Andreea Paul-Vass: Furtul natiunii trebuie eliminat cu fapte, nu cu discursuri populiste

Vineri, 04 Martie 2011, ora 11:52
3036 citiri
Andreea Paul-Vass: Furtul natiunii trebuie eliminat cu fapte, nu cu discursuri populiste

Romania a recuperat in doi ani cei aproximativ 10 ani de intarziere in aplicarea reformelor in domeniul educatiei, salarizarii si administratiei publice, sanatatii, pietei muncii, fiscalitatii si asistentei sociale (...) Premierul Emil Boc se identifica cu imaginea reformatorului radical si asa cred ca va ramane in filele istoriei noastre economice. Sper sa avem intelepciunea de a-i aprecia valoarea in timp util.

Functia la stat este, in mod natural, una de autoritate. Autoritatea implica disciplina si disciplinare. Adica doua capitole la care noi, ca natiune, suntem mai boemi.

Din acest motiv functionarimea este blamata. La fel se intampla cam in toata zona latina si balcanica.

Perceptia romanilor ca bugetarii muncesc putin si prost pe bani foarte multi este creata in decenii de clientelism.

Cum va explicati ca institutiile functioneaza cel putin la aceeasi capacitate ca in 2008, dar cu mai putini functionari, decat prin succesul initial al reformelor?!

Transparenta si informatizarea au fost obiectivele PDL si au inceput sa produca rezultate, cu toata inertia institutionala la care asistam cu totii.

De pilda, unificarea declaratiilor fiscale sau informatizarea instantelor este intr-o etapa avansata. Sistemele Ecris si Jurindex sunt operabile. Cu inerentele gripaje de inceput, avem Sistemul Caselor de Sanatate si al Administratiilor Financiare, sistemul REVISAL al ITM etc.

Cele mai grele lovituri date reformelor au fost doua metehne vechi, ale coruptiei si ale raportarilor false sau a evidentelor incomplete.

Asa se face ca uneori au ramas descoperite in analizele de impact efectele colaterale - in randul carora cele negative au rezonante publice mari - ale reformelor rationale si perfect justificate pe fond.

Este extrem de complicat sa faci calcule macroeconomice cu evidente inexacte si cu baze de date publice care nu erau interoperabile.

In principal, ma refer la numarul de asigurati in sanatate din Romania, care, aparent, depaseste cu multe milioane numarul total al populatiei Romaniei.

Nici macar un studiu precis, exact si confirmat al acestor depasiri nu a putut fi finalizat.

De aici a provenit si impotrivirea fatisa la instituirea evidentelor informatice centralizate in domeniu, pentru ca blocheaza o uriasa scurgere de fonduri publice in mana impostorilor care au construit acest sistem ermetic si care au blocat modernizarea lui vreme de 20 de ani.

Apoi, chiar Agentia Nationala a Functionarilor Publici are evidente inexacte.

Cunoastem cazul in care functionarii CASAOPSNAJ si ai Casei de Sanatate a Transporturilor au actionat in judecata angajatorii pentru drepturi salariale in 2009.

Abia atunci au fost cuprinsi in evidentele ANFP.

Domnul ministru Tabara a declarat public ca inca nu avem situatia teritoriului si a terenurilor agricole, cu efectul ca negocierile de aderare la UE au inchis capitolul agricultura cu aproximatii mult prea mari.

Agentia raspunzatoare din Ministerul Agriculturii este in atentia Guvernului, tocmai pentru a finaliza intr-un termen rezonabil aceasta evidenta.

Revenind la problema coruptiei, furtul natiunii trebuie eliminat cu fapte si nu cu discursuri populiste.

Integritatea nu poate fi importata, ci doar cultivata.

Numai Guvernul Boc a dat atentia cuvenita acestor capitole extrem de dificile, tolerate si perpetuu amanate.

Sunt doar cateva exemple din actiunile guvernului actual care pun o temelie noua, solida, mai nemteasca, politicilor economice si sociale serioase.

Altminteri am fi ramas in manelismul total politic al guvernelor anterioare si al opozitiei, si imi cer scuze de pe acum fata de cei care se simt lezati.

Nu mai putin important este ca, in afara manifestatiei de la Dacia Pitesti - unde presedintele CJ Dambovita a incercat pe ultima suta de metri sa-si faca o aureola de martir antiguvernamental, simtind cum se strange latul penal in jurul sau, toate manifestatiile au fost facute de bugetari, in proportie zdrobitor majoritara, speriati de zvonurile tendentioase despre reformarea statului si nu de ceea ce se petrece in realitate.
 
Evident ca excedentul de forta de munca din domeniul public este eliminat incet, dar sigur. Aceasta nevoie, desi formulata inclusiv de catre domnii Patriciu sau Vantu, de catre mediul privat sau de foarte multi cetateni, ramane "imputabila" Guvernului Boc.

