Cabinetul Boc a venit la guvernare cu deja traditionalele promisiuni de dezvoltare a infrastructurii. Primul proiect pe lista, o posibila conexiune intre Aeroportul Henri Coanda si centrul Bucurestiului.
Proiectul ar trebui sa coste zece milioane de euro, cu mult mai putin decat cele doua propuse separat, anul trecut, de Primaria Capitalei si compania nationala feroviara CFR, de un miliard, respectiv 460 de milioane de euro.
Asociatia Industriei Feroviare din Romania crede ca, pana la obtinerea de fonduri mai mari, se poate folosi calea existenta deja intre Bucuresti si Urziceni, care trece peste DN1 chiar la Otopeni. Costurile de modernizare a acesteia si de construire a terminalelor ar fi minime. Pe linia respectiva ar urma sa circule automotoare Siemens Desiro, cunoscute mai bine sub numele de Sageti Albastre.
Infrastructura este, de altfel, unul din cele mai importante puncte ale bugetului dezbatut in aceste zile. Vicepremierul Dan Nica a declarat ca finantarea lucrarilor de infrastructa era una din prioritatile cheltuielilor bugetare pentru acest an, necesitand cheltuieli de aproximativ sase procente din PIB.
Berceanu vrea autostrazi fara bani din bugetul de stat
Banii nu vor veni insa doar din bugetul de stat, ci si din fondurile europene. Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, a declarat ca Romania a avut o strategie gresita incercand sa construiasca autostrazi doar cu bani de la buget.
Cine e de vina?
Desi anul trecut autoritatile anuntasera ca vor solicita finantare europeana pentru realizarea unei linii feroviare de mare viteza, intre Constanta si Budapesta, Radu Berceanu crede ca aceasta este una dintre "greselile" facute de fostul guvern, termenul limita pentru finalizare, 2015, fiind "o gluma".
Autostrazi costisitoare
Realizarea unei infrastructuri viabile in Romania va costa miliarde bune. De exemplu, tronsonul Comarnic - Brasov este estimat la peste un miliard de euro.
Pentru 2009, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a declarat ca are nevoie de patru miliarde de euro pentru autostrazi si drumuri nationale. Prioritatile sale sunt reprezentate de continuarea lucrarilor la autostrazile de pe Coridorul 4 Pan European Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Sibiu si Cernavoda-Constanta.
Alte lucrari considerate foarte importante sunt centura Bucuresti, autostrada Bucuresti - Ploiesti si Ploiesti - Brasov si tronsoanele 2B Gilau - Campia Turzii si 3 Mihailesti - Suplacu de Barcau din Autostrada Transilvania.
In 2008, CNADNR a cheltuit doar jumatate din bugetul de 5,8 miliarde de lei alocati, respectiv 2,1 miliarde de lei, pentru construirea autostrazilor. In schimb, s-au cheltuit 284,3 miliarde de lei pentru reparatii capitale.
Planuri pentru infrastructura
Ambele partide aflate acum la guvernare, PSD si PD-L, au propus, in timpul campaniei, programe extinse pentru modernizarea infrastructurii din Romania.
Astfel, PD-L prevedea in programul sau finalizarea coridorului IV Nadlac - Constanta (855 km), la nivel de autostrada, pana in 2012. Tronsonul Sibiu - Ploiesti, de 120 km, ar urma sa fie terminata in perioada 2013 - 2014.
Pe de alta parte, PSD-PC promitea, in oferta electorala, aproximativ 1.000 de kilometri de autostrazi. Aici erau incluse continuarea lucrarilor la Autostrada Soarelui, realizarea autostrazii Transilvania si inceperea lucrarilor la autostrada Moldovei si autostrada de Sud.