Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Benzinarii, aliatii statului, dusmanii consumatorilor

Benzinarii, aliatii statului, dusmanii consumatorilor

Pretul benzinei in Romania pare a se forma dupa modelul legii contrariilor: ieftin la materia prima, scump la produsul finit. De atractia lor profita companiile petroliere dar si statul roman.

De vreo doua saptamani incoace pretul combustibililor la pompa o tine pe un singur trend, adica in sus. Paradoxal, pretul titeiului la principalele burse din lume merge in jos, sau in cel mai bun caz se mentine constant. In doar cateva zile, litrul de benzina premium a trecut, din nou, peste 4 lei, la fel ca in vreme cand cotatiile titeiului treceau si ele de 140 dolari/baril.

Ce se intampla, ne intrebam cu totii, cu atat mai mult cu cat previziunile privind consumul mondial de combustibili sunt in continua scadere, ceea ce confirma faptul ca nici barilul de titei nu va trece curand de pragul de 45-50 dolari ? Pai, nu se intampla nimic, cu precizarea ca vorbim despre Romania.

Dupa legi numai de ei stiute, benzinarii nostri scumpesc. Am inteles si noi ca au crescut costurile de exploatare, ca dolarul s-a apreciat puternic fata de moneda nationala, ca au crescut accizele cu cativa bani si…cam atat. In sens contrariu sunt insa alte argumente. Nu mai putem vorbi de o volatilitate mare a cotatiilor internationale, cererea mondiala este in scadare, inclusiv cererea din Romania a inregistrat o cadere de cel putin 20%.

Daca e sa mai facem si cateva calcule matematice elementare, prin care sa comparam scaderea pretului petrolului cu peste 70% si scaderea pretului benzinei cu doar 18% ajungem la concluzia evidenta ca apare o discrepanta ce nu-si gaseste absolut nici o explicatie logica. In paralel cu majorarea preturilor, companiile petroliere prezente pe piata romaneasca incearca totusi sa ne abureasca cu pierderile lor pe diviziile de rafinare, uitand cu desavarsire insa profitul final, care numai la Petrom s-a apropiat anul trecut de un miliard de euro.

Cu toate acestea, compania Petrom anunta cu surle si trambite imprumuturi externe de sute de milioane de euro, pentru modernizare. Rompetrol are alta tactica. La o zi dupa ce a saltat pretul la pompa peste 4 lei, a dat un comunicat prin care ne instiinteaza ca divizia de rafinare a acumulat, anul trecut, pierderi cu 56% mai mari fata de 2007, de la 314,3 milioane lei la 490,6 milioane lei. Lukoil, o alta companie ce are activitati de rafinare in Romania, prefera sa nu spuna nimic, dar sa urmeze politica de pret a competitorilor lui.

Ca o paranteza la capitolul rafinare trebuie spus ca si aici avem o serie de nedumeriri. De cand au preluat rafinariile lasate mostenire de guvernul comunist, toate cele trei companii amintite se lauga cu investitii in modernizarea acestora. Oare cand isi vor arata rezultatele respectivele investitii, vizavi de eficienta economica ?

In treacat fie spus, marile rafinarii din Romania (Petrobrazi, Arpechim, Petromidia, Petrotel si Rafo) dispun din fabricatie de doua module de prelucrare ce pot fi operate independent, astfel incat la o exploatare de doar 50% din capacitatea nominala aceste rafinarii sa fie eficiente din punct de vedere economic. Dar sa nu intram in aspecte tehnice, caci nu neaparat de aici provine pretul mare la combustibilii distribuiti la pompa.

Petrom are o pozitie aparte in randul jucatorilor de pe piata interna, pentru ca detine si rezerve importante de titei, precum si de una dintre cele mai performante rafinarii. Conform datelor companiei, in primele sase luni ale anului trecut doar 26% din petrolul procesat a fost important, in timp ce aproape 75% a provenit din productia interna, cheltuielile de exploatare fiind undeva intre 17 si 25 de procente din totalul cheltuielilor.

Despre impactul redeventelor asupra costului final al carburantilor nici nu poate fi vorba, caci acestea sunt de-a dreptul nesemnificative. Cu toate acestea, tot din raportarile Petrom intelegem ca s-a cumparat, in ultimele sase luni ale lui 2008, titei in valoare de aproape 700 milioane dolari, de la compania mama (OMV), prin intermediul unei firme a acesteia.

Ei, aici e o problema, caci nu stim cat s-a platit pentru baril si, mai apoi, cat din titeiul procesat s-a intors la export, respectiv cat era titei intern si cat cumparat. Si daca am afla raspunsurile tot nu am pricepe de ce se scumpeste benzina. Oricum, data fiind particularitatea Petrom, trebuie sa recunoastem ca preturile practicate de companie sunt totusi cele mai mici de pe piata romaneasca. Asta asa, ca sa nu ne mai vaietam ca ne-am dat resursele pe degeaba.

Rompetrol si Lukoil importa insa titeiul in totalitate si-l prelucreaza la rafinariile lor din Romania. Numai ca, firmele mama ale celor doua sunt importante producatoare de titei, ceea ce ar trebui sa fie un avantaj pentru « copiii » din Romania. Cu siguranta ca asa este, daca avem in vedere pretul de desfacere practicat de ele pentru consumatorii romani. MOL, grupul ungar, importa produsul finit in mare parte de la compania mama si aici nu prea avem ce comenta, decat ca MOL nu face altceva decat sa tina pasul la pret cu concurenta.

Concluzia este una singura. Daca pana acuma vorbeam de maximizarea profiturilor, acum vorbim de consolidarea lor. Cum se poate face cel mai bine acest lucru ? Pe spinarea consumatorilor. Cand acestia isi vor reduce insa consumul drastic, sa vedem ce o sa mai faca companiile petroliere.

Din toata aceasta ecuatie am uitat de un al doilea mare castigator, care, la vremurile de azi, nu excludem sa fie chiar in cardasie cu benzinarii din Romania. Acest castigator nu este altul decat statul roman, care ia din pretul combustibililor parte leului :cam 70% (accize si alte taxe). Pai daca statul asta pierde la venituri de peste tot din economie, de undeva trebuie sa-si faca si el plinul.

Inca o mai poate face din pretul combustibililor. Cat timp ? Depinde tot de nivelul de consum al nostru. Si uite asa, contrariile se pupa si nu mai are rost sa cautam explicatii cand titeiul se ieftineste iar benzina se scumpeste.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 5553 ori