Alin Burcea, Paralela 45: Daca nu scrii "Oferta Speciala", nu mai cumpara nimeni

Duminica, 19 Iulie 2009, ora 10:53
4309 citiri
Alin Burcea, Paralela 45: Daca nu scrii "Oferta Speciala", nu mai cumpara nimeni

"In turismul intern si cel extern sunt caderi, in materie de incasari si numar de persoane. Daca vrei sa vinzi o vacanta in Creta, trebuie sa vii cu oferta speciala pentru ca, daca nu scrii "Oferta Speciala", nu mai cumpara nimeni. Toata lumea negociaza astazi pentru 30 de euro, si nu pentru ca nu i-ar avea, ci pentru ca s-a indus aceasta psihologie cum ca, in perioada de criza, trebuie sa negociem chiar si pentru 30 de euro", a declarat Alin Burcea, presedintele agentiei de turism Paralela 45.

Vezi interviul pe Biztube.ro:

Alin Burcea, Paralela 45: Daca nu scrii "Oferta Speciala", nu mai cumpara nimeni

Alin Burcea, Paralela 45: Antalya ramane pe locul intai, chiar daca numarul de turisti s-a redus cu 30 %

Elena Udrea a declarat recent ca realizarile dumneavoastra, cat timp ati fost secretar de stat in ministerul Turismului, constau in faptul ca v-ati construit un bloc de apartamente la Neptun.

Fiecare are dreptul sa faca ce comentarii vrea. O sa vedem si noi dupa ce termina doamna ministru mandatul ce-o sa comenteze lumea. Referitor la subiectul asta, in perioada cat am fost secretar de stat nu am construit nici un bloc.

Acest celebru bloc despre care a scris toata presa romaneasca s-a construit in anii ulterior, pe credit. De unde apare, insa, aceasta intrebare de natura acuzatoare?

Acest teren a fost cumparat prin licitatie publica, cu strigare, de la Societatea Neptun-Olimp S.A.

Blocul a fost facut cu bani din credit, exista acte, am tot verificat si nu e nici un fel de problema. Reactia doamnei ministru a venit ca urmare a unei critici vizavi de lucrurile care puteau sa se faca pana acum si nu s-au facut.

In momentul de fata avem un buget al Ministerului Turismului.

Nu am spus despre doamna Udrea ca este un ministru dezinteresat de activitatea pe care o are. Si tot ceea ce se intampla de 6 luni de zile confirma faptul ca este interesata, ca ministru.

Au fost critici constructive legate de tichetele de vacanta, proiect care a fost adus pe masa doamnei ministru la inceputul lunii decembrie si pe care l-am promovat impreuna.

Din pacate, proiectul a plecat la Guvern sub forma de ordonanta cu o limitare a comisionului de 10%, fara sa se aiba in vedere ca initiatorii de tichete au costuri. Ofertele initiale venite din partea emitatorilor de tichete de vacanta erau de 6, 7, 9%.

Practic, nu mai ramane nimic pentru agentia de turism, in conditiile in care, in turismul intern, si ma refer la litoral unde este grosul vanzarilor, se lucreaza cu tour operatori.

In plus, tichetul de vacanta este o forma de plata cum sunt tichetele de masa.

Agentiei de turism ii poti plati cu tichete de vacanta sau cu numerar. Aici apare iarasi o bizarerie. Pentru acelasi bilet pe litoral, daca incasezi numerar dai un comison de 15-17% si, daca incasezi cu tichete de vacant, dai 10%.

Nu este normal ca in aceeasi agentie sa se vanda acelasi produs cu comisioane diferite. Nici contabil nu ai cum sa-l urmaresti.

Pe de alta parte, nu am spus niciodata ca sumele date pentru evenimentele organizate de Paste si de 1 mai nu au fost niste sume corespunzatoare.

Am spus ca acele evenimente, pe care le-a vazut toata lumea, ar fi trebuit urmate de o campanie de publicitate, prin spoturi, asa cum au bulgarii.

Iata ca bulgarii, fara prea multe analize, statistici si critici, sunt pe trei posturi de televiziune romanesti si atrag turisti.

La noi de ce nu s-a facut asta? De-a lungul timpului s-a tot discutat ca este nevoie de promovare, dar nu numai prin evenimente.

Probabil ca ar fi trebuit ca cei de la minister, dupa aprobarea bugetului in martie, sa se miste mai repede.

