Nu trageti in CFR-isti

Luni, 21 Aprilie 2008, ora 12:34
3861 citiri
Nu trageti in CFR-isti

Cu o pondere de aproape o treime din buget, fondul de salarii la cele trei companii din calea ferata readuce aceasta categorie de angajati in topul celor mai bine platite "meserii" din Romania. Cu un castig mediu lunar situat intre 1800 si 2.265 lei, ceferistii devin din nou favorizatii statului, care nici in acest an nu reuseste sa puna calea ferata pe linia modernizarii.

Infrastructura

feroviara si rutiera din Romania este pe punctul de a paraliza cresterea

economica si investitiile straine datorita starii jalnice in care se afla. In

ltimii 18 ani s-au construit in jur de 120 km de autostrada si nici un km de

linie ferata, aceasta din urma fiind deja o amenintare serioasa pentru

siguranta traficului de persoane si marfa. Nici unul din angajamentele Romaniei

privind investitiile in infrastructura feroviara sau rutiera nu au fost

respectate, sumele necesare pentru reabilitarea principalelor coridoare

paneuropene depasind de departe nivelul de 20 miliarde de euro.

Pe

acest fond jalnic, conducerile companiilor din calea ferata au ca prioritate

salariile si nu dezvoltarea. Greva ceferistilor de luna trecuta isi face

simtite efectele, guvernul fiind deja adus in pozitia culcat de catre o

categorie bugetara numita "a doua armata a tarii". Daca o tinem asa, in curand

va fi prima, cei aproximativ 60.000 de angajati din calea ferata atingandu-si

obiectivele cu precizie de laser.Intre timp, un tren de marfa de la Bucuresti

la Constanta parcurge distanta de 300 km in 24 de ore, iar unul de persoane de

la Bucuresti la Iasi merge mai incet decat trenurile trase de locomotivele cu

aburi.

CFR

Calatori este subventionata masiv din banii statului, CFR Infrastructura este

in aceeasi pozitie, iar CFR Marfa este pe punctul de a pierde si bruma de profit

realizata in ultimii ani, pe seama tarifelor care nu au absolut nici o legatura

cu performanta. In aceste conditii, statul a gasit solutia tuturor problemelor,

umfland inca o data salariile ceferistilor cu procente cuprinse intre 18 si

29%, cheltuielile cu salariile acoperind aproape jumatate din totalul

cheltuielilor celor trei companii. Va mai amintiti de promisiunea ferma a

guvernului Tariceanu de a nu creste salariile in acest an electoral cu mai mult

de o cifra? Dar ce mai inseamna o promisiune in acesta perioada plina de

evenimente?

Romania

are in momentul de fata circa 10.800 de km de cale ferata, 1000 de statii (gari

sau puncte de oprire), mai putin de o treime din aceasta retea fiind

electrificata. Toata aceasta infrastructura a fost mostenita de la fostul

regim, in ultimii 18 ani nefiind construit nici macar un metru nou de cale

ferata. Din punct de vedere al lungimii, calea ferata din Romania s-ar situa pe

pozitia a 7 in Europa. Din punct de vedere al densitatii pe km patrat suntem

mult in urma altor tari, iar din punct de vedere al sigurantei traficului si a

vitezei de deplasare suntem, probabil, doar inaintea Albaniei. Nici o problema,

noi am stabilit priorotatile: salarii "decente". Infrastructura duca-se ....

Bugetele

de venituri si cheltuieli propuse guvernului pentru acest an stabilesc cresteri

salariale, la CFR Mafa, de 28%, de la 568 milioane lei la 726,95 milioane lei.

In consecinta, profitul net estimat este de nici macar un milion de lei, fata

de 25 de milioane de lei obtinuti anul trecut. Nu conteaza, compania este

pregatita de privatizare. La CFR Calatori, unde subventiile statului acopera

oricum aproape jumatate din totalul cheltuielilor, cresterea salariala ar urma

sa fie de 25,6%, iar la CFR Infrastructura de 19%. Pai asa sa tot lucrezi la

stat. Asteapta la rand functionarii publici, invatamantul si sanatatea.

Jupuirea bugetului nu va intarzia insa sa-si faca simtite consecintele.

Modernizarea

coridorului IV paneuropean costa in jur de 5 miliarde de euro. S-au inceput

lucrari in zona Valea Prahovei si pe ruta Bucuresti-Constanta, dar ritmul lor

de desfasurare impinge perioada de finalizare undeva inspre anul 2020. Pe

coridorul IX paneuropean nu s-a miscat nici macar o piatra si nici nu se stie

cand se va incepe modernizarea lui. Este vorba de alte miliarde de euro pe care

guvernul nu are de unde le lua.Intre timp, viteza de circulatie bate toate

recordurile negative, afectand direct activitatile economice ale societatilor

captive caii ferate.

Necazul

nostru este alimentat si de lipsa alternativei la transportul pe cale ferata.

Transporturile rutiere sunt si ele in aer, capacitatea drumurilor fiind deja

depasita. Acesta este si motivul pentru care societatile din calea ferata nu-si

fac probleme cu concurenta, caci aceasta nu prea exista. Si trebuie remarcat ca

transportul de marfa pe calea ferata este de aproape 5 ori mai scump decat

transportul pe reteaua rutiera. Unde nu-i concurenta, sau alternativa , nici

performanta nu poate sa existe.

Au

toate acestea legatura cu salariile si cu productivitatea? Evident ca au. Dar

tine cineva seama de asta? Evident ca nu. Sindicalistii din calea ferata au

ridicat, in perioada grevei, pe langa problema salariilor si problema

infrastructurii, care este la pamant. Cu salariile se pare ca s-a rezolvat. Mai

spun sindicalistii vreun cuvant despre infrastructura ? De abia la anul, cand

se vor relua negocierile pentru castiguri. Si asta se repeta de 18 ani incoace.

Cat va mai rezista infrastructura nu stie nimeni. Doar noi, care suntem

beneficiarii serviciilor din calea ferata mai inghitim odata in sec si...platim

neperformanta.


Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...