Cu o pondere de aproape o treime din buget, fondul de salarii la cele trei companii din calea ferata readuce aceasta categorie de angajati in topul celor mai bine platite "meserii" din Romania. Cu un castig mediu lunar situat intre 1800 si 2.265 lei, ceferistii devin din nou favorizatii statului, care nici in acest an nu reuseste sa puna calea ferata pe linia modernizarii.
Infrastructura
feroviara si rutiera din Romania este pe punctul de a paraliza cresterea
economica si investitiile straine datorita starii jalnice in care se afla. In
ltimii 18 ani s-au construit in jur de 120 km de autostrada si nici un km de
linie ferata, aceasta din urma fiind deja o amenintare serioasa pentru
siguranta traficului de persoane si marfa. Nici unul din angajamentele Romaniei
privind investitiile in infrastructura feroviara sau rutiera nu au fost
respectate, sumele necesare pentru reabilitarea principalelor coridoare
paneuropene depasind de departe nivelul de 20 miliarde de euro.
Pe
acest fond jalnic, conducerile companiilor din calea ferata au ca prioritate
salariile si nu dezvoltarea. Greva ceferistilor de luna trecuta isi face
simtite efectele, guvernul fiind deja adus in pozitia culcat de catre o
categorie bugetara numita "a doua armata a tarii". Daca o tinem asa, in curand
va fi prima, cei aproximativ 60.000 de angajati din calea ferata atingandu-si
obiectivele cu precizie de laser.Intre timp, un tren de marfa de la Bucuresti
la Constanta parcurge distanta de 300 km in 24 de ore, iar unul de persoane de
la Bucuresti la Iasi merge mai incet decat trenurile trase de locomotivele cu
aburi.
Calatori este subventionata masiv din banii statului, CFR Infrastructura este
in aceeasi pozitie, iar CFR Marfa este pe punctul de a pierde si bruma de profit
realizata in ultimii ani, pe seama tarifelor care nu au absolut nici o legatura
cu performanta. In aceste conditii, statul a gasit solutia tuturor problemelor,
umfland inca o data salariile ceferistilor cu procente cuprinse intre 18 si
29%, cheltuielile cu salariile acoperind aproape jumatate din totalul
cheltuielilor celor trei companii. Va mai amintiti de promisiunea ferma a
guvernului Tariceanu de a nu creste salariile in acest an electoral cu mai mult
de o cifra? Dar ce mai inseamna o promisiune in acesta perioada plina de
evenimente?
Romania
are in momentul de fata circa 10.800 de km de cale ferata, 1000 de statii (gari
sau puncte de oprire), mai putin de o treime din aceasta retea fiind
electrificata. Toata aceasta infrastructura a fost mostenita de la fostul
regim, in ultimii 18 ani nefiind construit nici macar un metru nou de cale
ferata. Din punct de vedere al lungimii, calea ferata din Romania s-ar situa pe
pozitia a 7 in Europa. Din punct de vedere al densitatii pe km patrat suntem
mult in urma altor tari, iar din punct de vedere al sigurantei traficului si a
vitezei de deplasare suntem, probabil, doar inaintea Albaniei. Nici o problema,
noi am stabilit priorotatile: salarii "decente". Infrastructura duca-se ....
Bugetele
de venituri si cheltuieli propuse guvernului pentru acest an stabilesc cresteri
salariale, la CFR Mafa, de 28%, de la 568 milioane lei la 726,95 milioane lei.
In consecinta, profitul net estimat este de nici macar un milion de lei, fata
de 25 de milioane de lei obtinuti anul trecut. Nu conteaza, compania este
pregatita de privatizare. La CFR Calatori, unde subventiile statului acopera
oricum aproape jumatate din totalul cheltuielilor, cresterea salariala ar urma
sa fie de 25,6%, iar la CFR Infrastructura de 19%. Pai asa sa tot lucrezi la
stat. Asteapta la rand functionarii publici, invatamantul si sanatatea.
Jupuirea bugetului nu va intarzia insa sa-si faca simtite consecintele.
Modernizarea
coridorului IV paneuropean costa in jur de 5 miliarde de euro. S-au inceput
lucrari in zona Valea Prahovei si pe ruta Bucuresti-Constanta, dar ritmul lor
de desfasurare impinge perioada de finalizare undeva inspre anul 2020. Pe
coridorul IX paneuropean nu s-a miscat nici macar o piatra si nici nu se stie
cand se va incepe modernizarea lui. Este vorba de alte miliarde de euro pe care
guvernul nu are de unde le lua.Intre timp, viteza de circulatie bate toate
recordurile negative, afectand direct activitatile economice ale societatilor
captive caii ferate.
Necazul
nostru este alimentat si de lipsa alternativei la transportul pe cale ferata.
Transporturile rutiere sunt si ele in aer, capacitatea drumurilor fiind deja
depasita. Acesta este si motivul pentru care societatile din calea ferata nu-si
fac probleme cu concurenta, caci aceasta nu prea exista. Si trebuie remarcat ca
transportul de marfa pe calea ferata este de aproape 5 ori mai scump decat
transportul pe reteaua rutiera. Unde nu-i concurenta, sau alternativa , nici
performanta nu poate sa existe.
Au
toate acestea legatura cu salariile si cu productivitatea? Evident ca au. Dar
tine cineva seama de asta? Evident ca nu. Sindicalistii din calea ferata au
ridicat, in perioada grevei, pe langa problema salariilor si problema
infrastructurii, care este la pamant. Cu salariile se pare ca s-a rezolvat. Mai
spun sindicalistii vreun cuvant despre infrastructura ? De abia la anul, cand
se vor relua negocierile pentru castiguri. Si asta se repeta de 18 ani incoace.
Cat va mai rezista infrastructura nu stie nimeni. Doar noi, care suntem
beneficiarii serviciilor din calea ferata mai inghitim odata in sec si...platim
neperformanta.