Apple, afaceri in stil mafiot?

Duminica, 11 Aprilie 2010, ora 00:14
4330 citiri
Apple, afaceri in stil mafiot?

Isteria iPad a cuprins intreaga lume, iar Apple a considerat ca este un moment perfect pentru a lansa urmatorul produs, un nou sistem de operare pentru tableta, dar si pentru popularul iPhone. In plus, compania americana a anuntat ca se va lansa si pe piata publicitatii mobile, acaparand, astfel, toate aspectele business-ului sau.

Din punct de vedere al consumatorilor obisnuiti, lansarea unui nou sistem de operare al Apple nu reprezinta un eveniment atat de important precum lansarea unei noi versiuni de Windows, de exemplu.

De aceasta data, insa, lucrurile stau diferit, avand in vedere ca noul program va rezolva una dintre cele mai mari plangeri ale utilizatorilor, faptul ca actualul sistem de operare nu suporta multitasking. Desi, pentru iPhone, aceasta optiune nu are o importanta vitala, toata lumea se astepta sa existe pentru tableta iPad.

In plus, exista deja dispozitive ale companiilor rivale care suporta multitasking-ul, Apple fiind deja in urma pe acest segment. Reprezentantii companiei au justificat intarzierea spunand ca vor sa creeze un sistem multitasking cu mult mai bun decat al celorlalti, ceea ce, evident, este ce spun toti cei care intra mai tarziu pe o piata. Totusi, ce poate fi atat de revolutionar la un sistem a carui menire este sa aiba capacitatea de a rula mai mult decat un singur program in acelasi timp?

In afara de acest detaliu tehnic, anuntul Apple are implicatii mai adanci, si anume transformarea sistemului de operare mobil intr-un sistem de operare similar celor pentru computerele personale. Cu o singura exceptie: in cazul sistemului Apple nu poti sa descarci si sa instalezi orice aplicatii doresti, ci doar sa cumperi aplicatii din magazinul virtual al companiei, spun specialistii de la Newsweek.

Cu alte cuvinte, Apple inventeaza un nou fel de computer personal, pe care poate sa il controleze in intregime, iar utilizatorii n-au nici o problema cu acest lucru, deoarece hardware-ul este considerat foarte bun.

Apple trece in publicitate

Poate mai important din punct de vedere al impactului asupra veniturilor este anuntul companiei de a intra si pe piata reclamelor.

Astfel, potrivit reprezentantilor Apple, reclamele vor fi incluse in aplicatiile folosite pe iPhone si iPad, compania pastrand 40 la suta din veniturile pe care acestea le genereaza.

Apple va vinde reclamele, va oferi spatiu fizic pentru ele si le va livra utilizatorilor, prin intermediul aplicatiilor, controland fiecare pas din acest proces. Prin urmare, nimeni nu va ma putea face bani de pe urma Apple, niciodata, decat daca au permisiunea producatorului.

Acest lucru i-a determinat pe unii analisti sa spuna ca strategia de business aplicata de Steve Jobs, directorul executiv al Apple, seamana stilului mafiot de a face afaceri.

Bineinteles, Jobs a reusit sa dea o turnura pozitiva acestui aspect. "Nu este o schema pentru a imbogati Apple", a spus el. "Este un mod de a ne ajuta dezvoltatorii sa supravietuiasca", a adaugat seful producatorului.

Cu alte cuvinte, Apple nu are nici o intentie sa suporte Adobe Flash, de exemplu, care este folosit de o mare parte de site-uri. Desi motivul nu este specificat, il putem ghici: blocand site-urile cu continut video, gen Hulu, utilizatorii sunt, mai mult sau mai putin, fortati sa cumpere continut de pe iTunes, magazinul Apple.

In plus, daca ar suporta Flash, utilizatorii ar putea sa ignore App Store si sa ruleze aplicatii independente, ceea ce ar priva Apple de cei 30 la suta castigati de pe urma vanzarii aplicatiilor si 40 la suta de pe urma reclamelor incluse in acestea.

#apple, #adobe, #flash, #ipad , #stiri Apple