Sova, despre legea parteneriatului public-privat: Statul poate denunta contractele fara acordul partii private

Luni, 13 Ianuarie 2014, ora 11:30
1550 citiri
Sova, despre legea parteneriatului public-privat: Statul poate denunta contractele fara acordul partii private

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, subliniaza ca in noua lege a parteneriatului public-privat a fost reglementata posibilitatea denuntarii unilaterale a contractului de catre partenerul public numai in conditiile in care exista necesitatea ocrotirii unui interes public (national sau local) si cu obligativitatea compensarii partenerului privat in cazul in care acesta este prejudiciat.

"Acest drept al partenerului public de a pune capat contractului in mod unilateral chiar si in absenta unei culpe a partenerului privat este consacrat in toate actele normative care reglementeaza achizitiile publice si concesiunile in dreptul romanesc", arata Sova intr-o postare pe blogul sau.

El precizeaza ca aceste modalitati de reglementare a principiului denuntarii unilaterale de catre partenerul public a contractului sunt cuprinse in acte normative care s-au mentinut in vigoare si dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, iar acele prevederi nu au constituit subiect de observatii in sensul incalcarii principiilor de transparenta, predictibilitate etc. din partea reprezentantilor Comisiei Europene.

"Art. 38 nu acorda un drept discretionar partenerului public de a denunta contractul, este necesara analizarea si a altor dispozitii ale legii parteneriatului public-privat si a legislatiei privind atribuirea contractelor de achizitie publica si concesiune. Astfel, denuntarea unui contract de parteneriat public-privat care presupune utilizarea de resurse financiare publice aprobate prin legile bugetare anuale va presupune analizarea de catre Ministerul Finantelor Publice si Guvernul Romaniei a oportunitatii masurii, deoarece plata unei compensatii atrage, de regula, modificarea incadrarii statistice a contractului", scrie pe blogul sau Dan Sova.

Interesul public local, suficient pentru a porni proiectul

Ministrul explica, referitor la contractele de parteneriat public-privat care nu presupun alocarea de resurse din bugetele aprobate prin legile bugetare anuale, ca aprecierea interesului public local ajunge la analiza organelor deliberative locale care au aprobat incheierea contractului, deoarece denuntarea contractului si incetarea voluntara a contractului inainte de termen, prin prisma principiului simetriei, formeaza obiectul deciziei organului deliberativ care a aprobat si semnarea contractului.

"In concluzie, modalitatea de reglementare a denuntarii unilaterale a contractului de parteneriat public-privat este similara reglementarilor cuprinse in actele normative in vigoare care reglementeaza achizitiile publice si concesiunile. In plus, textul articolului in cauza a fost convenit si cu reprezentantii Comisiei Europene in procedura de consultare anterioara adoptarii formei proiectului de lege in Guvern", spune Sova.

El a abordat subiectul in urma cererii presedintelui Traian Basescu de reexaminare de catre Parlament a Legii privind parteneriatul public-privat, cu privire la analizarea dispozitiilor art. 38 si art. 42.

Articolul 42 din aceasta lege prevede inlocuirea partenerului privat de catre partenerul public, daca nu isi indeplineste din orice motiv obligatiile asumate in cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligatiile fata de finantatorii proiectului, fara realizarea unei noi proceduri de atribuire.

Potrivit art. 42, inlocuirea se poate face numai daca aceasta posibilitate a fost prevazuta in cadrul documentatiei de atribuire initiale intr-o modalitate clara, precisa si neechivoca, indicandu-se cauzele unei astfel de inlocuiri potentiale si conditiile in care poate fi realizata, in conformitate cu prevederile normelor de aplicare, si aceasta posibilitate a fost inclusa in contractul de parteneriat public-privat, in conformitate cu prevederile normelor de aplicare.

Legea, facuta dupa sugestiile Comisiei Europene

Dan Sova arata, pe blogul sau, ca forma actului normativ adoptata de Guvern si, ulterior, de Parlament, a preluat integral sugestiile reprezentantilor Comisiei Europene.

"Referitor la incalcarea principiilor transparentei si egalitatii de tratament, considerentele cuprinse in Cererea de reexaminare nu sunt fundamentate deoarece, pentru a fi posibila inlocuirea fara licitatie a partenerului privat, este necesara intrunirea urmatoarelor conditii: neindeplinirea obligatiilor contractuale de catre partenerul privat, includerea in contractul de parteneriat public-privat a unei clauze exprese care sa consacre acest drept in beneficiul partenerului public (...)", precizeaza Sova.

Potrivit acestuia, in cazul unei noi proceduri de atribuire nu este posibila stabilirea altor criterii de atribuire decat cele prevazute in directivele care reglementeaza achizitiile publice si concesiunile.

"In plus, legea nici nu si-a propus sa prevada in norme criteriile de atribuire a contractului in cazul in care partenerul privat nu isi executa obligatiile contractuale, ci sa detalieze modul in care trebuie descrise elementele care permit exercitarea acestei optiuni de catre partenerul public in documentatia initiala de atribuire", mai scrie ministrul.

#Dan Sova parteneriat public privat, #denuntare unilaterala contract , #Stiri Administratie