Europenii iau de urechi Comisia de Supraveghere a Asigurarilor

Marti, 01 Noiembrie 2005, ora 07:54
995 citiri

Una dintre atentionarile continute in Raportul de tara care a fost facut public saptamana trecuta a pus pe jar piata asigurarilor din Romania. Faptul ca pentru aproape 40% din autovehiculele autohtone nu a fost incheiata o polita de asigurare de raspundere civila este o problema veche, dar care, pana acum, in cel mai pur stil romanesc, s-a trecut cu vederea.

O solutie pentru rezolvarea problemei asigurarilor obligatorii a fost prezentata de cateva luni de catre conducerea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Nicolae Crisan, seful CSA, era absolut convins atunci ca, pana la inceputul lui 2006, bazele de date ale companiilor care activeaza pe piata asigurarilor vor fi unificate, dupa care va fi creata o baza de date comuna cu a Directiei Politiei Rutiere. In acest fel, cei care nu incheie o polita obligatorie RCA ar fi mult mai usor de identificat si ar fi fortati sa se asigure. Totusi, nu toti asiguratorii sunt la fel de convinsi ca baza va deveni operationala la inceputul anului viitor.

A"Nu prea cred ca unificarea bazelor de date se va putea realiza pana la inceputul anului viitor. Noi suntem pregatiti, avem calculatoarele necesare, dar problema este in curtea CSAA", a declarat Cristian Constantinescu, directorul general al Allianz-Tiriac. In aceeasi situatie este si Asirom, de unde am fost informati ca baza de date a firmei a fost facuta si va fi pusa la dispozitia CSA atunci cand va fi solicitata.

Pe de alta parte, de la CSA am aflat ca nu exista probleme cu calculatoarele necesare pentru unificarea bazelor de date, dar lucrurile au trenat din cauza unei licitatii pentru achizitionarea programelor (softurilor) necesare pentru functionarea bazei unice. Ni s-a spus insa ca pana la sfarsitul anului se va lansa varianta-pilot, care urmeaza sa fie testata. Asta inseamna ca baza unica de date ar putea fi operationala abia la jumatatea anului viitor.

Importanta bazei unice este data de faptul ca in acest fel atat politia, cat si companiile de asigurari si CSA vor putea sti in orice moment numarul autovehiculelor aflate in circulatie si cate dintre acestea sunt asigurate.

Bariera in curte

Potrivit Raportului intocmit de Comisia Europeana, aplicarea redusa a regulilor cu privire la daunele catre terte parti si procentul considerabil de masini neasigurate cauzeaza probleme serioase. Documentul subliniaza ca, in conditiile in care legislatia in domeniu nu se va imbunatati considerabil, controlul la frontiera asupra autovehiculelor din tara noastra va fi mentinut si dupa integrare, in ciuda faptului ca, daca aderam la 1 ianuarie 2007, teritoriul Romaniei devine spatiu al Uniunii Europene.

Dupa publicarea Raportului de monitorizare al Comisiei Europene, conducerea CSA a reactionat si a informat printr-un comunicat ca A"in domeniul asigurarii de raspundere civila auto s-a stabilit initierea unui act normativ care sa conduca la determinarea corecta a gradului de cuprindere in asigurare, prin introducerea unor masuri suplimentare de sanctionare a proprietarilor de autovehicule neasigurate, conform practicilor din statele membre ale Uniunii Europene. In paralel, continua procedurile pentru realizarea bazei de date la nivel national privind asigurarea de raspundere civila auto, in colaborare cu Ministerul Administratiei si Internelor, al carui sprijin este indispensabil pentru determinarea corecta a gradului de cuprindere in aceasta forma de asigurare obligatorieA".

Altfel spus, CSA pregateste un proiect de act normativ care sa prevada sanctiuni dure impotriva celor care circula fara asigurare. Problema este ca sanctiuni exista si in actuala legislatie, dar nu sunt aplicate decat in timpul campaniilor de asigurare, care se desfasoara la inceputul fiecarui an. Dupa aceea, politistii de la circulatie nu mai par asa de interesati de existenta politelor RCA pentru autoturismele pe care le controleaza.

Costel Stroescu

Saptamana Financiara