Evident ca salariile trebuie sa se alinieze la productivitate, pe termen lung, chiar daca in perioade scurte si succesive, alternanta dintre dinamica salariala si a productivitatii este o realitate economica, probata in natiunile competitive.

Or, noi acum suntem in faza in care trebuie sa recuperam decalaje mari de productivitate si abia apoi putem redeschide supapa promisiunilor salariale tangibile.

Deocamdata, recuperam cu eforturi mari 15% din salariile medii brute ale bugetarilor raportate la luna octombrie 2010.

Un alt motiv de ingrijorare tine de faptul ca acum suntem in faza elaborarii criteriilor de evaluare profesionala a functionarilor.

Tinta urmarita este sa excludem mica intelegere cu seful,
pentru prima data in cariera unor functionari, unii cu decenii de serviciu public.

Toate aceste probleme structurale acute ne sunt specifice noua, romanilor, nicidecum europenilor. Exceptie fac deciziille de crestere a varstei de pensionare care a fost primita cu multa ostilitate in toate natiunile europene.

Cei din urma trebuie sa raspunda in principal altor provocari, nicidecum neglijabile, dar care le-au permis reluarea mai grabnica a cresterii economice.

Romania a recuperat in doi ani cei aproximativ 10 ani de intarziere in aplicarea reformelor in domeniul educatiei, salarizarii si administratiei publice, sanatatii, pietei muncii, fiscalitatii si asistentei sociale.

Costurile resimtite de populatie au fost pe masura intensitatii acestora, multiplicate de costurile crizei economice.

Premierul Emil Boc se identifica cu imaginea reformatorului radical si asa cred ca va ramane in filele istoriei noastre economice. Sper sa avem intelepciunea de a-i aprecia valoarea in timp util. O alta meteahna romaneasca!

Cat despre datoria publica, va reamintesc bancul care circula in 1989: "Ai auzit ca nu mai avem datorii? Cum, nici asta nu mai avem?".

Desi nu e cazul de prea multe bancuri, perceptia publica este in paradigma acestui banc.

Va supun atentiei una din masurile expuse public de  domnul Voiculescu pentru iesirea din criza, respectiv indatorarea cu aproximativ 10 mld euro pentru echilibrarea cash-flow-ului necesar in economie in urma acumularii deficitelor si arieratelor.

Cu toate acestea, dumnealui critica exact aceasta masura luata de Guvern in anul 2009, cu participarea PSD, de a finanta rezervele internationale si deficitul bugetar cu un imprumut extern de la FMI de 13 mld euro din care nu vom mai trage ultima transa.

Efectele pe care le-am resimtit cu totii au fost mentinerea unui curs de schimb relativ stabil care nu ne-a saracit brutal prin cresterea artificiala a ratelor si a dobanzilor pentru creditele in euro, limitarea contractiei creditarii si relansarea ei lenta in ultimele luni si evitarea derapajului economic dupa "modelul" grecesc.

In trimestrul doi al anului 2011 ne asteptam sa iesim din criza economica. Nu la fel de repede vor fi transate si blocajele structurale care dau dimensiunea bunastarii atat de des invocate.

Riscuri? Le putem identifica usor: instabilitatea politica, capcana populismului, perpetuarea diferentelor uriase dintre ceea ce se spune in cadrul dezbaterilor publice si ceea ce face in realitate guvernul actual, marginalizarea specialistilor autentici.

Toate acestea risca sa anihileze apetitul pentru munca si cresterea usoara recenta  a increderii populatiei si a mediului de afaceri in economia anului 2011 (semnalata de raportul "Economic Sentiment Indicator" publicat de catre Comisia Europeana).

Una peste alta, cred ca optimismul este specific oamenilor harnici, iar lamentarile permanente sunt fie ghidonate politic, fie interesate in cazul celor care pierd beneficiile nemeritate, fie sunt tipice pentru lenesi. Or ei sunt cei mai vocali. Au timp!

Altfel, de ce sa te opui interesului national? Din masochism?

Editorial de Andreea Paul-Vass, consilier al premierului Emil Boc

Încă o veste proastă pentru economia României: Economia germană va stagna în 2024!
Încă o veste proastă pentru economia României: Economia germană va stagna în 2024!
Economia Germaniei va stagna în 2024, potrivit ultimelor prognoze realizate de cele mai importante institute economice germane. Estimările privind evoluția PIB în Germania au fost revizuite...
Își încalcă Lagarde mandatul? Șefa BCE, val de critici cu privire la declarațiile legate de tranziția verde a economiei
Își încalcă Lagarde mandatul? Șefa BCE, val de critici cu privire la declarațiile legate de tranziția verde a economiei
Ultima postare publică făcută de Christine Lagarde pe rețelele sociale a declanșat un nou val de comentarii critice din partea europenilor. Lagarde este acuzată că face declarații care...
#andreea paul vass, #consilier emil boc, #premier emil boc, #criza, #reformare, #pd-l, #fiscalitate, #economie, #bugetari , #stiri Andreea Paul Vass