugiam la gura sobei si deschideam "cutia cu vederi", unde ai mei tineau cartile postale si felicitarile primite de la rude si prieteni, stranse de vreo doua generatii.

Imi amintesc ca eram absolut fascinat de cartile postale, colorate, in sepia sau alb negru, fiecare cu povestea sa.

Apoi, inainte sa adorm, umblam cu mintea pe taramul imaginatiei vizitand locurile vazute pe micile cartonase, putin mai mari decat mana unui copil. Iata ca peste ani, mi-a fost dat sa realizez un concept care sa reinvie si sa duca mai departe, in era digitala, o poveste care a vrajit o lume intreaga, de mai bine de o suta de ani.

Stiati spre exemplu ca in Statele Unite, U.S. Post Ofiice a raportat livrarea a nu mai putin de 678.000.000 de carti postale, doar in anul 1908? Incredibil, nu?

Ati ales, asadar sa creati adevarate opere de arta pornind de la cartea postala clasica si folosindu-va de tehnici noi (fotografie artistica, codul QR, blog, carton de cea mai inalta calitate..) Cum s-a nascut AMAZING FRAMEABLE POSTCARDS, proiectul complex asa cum il vedem noi acum?

Acum vreo doi ani am decis sa experimentez compozitia in patrat folosind un aparat de fotografiat analogic, mediu format, Mamiya, care "trage" cliseele patrate. Asa am descoperit magia si forta patratului iar de aici a plecat totul.

Procesul de creatie a fost unul lent, pentru ca sunt un perfectionist in design si in arhitectura conceptului si am cautat sa ajung la acel stadiu cand nu mai poti sa adaugi sau sa scazi nimic si nici sa modifici.

Esti aproape de un lucru perfect. Ca sa intelegeti mai bine, as face referire la obiectele traditionale, al caror design a evoluat lent, de-a lungul generatiilor, pana cand s-a ajuns la o forma perfecta, din punct de vedere functional si estetic.

Am studiat mult inainte lucrurile aproape de perfectiune, incepand inca din studentie, unde un semestru intreg m-am concentrat asupra ansamblului arhitectural traditional japonez de la Ise. Alte exemple mai cunoscute ar fi: seriile de sculpturi ale lui Constantin Brancusi sau munca si creatiile lui Steve Jobs.

Eu nu am facut decat niste umile carti postale, insa demersul este practic acelasi.

Invit cititorii dvs. sa aiba curiozitatea sa vada prezentarea de pe www.a-f-p.ro, ca sa isi dea seama mai bine despre ceea ce vreau sa spun si ce am cautat sa fac.

As dori sa ating un aspect. Este vorba de un mit inradacinat aici, la noi, printre fotografi. Se spune despre o fotografie ca "este carte postala" in sens depreciativ. Este injust si incorect.

Este foarte greu sa faci o fotografie pentru o carte postala reusita, cum este la fel de greu sa faci o fotografie artistica reusita.

Iar cartea postala si fotografia nu s-au exclus niciodata. Toti marii fotografi au avut contributii in aceasta directie. Faptul ca cele mai multe carti postale sunt kitsch, nu inseamna nimic.

Si cele mai multe dintre fotografiile care se doresc artistice sunt kitsch. Abordarea fotografie-carte postala=banal sau kitsch, este o privire simplista si rautacioasa, o prejudecata care trebuie sa dispara.

Dupa cum ii spune si numele, acestea nu sunt doar simple carti postale, ci ele se pot inrama, devenind, astfel, un obect de arta fie in casa calatorului, fie in casa destinatarului. Haideti sa mergem putin in substratul acestei idei. Credeti ca se poate trezi nostalgia unor vremuri apuse - cea a cartilor postale - dar si dragostea pentru arta fotografica in sufletul romanilor?

Ati atins un punct critic. Arta a avut si are legatura cu bunastarea. Abia cand omul este indestulat iar nevoile de baza ii sunt satisfacute, incepe sa se gandeasca si la alte lucruri, mai abstracte, precum arta, poezia sau filozofia, in sensul nu de a le crea ci de a le aprecia si a le cauta.

Omul "cu burta plina" doreste mai mult, vrea sa-si deschida noi orizonturi.

In momentul de fata Romania este departe de a oferi un nivel macar minim de bunastare, absolut necesar pentru dezvoltarea gustului pentru frumos.

Radacini avem insa puternice. Putine culturi se pot mandri cu rafinamentul simplu ca expresie dar incarcat de semnificatii al artei populare romanesti.

Insa acum ne lipseste trunchiul. Atunci cum sa infloreasca florile?

Ce feedback aveti, pana in acest moment, de la publicul romanesc? Ce succes are proiectul?

Feedback-ul este unul pozitiv dar fiind vorba de un proiect cu finalitate comerciala iar nisa fiind aici, in Romania, unde am inceput, foarte restransa, succesul este limitat. Oricum, nu am gandit acest proiect pentru piata interna sau pentru cea externa. Proiectul a fost de la bun inceput creat pentru piata globala. Abia cand produsele noastre vor atinge mai multe zone, mai multe culturi si tipologii, vom sti daca are sau nu succes. Suntem abia la inceput.