Cert este ca acum este prea tarziu si procedura nu se mai poate face. N-are sens sa incepem acum o campanie de la 1 august, pentru ca se vor inscrie putini.

Asta era singura critica. Eu o consider constructiva si in nici un caz atac la persoana.

Alte solicitari pe care le-am cerut sunt masuri cu caracter de acte normative prin care sa stimulam anumite activitati, cum ar fi aducerea de turisti straini. Avem cel putin 900.000 turisti straini, dar pe litoral, in anul acesta, vorbim de cateva zeci de mii.

Este un volum foarte mic pentru un litoral intreg, in conditiile in care alte tari vorbesc de zeci de milioane. Cei care aduc turisti in Romania, trebuie sa fie sprijiniti.

Am propus sa sprijinim aceasta mana de oameni, 20 de agentii de turism care fac acest lucru din pasiune, pentru ca alt profit nu au.

Trebuie sa mearga la targuri internationale, sunt costuri de toate felurile, sunt materiale publicitare si am propus sa-i rasplatim cu o prima de export.

Aceasta prima de export trebuie sa se constituie intr-o suma pe innoptare pe care agentia de turism sa o poata deduce dintr-o taxa.

Alta idee ar fi sprijinul financiar pentru participarea la targurile interne. Din ce am constatat pana acum, datorita scaderii clare a vanzarilor in 2009, s-ar putea sa ne trezim la targul de turism de la Romexpo din primavara lui 2010 ca participantii la targ sunt jumatate iar suprafata contractata poate sa fie la 30%.

Capacitatea de cazare in momentul de fata este de 130.000 de locuri, insa litoralul romanesc este ocupat in proportie de 50%.

Sigur ca este un an prost. Inceputul lui iulie a fost, intotdeauna, mai slab pentru ca atunci este bacalaureatul, insa acum vorbim de 50%, fata de 70%, cat era in anii trecuti.

In afara de criza economica, noi suntem si intr-o criza psihologica si daca media da in fiecare zi stiri ca litoralul este scump, ca sunt multi someri, este evident ca, la nivelul intelectului pe care il are fiecare, apare acest blocaj: "hai sa nu cheltuiesc, de ce sa ma duc la mare ca oricum este si scump si e si prost".

Ar fi fost necesara o promovare care sa dea si notiuni de preturi, pentru ca, in 2009, hotelierii au facut foarte multe oferte speciale. Am avut programul "Litoralul pentru toti". Cat l-au putut promova patronatele?

Si vorbim de sume mari. Erau cateva zeci de mii de locuri puse in vanzare, saptamana costa 1 milion jumatate, intre 1 mai si 15 iunie.

La banii acestia cred ca foarte multa lume ar fi mers. Din pacate, promovarea acestui program s-a facut foarte putin si cred ca e o scapare a echipei ministeriale.

Care sunt segmentele din turism care vor avea cel mai mult de suferit?

Nu exista segment de turism care sa nu fie afectat. In afara de turismul de masa, cum e litoralul, si turismul de munte este afectat pentru ca firmele care faceau traininguri si seminarii si-au redus activitatea la jumatate.

In turismul intern si cel extern sunt caderi, in materie de incasari si numar de persoane, intrucat toata lumea vrea oferte speciale.

Astazi, de exemplu, daca vrei sa vinzi o vacanta in Creta, trebuie sa vii cu oferta speciala pentru ca, daca nu scrii "Oferta Speciala", nu mai cumpara nimeni.

Toata lumea negociaza astazi pentru 30 de euro. Si nu pentru ca nu i-ar avea, ci pentru ca s-a indus aceasta psihologie cum ca, in perioada de criza, trebuie sa negociem chiar si pentru 30 de euro.

Care sunt destinatiile favorite ale romanilor de petrecere a concediului, in strainatate?

Vara avem chartere catre ce inseamana destinatiile de-acum traditionale: Creta, Rhodos sau Spania, care inseamna Mallorca, Tenerife si Costa Brava langa Barcelona si Antalya.

Antalya ramane pe locul intai, chiar daca numarul de turisti s-a redus cu 30 %.

Bulgaria se mai vinde bine, precum si partea de nord a Greciei: Paralia Katerini, Halkidiki, unde oamenii merg cu masina, poate la fel de mult ca anul trecut.

Ca numar de persoane care merg in circuite si excursii, se remarca o stagnare fata de 2008 sau poate chiar o crestere pentru ca sunt foarte multe persoane dupa 40-50 care vor sa mearga sa viziteze.

