Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Pe drumul spre primul miliard de euro din online-ul romanesc

Pe drumul spre primul miliard de euro din online-ul romanesc
In mai putin de sapte ani, bucuresteanul Radu Apostolescu (31 de ani) a reusit sa construiasca o afacere online care a ajuns la o cifra de vanzari de 150 de milioane de euro. Acum, tinteste miliardul.

Cand a intrat la Universitatea de Medicina si Farmacie din Bucuresti, in 1995, Radu Apostolescu nu isi imagina ca o sa devina proprietarul celei mai mari firme de pe internetul romanesc. Atunci isi dorea mult sa devina medic. "La Medicina am ajuns din pasiune. Mi-a placut foarte mult ca stiinta, dar pe masura ce treceau anii de facultate mi-am dat seama ca nu as putea sa o practic niciodata, pentru ca este o meserie deprimanta, in special in Romania", spune fondatorul eMag.



Dar salvarea a sosit la timp, pentru ca in anul trei de facultate a descoperit internetul. A invatat mai intai sa isi faca site-uri personale, iar ulterior a lansat o afacere online, myjob.ro. Dezvoltarea acelui site s-a dovedit a fi o experienta deosebit de importanta, pentru ca asa a invatat care este comportamentul online al utilizatorilor de internet si a inteles ce isi doresc clientii. "Desi cifrele de afaceri obtinute pe vremea aceea erau insignifiante, cei care au fost conectati la "facerea lumii online" din Romania cred ca au un avantaj major in prezent. Au invatat online-ul ca pe limba materna", explica tanarul antreprenor.



In acea perioada urmarea cu mare atentie, impreuna cu partenerul sau Bogdan Vlad, noile modele de afaceri care se dezvoltau pe internet in Statele Unite, amazon.com fiind unul dintre ele. Si, pentru ca in Romania exista numai un magazin online semnificativ, emania.ro, care intre timp a si disparut, au decis sa porneasca ei unul.



Era spre sfarsitul anului 2001 cand cei doi au inceput cu asamblari de calculatoare si ceva birotica. "Ca multe afaceri care au confirmat in timp si contrar manualelor de business, eMag a pornit din mult entuziasm si foarte putina planificare, din munca, pasiunea si ideile catorva oameni", spune astazi Radu Apostolescu.



In timp, portofoliul de produse a crescut si a fost nevoie sa schimbe cinci sedii pentru a face fata cresterii exponentiale. In prezent, eMag inseamna peste 11.000 de tipuri de produse prezentate pe site, un depozit de 3.000 de metri patrati, un showroom de 1.500 de metri patrati si 300 de angajati.



In ultimii ani, in Romania au fost lansate peste 1.500 de magazine online, dar niciunul nu a avut un succes comparabil cu al eMag. In opinia lui Apostolescu, greseala cea mai frecventa pe care o fac antreprenorii din acest domeniu este copierea unor modele de afaceri, concentrarea exclusiva asupra site-ului si a traficului acestuia, in timp ce neglijeaza celelalte aspecte ale afacerii. "Noi nu am incercat niciodata sa aplicam o reteta si sa copiem un model cum ar fi Amazon. Puteam sa facem si asta, dar am fi ajuns o firma cu zece comenzi pe zi sau poate maximum 100, care a aplicat o reteta de comert pur online", explica Radu Apostolescu.



Solutia castigatoare a fost sa-si creeze propriul model de afaceri, pe care insa l-au schimbat mereu, in functie de cerintele clientilor si de evolutia pietei. La inceput, clientii se asteptau sa aiba un minim contact offline cu magazinul si asa au decis ca trebuie sa introduca un serviciu de confirmare telefonica a fiecarei comenzi, lucru pe care Amazon sau alte afaceri similare din strainatate nu l-au facut. Ulterior, cand numarul clientilor a inceput sa creasca semnificativ, iar unii dintre ei si-au exprimat dorinta de a semna un contract sau de a vedea fizic produsele, cei doi intreprinzatori au inteles ca este momentul sa lanseze primul showroom.



Aceste adaptari permanente la cerintele pietei autohtone au fost motivul pentru care cifra de afaceri a crescut de la aproximativ 300.000 de euro in 2002, primul an de functionare, pana la 76,7 milioane de euro anul trecut si 150 de milioane de euro, estimarea pentru 2008. "Vanzarile sunt prevazute sa se dubleze in fiecare an, in perioada urmatoare", spune Radu Apostolescu. Pastrand acest ritm, firma va realiza in trei ani o cifra de afaceri de peste un miliard de euro.



Exista si planuri concrete care vor conduce la atingerea acestei tinte. "Vrem sa mergem in tara cu prezente fizice, cu showroomuri plasate strategic in orasele mari, pentru ca experienta ne-a demonstrat ca este eficient", spune Apostolescu. In plus, cel tarziu anul viitor vor fi date in folosinta trei-patru centre logistice in orase mari.



Dar, pe langa extinderea teritoriala, eMag mizeaza si pe o extindere a gamei de produse pe care le vinde. Cel mai tarziu la inceputul anului viitor, intentioneaza sa puna in vanzare in mediul online atat carti, cat si muzica si filme.



"Ca multe afaceri care au confirmat in timp si contrar manualelor de business, eMag a pornit la drum cu mult entuziasm si cu foarte putina planificare."

Radu Apostolescu, co-fondator eMag



20% din notebookurile vandute anul trecut in Romania au fost livrate de eMag. De asemenea, firma a avut o cota de 10% din piata imprimantelor si de 12% pe segmentul foto-video.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1502 ori