Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

O noua cacialma sub marca FMI

O noua cacialma sub marca FMI

Dintre toate conditionalitatile Fondului Monetar International, incluse in noul Acord semnat cu Romania, restructurarea sau eliminarea intreprinderilor de stat cu pierderi este de departe cea mai dura. 

Am asistat la o premiera absoluta in relatia tarii noastre cu institutia de la Washington.

Dupa ducerea la bun sfarsit al celui de-al optulea Acord cu Fondul Monetar International, pentru prima data in ultimii 20 de ani, expertii acestuia nu s-au abtinut sa nu ne aduca si cateva laude.


Optimismul lor are o oarecare justificare atata vreme cat guvernul Boc a fost mai mult decat un elev silitor in aplicarea recomandarilor Fondului.


Ceea ce sincer ma surprinde este decizia guvernului de a continua cu reformele, sau mai bine zis de a le incepe, exact acolo unde nici un guvern nu a avut curajul sa intre in ultimii 20 de ani.


Desigur, este vorba de sectorul regiilor autonome si a acelor intreprinderi ramase inca in proprietatea statului.


Presedintele Traian Basescu, un partizan declarat al reformarii acestui sector (ce-I drept, cam tarziu) a tinut sa faca insa o precizare, deloc de neglijat in contextul actual: "exista in prezent un nivel optim al segmentului privatizat in economia romaneasca", a spus presedintele.


Cu alte cuvinte, nu mai privatizam nimic, caci statul trebuie sa aiba un anumit control pe segmente strategice, cum ar fi energia electrica, gazele naturale sau transportul pe calea ferata.


Desigur, nu a descoperit presedintele nostru roata, acest lucru fiind respectat cu strictete in majoritatea tarilor europene. Diferenta intre respectivele tari si noi este una colosala, insa.


Daca in Franta, Germania, Cehia sau Polonia, societatile mentinute in proprietatea statului fac performanta economica, la noi insa, ele sunt cele mai mari gauri negre de inghitire a banului public.


Dincolo de acest trist adevar, domnul Traian Basescu a mai lasat sa-I scape o opinie, care da practic peste cap intreg rationamentul initial, amintit mai sus: "Spre exemplu, o companie sustinuta de stat - nu financiar, dar sustinuta - Romgaz. Intr-o perioada de criza, avand Romgaz neprivatizat, am reusit sa tinem un echilibru fata de populatie.


Ganditi-va ca si Romgaz era privatizat odata cu Petrom-ul. Romgaz detine 50% din productia de gaze a Romaniei. Petrom detine, in afara de integral productia de titei, si 50% productia de gaze.


Este evident ca daca statul roman nu avea, in timpul crizei, Romgaz, unitate a statului, nu am fi putut face fata".


Pentru cine se mai lasa furat de logica presedintelui, cele spuse par lucruri firesti. Numai ca, daca analizam concluzia finala la care s-a ajuns, atat la nivelul institutiei prezedentiale cat si la nivelul guvernului, observam ca iarasi intram intr-o incurcatura specifica politicii dambovitene.


Sa ma explic. S-a convenit cu Fondul Monetar International ca toate regiile sau societatile de stat trebuie sa aiba management privat, acesta fiind vazut ca singura salvare a lor de la colaps.


Pai, daca desemnezi un manager privat, nu este suficient sa-I dai un salariu pe masura performantei si sa-l responsabilizezi in functia in care se afla, ci mai este necesar si sa nu-ti bagi nasul in treburile lui.


Cu alte cuvinte, ca sunt de stat, ca sunt privatizate, intreprinderile respective trebuie sa fie eficiente exclusiv din aportul unui management performant.


Cum poate fi performant insa cineva desemnat in baza unui concurs, sa zicem, daca la scurt timp, tu ca proprietar vii si te amesteci in treburile lui, fie si pentru a "tine un echilibru fata de populatie". Ca sa nu mai vorbim de alt tip de "echilibre", din care partidele la putere si-au tras intotdeauna banii.


Traian Basescu se contrazice astfel singur, tributar unor metehne mai vechi, conforma carora persoanele din conducerea unor societati comerciale trebuie sa fie bine pregatite, dar nu inainte de a fi bine supuse.


Din aceasta dilema nu vom iesi nici dupa angajamentul in fata Fondului Monetar International, care la urmatoare vizita in Romania s-ar putea sa nu mai fie chiar atat incantat de progresele Romaniei pe cat s-a aratat acum.


Noi insa continuam sa ne amagim cu aceasta noua gaselnita a managementului privat, imposibil de aplicat in Romania si din alte puncte de vedere decat cel mentionat mai sus.


Din nefericire, regiile de stat, societatile comerciale din subordinea Ministerului Economiei, formeaza inca structura de baza a coloanei verticale a economiei romanesti.


Sectorul energetic, de pilda, are un rol cheie in orice economie din lume, iar daca el isi scoate pierderile si ineficienta din banii consumatorilor atunci adio economie performanta.


Nu cred in privatizarea managementului, pe cat cred in privatizare. Foarte corect, nu trebuie sa vindem pachete majoritare de actiuni la unele intreprinderi strategice, cum am facut pana acuma.


Dar, atragand investitori cu potential financiar si mentinandu-ne un pachet elementar de control rezolvam din start si problema managementului.


Investitorii straini au demonstrat in nenumarate randuri ca au incrdedere inclusiv in directorii romani.


Pe de alta parte, daca in Consiliile de Administratie, reprezentantii statului sunt specialisti si nu simplii executanti sau servitori ai clientelei politice, interesele strategice ale Romanei nu ar fi afectate in nici un fel, cum se intampla in momentul de fata.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4853 ori