Manual de supravietuire pentru magazinele online, pe o piata dominata de Amazon

Vineri, 21 Noiembrie 2014, ora 16:00
2534 citiri
Manual de supravietuire pentru magazinele online, pe o piata dominata de Amazon
Foto: Marine Software

In conditiile in care compania americana de retail online Amazon.com monopolizeaza din ce in ce mai mult piata prin serviciile diversificate pe care le ofera, mai exista loc "sub soare" pentru companiile mici si mijlocii? Randy Komisar si Bayard Winthrop, liderii companiei American Giant, ofera o speranta in cartea recent lansata "I F**king Love That Company", scrisa cu scopul de a servi drept ghid companiilor mici despre cum sa supravietuiasca pe o astfel de piata aparent monopolizata.

Afacerea Amazon a debutat in 1994 ca o mica firma de comert electronic ce vindea carti online. In timp, gama de servicii ale companiei s-a diversificat semnificativ, astazi devenind un gigant la nivel mondial in vanzarea de programe web, electronice, mobilier, jucarii, imbracaminte etc. Este greu sa concurezi si sa tii pasul cu un astfel de colos pe aceasta piata.

Cu toate acestea, in cartea lor, Winthrop si Komisar sustin ca este loc pe piata pentru un val nou de retaileri, principala conditie fiind aceea ca acestia sa fie specializati sau "hiper-focusati":

"Este un model de business care a disparut de pe piata in ultimii 20 sau 30 de ani. A fost imposibil de pus in practica pentru mult timp, dar acum este posibil, datorita tehnologiei", marturiseste Komisar pentru BusinessWeek.

Sase previziuni despre viitorul retailului:

  • 1. Amazon nu poate fi oprit in acest moment, lanturile de aprovizionare prea mari si tehnologia prea avansatail fac de neinvins; atat Amazon, cat si Wal-Mart si Costco sunt retaileri giganti care au avantajul de a cumpara marfa la pret mic, de a o vinde totusi sub pretul pietei si mai repede ca oricare alta companie.
  • 2. ... dar Amazon poate fi "speculat" - cei doi autori sustin ca si companiile mari precum Amazon au un "calcai al lui Ahile". Exista multe aspecte in care retailul american este vulnerabil si care deschide spatii mari de actiune pentru alti retaileri de pe internet sau pentru magazine tip big-box. De exemplu, sta prost la capitolul interactiune cu consumatorii (care ajuta la fidelizarea acestora) si la comercializarea maruntisurilor.
  • 3. Tehnologia este atuul retailerilor mici - potrivit lui Komisar si Winthrop, companiile mici au un avantaj in tehnologie: shopurile online, folosirea Twitterului si Facebookului ca instrumente de promovare locala, videoclipurile virale, campaniile coordonate de e-mail marketing - toate aceste tehnici pot salva milioane de firme mici si mijlocii si le pot ajuta sa-si consolideze brandurile.
  • 4. Promovarea are alt pret in era tehnologiei. Viitorul este sumbru pentru companiile care nu au magnitudinea Amazonului, marfurile unice sau agilitatea comertului electronic al acestuia. Multe companii fac greseala de a investi sume fabuloase in publicitate sau spatii comerciale pentru a vinde lucruri care se comercializeaza mult mai ieftin si mai usor in alte parti.
  • 5. Transformarea marfurilor in produse de specialitate. O oportunutate pentru viitorii antreprenori in comertul cu amanuntul sta in imbunatatirea sau rebranduirea produselor banale, pe care oamenii le considera de baza, pentru satisfacerea nevoilor primare. De exemplu, la inceput, Nest, o companie ulterior preluata de Google, a iesit in evidenta prin comercializarea unui (banal) termostat, dar updatat cu dotari noi, unice.
  • 6. Atragerea simpatiei consumatorilor. Unul dintre principalele secrete in supravietuirea pe o piata atat de concurentiala este nu doar captarea atentiei consumatorilor, ci si a simpatiei lor, prin produse sau servicii pe care sa le adore. De asemenea, cei doi autori recomanda retailerilor mici si mijlocii sa mentina preturile produselor cat mai mici, astfel incat si acestea sa fie "simpatizate" de clienti.
  • Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

    #retail online, #sfaturi retail online, #competitie Amazon , #stiri Amazon