Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

De ce s-ar ieftini benzina pentru consumatorii romani ?

De ce s-ar ieftini benzina pentru consumatorii romani ?

Cotatiile internationale ale titeiului si aprecierea dolarului american dau fiori tarilor exportatoare, care isi vad amenintate bugetele de venituri umflate artificial in ultimii doi ani. In Romania insa, benzina continua sa fie produs de lux.

Aud ca circula prin intermediul internetului un fel de indemn catre consumatorii romani la boicotarea distribuitorilor de carburanti, care in ciuda ieftinirii barilului de titei la bursele lumii,continua sa afiseze preturi modificate la pompa cu doar cativa bani . Data fiind fragila solidaritatea a romanului in asemenea momente de criza, greu de presupus ca boicotul impotriva benzinarilor va avea sorti de izbanda.

O scadere a pretului barilului de la 147 dolari, cat era cu cateva luni in urma, la peste 60 dolari/baril, in prezent, nu e un eveniment ce poate fi ignorat la nesfarsit. Cu toate acestea, companiile prezente pe piata romaneasca nu se sinchisesc sa-si alinieze preturile la evolutia cotatiilor internationale, lucru care este valabil insa si pe pietele din jurul tarii noastre.

Mentinerea la cote ridicate inca a pretului carburantilor la pompa are totusi o explicatie. In Romania, cel putin deocamdata, cererea se mentine constanta, adica la niveluri ridicate, astfel incat mogulii petrolului nu au nici un motiv sa reduca pretul. Cum sa-ti vezi diminuate brusc veniturile atata vreme cat marfa ta se vinde inca bine si la aceste preturi ?

Pe de alta parte, benzinarii invoca faptul ca pretul la pompa al combustibililor se formeaza cam la un interval de 45 de zile, fata de cotatiile titeiului la bursa, si, in consecinta, am mai avea de asteptat pana sa vedem o reducere efectiva a pretului la litrul de benzina sau motorina.

Veti spune ca in cazul majorarii cotatiilor internationale, acest interval de timp nu mai are absolut nici o relevanta, caci distribuitorii de carburanti reactioneaza aproape instantaneu la majorarile de pe piata titeiului. Si aveti perfecta dreptate, caci, din nou precizam, cererea acopera oferta din piata.

La energie electrica si gaze naturale avem o Agentie de reglementare a pretului, care aproba sau nu orice majorare solicitata de furnizori. De ce nu ar fi asemanator si in cazul carburantilor, se intreaba tot mai mult consumatorii romani ?

Noi spunem ca ar fi o greseala fundamentala din partea statului sa intervina cu preturi reglementate pe aceasta piata, chiar daca ne simtim atinsi la buzunare de catre companiile petroliere. Singura parghie la indemana statului ar fi sa modifice accizele, sau sa impuna o taxa pe profitul companiilor (asa zisa taxa Robin Hood), care deja se aplica in cateva tari europene.

Ar trebui sa mentionam totusi ca respectiva taxa se impunea atunci cand cotatiile barilului de titei erau la niveluri foarte ridicate si nu acuma, cand acestea s-au redus la mai mult de jumatate. Revenind la tara noastra, o reducere a accizelor pentru carburanti, care ajung in momentul de fata la aproape 70% din pretul final, este de neconceput pentru guvern, care strange bani frumosi la buget din respectivele accize.

Or, la presiunile tot mai mari pe buget, intervenite ca urmare a solicitarilor de majorarea a salariilor in domeniul bugetar, acest lucru este de neacceptat pentru orice guvern care s-ar afla la carma tarii. Sa intelegem de aici ca alte modalitati de a pune presiune pe companiile petroliere nu exista ?

Solidaritatea la un boicot impotriva distribuitorilor poate fi o astfel de modalitate. In fond, ar fi vorba de o reducere considerabila a cererii, ceea ce ar pune in dificultate multi comercianti. Decat sa stea cu marfa pe stoc, cu siguranta ca ar umbla la pret.

Nici acest lucru nu este insa usor de realizat in Romania, semn ca tot piata va fi cea care va da pretul adevarat. Pana atunci insa, ar mai fi o solutie. Daca nu avem o agentie de reglementare in domeniu, avem totusi o institutie care se numeste Consiliul Concurentei si care in alte tari europene este o institutie deosebit de temuta.

La noi, Consiliul Concurentei nu are insa nici o treaba cu piata. Pai daca nu-l sesizeaza nimeni, s-ar putea replica. Tocmai aici e smecheria, caci acest Consiliu are si dreptul de a se autosesiza. Oare chiar nu bate la ochi faptul ca atunci cand o companie reduce cu cativa bani litrul de carburanti si celelalte ii urmeaza exemplu la diferente nesemnificative ? Oare chiar nu deranjeaza inspectorii de concurenta faptul ca pe piata carburantilor s-a format un fel de monopol colectiv al companiilor de profil ? Iata ca nu.

In urma cu vreo doi-trei ani, Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe piata carburantilor, care s-a pierdut ulterior pe drum neavand nici o consecinta practica. De ce nu si-ar lua, macar in al doisprezecelea ceas, institutia concurentei treaba in serios? Ei, aici raspunsul nu ne apartine.

S-a mai afirmat ca volatilitatea mare a pretului titeiului pe pietele internationale este un alt motiv pentru care companiile petroliere nu reduc pretul la pompa. Si de data asta este fals, pentru ca aceeasi volatilitate era invocata si cand preturile titeiului urcau, iar la popma se mentinea acelasi trend. Asadar, daca vrem benzina mai ieftina trebuie sa consumam mai putin.

Din nefericire acest adevar nu este prea departe de noi, caci efectele crizei mondiale incep sa se faca simtite si pe malul Dambovitei. Cererea se va reduce nu numai la carburanti, ci si la alte multe marfuri, inclusiv la alimente. Sa vedem atunci cum vor ramane preturile sus. Credea cineva in urma cu numai un an de zile ca pretul la casele, noi sau vechi, va scadea vreodata ? Ei uite ca a scazut si tendinta se va mentine si in viitor.

Acelasi lucru se va intampla si in cazul carburantilor, cu sau fara apelul la boicot. Pentru tarile mari exportatoare de titei, cum sunt cele din OPEC, dezastrul este iminent. Orice incercare de reducere a productiei, in ideea mentinerii pretului ridicat, este sortita esecului atata vreme cat cererea va continua sa scada.

Va mai amintiti ca nu mai departe de inceputul acestui an se vorbea cu insistenta de o iminenta criza energetica la nivel mondial, datorita cererii extrem de ridicate ? Ei, criza energetica a intrat acum intr-un con de umbra, pentru ca o alta criza, economica, va regla singura preturile. Rabdare si tutun, in consecinta.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 6436 ori