In momentul in care CEO-ul Nokia, Stephen Elop a anuntat parteneriatul companiei cu Microsoft sptamana trecuta, a prezentat noua piata a smartphone-urilor ca fiind o cursa de 3 cai. Un parteneriat intre companii la momentul potrivit poate elimina slabiciunile dintre concurenti, poate pune presiune pe liderii de piata sau poate transforma un start-up intr-un gigant de miliarde de dolari.
Vezi ce parteneriate au facut minuni in peisajul tehnologiei:
Apple & ARM
Modelele de procesoare ARM au alimentat timp de mai mult ani teefoanele mobile.
In 2010, Apple a folosit un procesor ARM pentru celebrul iPad. Succesul gadget-ului a determinat Apple sa ramana fidel ARM, folosindu-i procesoarele la realizarea tabletelor.
Chiar si Microsoft a decis ca urmatoarea versiune de Windows sa ruleze pe cipuri ARM, renuntand la traditia Intel.
Microsoft & Yahoo
A fost nevoie de mai mult de 2 ani, de o oferta de achizitie esuata, o recesiune economica si o schimbare de CEO, pana cand Microsoft a semnat acordul cu Yahoo.
Microsoft Bing a inceput in 2010 sa alimenteze toate rezultatele de cautare pe Yahoo.
Parteneriatul nu este inca profitabil pentru Microsoft, insa pune presiune pe Google.
Apple & Google
Apple a stiut sa construiasca hardware si software pentru iPhone, insa compania a avut nevoie de ajutor in privinta serviciilor online.
Un acord cu Google a facut posibila aparitia Google Maps si Youtube pe fiecare iPhone care a devenit in scurt timp gadget-ul nr 1 preferat de catre consumatori.
Parteneriatul s-a “clatinat” putin in momentul in care Google a decis sa intre in afacerea smartphone-ului. CEO-ul Google Eric Schmidt a fost nevoit sa demisioneze din consiliul de directori ai Apple, insa aplicatiile Google ruleaza inca pe iPhone.
Intel & Apple
Ani de zile in care Windows rula pe cipuri Intel, Apple s-a increzut in procesoarele PowerPC proiectate de catre IBM si Motorola.
De la inceputul lui 2000, arhitectura PowerPC a ramas in urma in ceea ce priveste durata de viata a bateriei, lucru care a indemnat Apple sa ia calea Intel, ceea ce a facut vanzarile Apple sa “explodeze”.
Google & Yahoo
La inceputurile Google a fost semnat un acord cu Yahoo pentru a spori calitatea rezultatelor de cautare.
Acordul a durat 4 ani si a oferit Google un capital de operare mic si multa notorietate, ceea ce a ajutat compania aflata la inceput sa-si pregateasca propriul model de afaceri.
Alianta s-a incheiat cu un proces, Yahoo primind 2.7 milioane de actiuni Google.
IBM & Red Hat
In anii 90’, majoritatea calculatoarelor rulau pe anumite variante de Unix. Insa, IBM a decis sa faca un pariu strategic pe Linux, un sistem de operare open-source bazat pe Unix.
Compania a semnat un acord cu distribuitorul Linux, Red Hat in 1999.
IBM a fost cea care a contribuit la mutarea Linux de pe serverele web pe serverele companiilor.
Microsoft &Apple
Cand Steve Jobs s-a reintors la Apple in 1997, compania se afla pe punctul de a esua.
Una din primele sale miscari inspirate a fost de a semna un acord cu Microsoft care a investit 150 milioane de dolari in Apple. In urma acordului cele doua companii au convenit sa dezvolte Office pentru Mac pe acelasi format ca si pe Windows.
Tranzactia a fost “condamnata” de catre fanii Apple, insa au ajutat compania sa iasa din impas.
Microsoft & Intel
In 1987, Microsoft a lansat Windows 2.0 care rula exclusiv pe procesoarele Intel 286.
De atunci piata PC-urilor a fost dominata de doua companii: mai mult de 90% din calculatoarele personale aveau Windows si peste 80% dintre acestea aveau cipuri Intel.
Dupa 20 de ani de parteneriat, Microsoft a tradat Intel si s-a reorientat catre competitorul acestuia, ARM.
IBM & Microsoft
Directorii IBM au abordat prima data Digital Research pentru a obtine licenta sistemului de operare CP/M pentru primele calculatoare, dar din motive necunoscute nu au putut ajunge la un acord.
In schimb, IBM a facut un acord cu Microsoft pentru MS-DOS. Mai tarziu, IBM a obtinut licenta pentru CP/M, dar au platit mai mult pentru ea decat pentru sistemul de operare al Microsoft si niciodata nu au pus-o in practica.
Microsoft & Nokia?
Ambele companii au fost concurente pe piata smartphone-urilor de aproape 10 ani. Deci, acest parteneriat nu are nimic asemanator cu vechile parteneriate.
In al doilea rand, companiile nu se afla pe picior de egalitate.
Microsoft nu are o putere foarte mare pe piata smartphone-urilor, insa activitatea si situatia financiare sunt mult mai puternice.
Nokia scoate mai multe telefoane decat orice alta companie, insa cota de piata a smartphone-urile este in scadere rapida si are nevoie de o resuscitare.
De aceea, Nokia isi va pune destinul tehnologic in mainile Microsoft.
Alianta seamana cu parteneriatul cu Yahoo din 2009, care se pare ca a atins obiectivul Microsoft de a pune presiune pe Google, insa nu a fost la fel de profitabil si pentru Yahoo.