Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Val de neincredere

Speriata de invazia chinezilor in UE, Merkel cauta lamuriri la Beijing

Speriata de invazia chinezilor in UE, Merkel cauta lamuriri la Beijing


Riscul declansarii unui razboi comercial intre China si Europa a impins-o pe sefa guvernului de la Berlin, Angela Merkel, sa-si programeze o vizita de urgenta la Beijing, a doua in cursul acestui an.

Pe langa problemele ridicate de politica de dumping a Chinei in sectorul metalurgic, Germania s-a trezit ca ajunge sa piarda controlul asupra unor companii cu rol strategic in dezvoltarea industriala, acestea fiind curtate intens de firme aflate sub umbrela guvernului de la Beijing, dupa cum remarca Bloomberg.

Influenta globala

In incercarea de a-si cosolida statutul de a doua mare economie a lumii, China a apelat in ultimii ani la o serie de artificii menite sa aduca mediului de afaceri local o influenta globala.

De la creionarea proiectului "Noul Drum al Matasii", care ar urma sa lege piata chineza de cea din Asia Centrala, Orientul Mijlociu si Europa, si pana la sustinerea companiilor chineze in efectuarea unor achizitii de companii europene cu un bun renume international, Beijingul nu a parut sa dea inapoi de la nimic.

Pirelli, Volvo, Ferragamo, Ferretti sunt deja firme controlate de investitori din China, totalul sumelor investite in ultimul deceniu de companiile din China in piata de fuziuni si achizitii din UE ridicandu-se la peste 200 de miliarde de euro.

Acum insa oferta de preluare a producatorului german de roboti industriali Kuka de catre firma chineza Midea Group, contra sumei de 4,6 miliarde de euro, pare sa fi declansat semnalul de alarma la Berlin.

Oficialii germani par sa realizeze ca intentiile investitorilor chinezi pe termen lung s-ar putea dovedi dezavantajoase pentru economia locala, pe masura ce Beijingul incurajeaza realizarea unor produse tot mai sofisticate pe piata interna.

"China si Germania sunt tari cu viziuni similare, ambele concentrandu-se foarte mult asupra sectorului manufacturier. Astfel, au ajuns sa concureze in aceleasi arii ale produselor de inalta clasa", apreciaza Hans Kundnani, reprezentant al centrului Fondul Marshall din Berlin.

De altfel, pana in 2015, cele doua tari au impartasit si acelasi model economic, orientat spre export.

Varianta protectionista

In timpul vizitei facute omologului sau chinez, Li Keqiang, cancelarul Angela Merkel a participat si la ceremonia de semnare a contractelor de 2,7 miliarde de euro dintre Daimler, BAIC Motors Corporation, unitatea de elicoptere Airbus din Germania si China Aviation Supplies Holding.

Este un semn ca Germania nu-si doreste in acest moment un razboi comercial cu China, unul dintre cei mai mari importatori de marfuri produse de nemti, dar surse apropiate Berlinului sustin ca Merkel nu exclude impunerea unor cerinte mai aspre pentru investitiile straine in Europa.

Kuka este un producator de roboti industriali care are in portofoliul sau de clienti companii precum Airbus, Volkswagen si Fiat Chrysler si, desi subiectul nu a fost abordat direct in discutiile cu premierul chinez, problema ar putea fi ridicata de Angela Merkel in cadrul intrevederii pe care o va avea cu presedintele Xi Jinping si premierul Li Keqiang.

Pentru reprezentantii mediului de afaceri din Germania, oferta facuta de chinezii de la Midea nu este chiar o sperietoare.

"Globalizarea nu este un drum cu sens unic, uneori poate avea impact si la noi acasa. Este o situatie perfect normala", considera Joe Kaeser, directorul executiv al Siemens, companie care a negat vreun interes in achizitionarea Kuka.

In acelasi timp, directorul executiv al Kuka, Till Reuter, a fost retinut la Berlin de oficialii din guvern pentru a analiza indeaproape si alte oferte pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni al companiei, venite din partea unor competitori care nu se anunta atat de periculosi precum chinezii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 10552 ori