Acum oferta la un hotel de 5 stele din Antalya a ajuns la 950 euro/saptamana. 35% este o reducere extrem de importanta. Am vazut hoteluri de cince stele in Antalya, fara plaja proprie, cu 350-400 euro fara taxe, cu avionul inclus.

Creta iarasi are oferte la 2-3 stele, o saptamana cu 200 euro. Sigur ca nu e un hotel de lux, un hotel simplu care are demipensiune. Am vazut oferte in Mallorca la hotel de 2 stele la 270 euro, pe saptamana. Se poate pleca cu 340 euro cu tot cu taxe.

Sigur ca aici apare, din pacate, comparatia cu litoralul romanesc.

Cum va evolua pretul serviciilor la intern, in acest an?

Se spune ca avem servicii proaste si scumpe. Sunt deja servicii mai ieftine la hotelurile din Romania.

Problema la noi este de areal general, nu neaparat de hotel. Sunt hoteluri de 3 stele pe litoralul romanesc, incepand din Mamaia, in Jupiter, cu proprietari preocupati care au si plaja lor.

Un alt lucru bun facut de Udrea impreuna cu Radu Mazare a fost faptul ca s-au dat plajele inapoi la hotelieri. Acum, plaja este un accesoriu al unui hotel de 3 sau 4 stele.

Vin turistii straini in Romania vara aceasta? Care este trendul?

Vin putini, in general.

Vin si pe circuite cultural, insa principala problema nu este pretul ci brandul. Romania nu are brand. Daca spui Austria spui ski, iar Viena este asociata cu Mozart.

Noi trebuie sa ajungem la acea imagine automata care se declanseaza in mintea unui strain cand vorbeste cineva despre Romania. Aici trebuie sa lucram.

Desi avem finantarea pentru formarea brandului de tara de 3 ani de zile, cei 75 milioane nu au fost folositi nici pana in acest moment pentru ca a fost un "dolce far niente" in fosta guvernare.

Sigur ca nu avem infrastructura, sigur ca nu avem drumuri dar nu exista un produs care sa nu poata fi vandut. Totul e vandabil.

Ce strategie trebuie sa adopte hotelierii, vara aceasta?

Pot sa spun ca a fost primul sezon in care relatia hotelier-agent a fost un parteneriat. In luna martie, s-a vandut binisor la tarifele promotionale pentru lunile iunie si august. Din pacate nu au mai venit multi alti turisti dupa cei care au fost in martie.

Cred ca ar trebui sa existe un sistem online bine pus la punct intre agentii si operatorii de turism, astfel incat toate agentiile mici sa vanda totul foarte repede. Ca idee generala, noi nu mai avem, pe litoralul romanesc, excursii de o zi. Se facea pe vremea comunismului, cu caracter istoric.

Atunci, puteai sa pleci dimineata cu autocarul, pana la Balcic, sa vizitezi castelul Reginei Maria, dupa care sa te intorci in Romania. Totul trebuie sa fie cu sprijinul ministerului care are fonduri si care sa plateasca o campanie promotionala simpla.

Foarte multi romani habar nu au ce e pe litoral. Din punctul meu de vedere, este vorba de diversificarea de servicii. Nu avem plimbari cu vaporasul.

Nu se poate sa mergi la mare si sa nu ai ceva extrem de banal: plimbarile cu vaporasul.

Xiaomi a lansat pe piața din România noua tabletă Xiaomi Pad 6S Pro 12.4. Cu ce specificații vine
Xiaomi a lansat pe piața din România noua tabletă Xiaomi Pad 6S Pro 12.4. Cu ce specificații vine
Xiaomi a lansat pe piața din România noua tabletă Xiaomi Pad 6S Pro 12.4, un dispozitiv care promite un display excepțional și care este disponibil la precomandă până pe 28 aprilie prin...
Microsoft a dezvăluit Phi-3 Mini, inteligența artificială care poate rula direct pe un smartphone
Microsoft a dezvăluit Phi-3 Mini, inteligența artificială care poate rula direct pe un smartphone
Microsoft a dezvăluit Phi-3 Mini, o versiune simplificată a modelelor de inteligență artificială, adaptată pentru dispozitive cu putere de procesare redusă, precum smartphone-urile și...
#45, #alin, #burcea, #grecia, #interviu, #mare, #oferta, #paralela, #turism , #stiri Alin Burcea