Apple este cea mai bogata companie IT din lume, realizeaza cele mai populare produse si castiga sume fabuloase. Nu exista companie in lume care sa nu aiba ceva de invatat de la Apple.
In cartea intitulata "Apple: Cum functioneaza de fapt cea mai apreciata, dar si cea mai discreta companie din America", Adam Lashinsky, editor la revista Fortune, demonstreaza ca succesul Apple nu este intamplator, ci se bazeaza pe o un sistem de management impresionant, potrivit BusinessInsider.
Iata cateva principii de management care si-au demonstrat succesul si care pot fi aplicate in orice afacere:
Cei mai buni angajati se ocupa de cele mai importante proiecte
Pare evident, insa e greu de pus in practica, mai ales atunci cand compania se afla in curs de transformare. Cand Apple a inceput sa lucreze la iPhone, i-a coptat in proiect pe cei mai buni oameni din grup, indiferent pentru ce lucrau in momentul respectiv. De exemplu, proiectul Mac OS a ramas in urma, din cauza lipsei de personal.
Secretul
La Apple, secret nu inseamna sa te feresti de mass-media atunci cand pregatesti o lansare, inseamna sa nu le spui nici macar colegilor de serviciu la ce proiect lucrezi.
Pastrarea secretelor aduce cateva beneficii importante: previne riscul ca prototipul sa fie sabotat de concurenta si ii face pe angajati sa se concentreze pe munca lor si sa nu isi faca grija pentru altii.
Obsesia pentru detalii
Lashinky povesteste ca Apple are dedicata o camera doar pentru constructia si designul carcaselor. Scopul este ca oamenii sa fie fascinati de produs din momentul in care il vad pentru prima oara. Iar prin aceasta atentie deosebita pentru detalii, Apple a reusit intotdeauna sa se diferentieze de rivali.
Produci ceea ce iti doresti pentru tine
Apple a construit primul computer pentru ca Steve Jobs isi dorea foarte mult unul, dupa cum spunea chiar el la inceputul anilor '80. Acelasi lucru a fost valabil si atunci cand Apple a construit iPhone-l sau iPad-ul, la inceputul anilor 2000. Pur si simplu, managerii de la Apple se saturasera se telefoanele pe care le foloseau si isi doreau ceva mai bun.
Concentrarea
Doar pentru ca tu crezi ca poti face ceva mai bine, nu inseamna ca trebuie sa te apuci sa faci. Sa luam cazul Google: ei cred ca pot face orice mai bine si sfarsesc prin a face unele lucruri foarte bine, iar altele asa si asa.
In plus, chiar daca nu se bazeaza pe focus groups, cei de la Apple sunt foarte atenti la modul in care clientii folosesc gadget-urile. Tim Cook a declarat cu cateva zile in urma, ca cei care folosesc Apple TV sunt foarte entuziasmati si in consecinta, Apple doreste sa directioneze acest serviciu catre main market.
Pentru costuri trebuie sa isi faca griji un singur om
Directorul financiar al Apple este singura persoana care are acces la situatiile financiare. La acestea avea acces Steve Jobs, iar acum probabil ca Tim Cook este cel care supravegheaza.
Intr-o companie obisnuita, este o mare realizare atunci cand ajungi sa raspunzi de situatia financiara a departamentului. La Apple, in schimb, sefii de departamente se concentreaza pe realizarea produselor si nu isi fac griji pentru bani.