Ne puteti oferi cateva date financiare cu privire la proiect?

Investitia a fost de cateva zeci de mii de euro. Cu precizie nu putem spune, pentru ca o componenta importanta a fost realizarea fotografiilor pentru colectiile de inceput.

Apoi tiparul offset ofera un pret bun doar pentru tiraje mari, asa ca am fost nevoiti sa "incepem" cu circa 50.000 de carti postale.

De asemenea, partea de protectie intelectuala a marcii, a modelelor si desenelor folosite cantareste si aceasta destul de mult in ecuatie.

In magazinul on-line care va fi accesibil in curand la adresa www.a-f-p.ro, pretul unei colectii de 10 carti postale de calitate premium, va fi de 7 euro. In magazinele fizice in care am inceput sa comercializam produsele, acestea se vand intre 30 si 40 de lei.

Pe viitor, cand produsul va fi cunoscut si cautat, vom incerca sa impunem un pret unic, de 29,90 lei pentru o colectie. Este un pret realist, chiar daca nu exprima calitatea foarte buna.

O proiectie financiara nu poate fi facuta in termeni realistici, fiind vorba de un concept nou, fara corespondent in piata. Abia peste un an, timp in care trebuie sa facem eforturi de dezvoltare sustinute, vom putea sa facem calcule si prognoze.

Aveti experienta cu expozitii internationale de fotografie, asadar stiti cum poate fi primita arta pe care o creati dumneavoastra in afara tarii. Cum credeti ca va fi primit proiectul AMAZING FRAMEABLE POSTCARDS in strainatate? Ce planuri aveti?

Interesant pentru mine si pentru proiect este cum va fi perceput conceptul si nu fotografiile mele. Cu acestea doar am inceput.

Conceptul este polivalent, poate atinge zone dintre cele mai diverse, artistice sau nu, dar intotdeauna interesante. Ganditi-va de pilda la o colectie cu cele mai frumoase masini de la Le Mans, sau de 10 detalii ale picturii lui Michelangelo din Capela Sixtina.

Planurile noastre sunt de a implementa un produs global, un standard, recunoscut apoi in multe tari.

Un turist in Grecia ar spune, cand ar vedea intr-un magazin o colectie AFP cu frescele din Santorini "Ia uite, Amazing Frameable Postcards... O sa iau un set ca sa imi imbogatesc colectia si o sa inramez cateva pentru ca s-ar potrivi de minune in noua veranda."

Veti folosi imagini din Romania sau veti calatori pentru a face poze cu locuri si elemente locale?

Din Romania si din strainatate, fotografii realizate de mine si de alti fotografi, reproduceri dupa picturi, evocarea unor evenimente istorice, monumente naturale sau create de mana omului, etc.

Spre exemplu suntem acum in productie cu doua colectii din Italia, "Le Cinque Terre" si "Aripi de marmura" - o incursiune in carierele de marmura alba de la Carrara. Suntem si in tratative cu fotografi din strainatate, foarte cunoscuti si cu multe premii, pentru a realiza alte colectii.

Care sunt tarile pe care ati dori sa le explorati prin intermediul acestui proiect?

O sa ma concentrez mai intai pe Italia, pe care o cunosc destul de bine. Aceasta pentru contributia, sa zicem, personala, la imbogatirea colectiilor AFP. Corsica este apoi o tinta pe care doresc sa o aprofundez. Mi-ar mai placea si Orientul Mijlociu insa nu este momentul acum.

Cat de apropiat este viitorul in care veti duce acest brand peste hotare?

In primavara, poate chiar mai devreme.

Putem spune ca ati renuntat la arhitectura, o meserie satisfacatoare din punct de vedere financiar, si v-ati dedicat intru totul fotografiei artistice. Cum arata viata dumneavoastra acum, dupa ce ati dedicat-o fotografiei? (simtiti mai multa implinire sufleteasca, mai multa libertate...?)

Nu, nu am renuntat la arhitectura. Este o mare dragoste pentru mine. Este si poate cea mai importanta dintre toate artele. Insa arhitectura este strict legata de comanda sociala, care acum lipseste.

In Romania, deocamdata, banii arareori se intalnesc cu cultura, astfel ca nu se poate naste o comanda sociala potrivita pentru proiecte de arhitectura reusite.

Cu fotografia te simti mult mai liber, nu ai practic nicio opreliste. Fotografiezi in principiu orice vrei si oricum vrei. Unde expui apoi in afara de on-line, e o alta poveste...

Regretati vreo decizie luata pana acum?

Nu sunt genul care sa regrete deciziile luate. Deciziile importante le cantaresc cum pot mai bine, dar odata ce le adopt, gata, sunt adoptate. Chiar daca uneori nu par sa duca intr-un loc bun, nu regret. Esecul este aproape intotdeauna doar aparent.

Ce planuri aveti pentru viitorul dumneavoastra in fotografie?

Deocamdata sunt concentrat pe implementarea conceptului AMAZING FRAMEABLE POSTCARD.

Abia dupa ce l-am pus bine pe sine, ma voi gandi la ce mai fotografiez. Pentru moment, fotografiez doar cazual.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 65362 ori