Incident grav pe aeroportul Otopeni. Erorile echipajului TAROM ce au dus la decolarea esuata a unui avion cu 38 de pasageri

Marti, 22 Iunie 2021, ora 22:30
1489 citiri
Incident grav pe aeroportul Otopeni. Erorile echipajului TAROM ce au dus la decolarea esuata a unui avion cu 38 de pasageri
Avionul implicat in incident si urmele lasate pe una dintre roti. Foto: aias.gov.ro

Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (AIAS) a publicat recent raportul final de investigatie referitor la un incident grav ce a avut loc in 13 octombrie 2016, la ora 21:16, pe aeroportul International "Henri Coanda" din Bucuresti.

In incident a fost implicat un avion de tip ATR al TAROM care se pregatea sa decoleze cu 38 de pasageri si patru membri ai echipajului spre Iasi. Dupa imbarcarea pasagerilor, efectuarea rulajului si alinierea la pista, aeronava a inceput rulajul pentru decolare dar, dupa scurt timp, echipajul a intrerupt decolarea ca urmare a sesizarii unor vibratii la una dintre roti (roata de bot).

Dupa intreruperea decolarii aeronava a degajat pista pe la capatul acesteia si s-a intors pe platforma la pozitia de parcare. Ulterior, s-a procedat la controlul amanuntit al pistei de si au fost gasite elemente metalice si cioburi de sticla care au fost identificate ca fiind resturi de balize marginale. S-a constatat lipsa unor balize, toate de pe latura de sud a pistei.

Potrivit raportului AIAS, "incidentul grav s-a produs ca urmare a alinierii si a rulajului pentru decolare pe linia balizajului luminos marginal dreapta al pistei". Cu alte cuvinte echipajul a aliniat gresit aeronava pe pista, pe linia balizajului si nu pe cea din centrul caii de rulare.

Traseul urmat de aeronava pe pista de decolare. Foto: aias.gov.ro

Urmarea a fost distrugerea a sase elemente metalice si de sticla (balize luminoase de la marginea pistei) care au intrat in anvelopa uneia dintre roti, in fuselajul avionului si au avariat chiar si una dintre elicele aeronavei.

Pilot comandant a fost o femeie in varsta de 32 de ani cu experienta de zbor de 4.723 ore, iar copilot o alta femeie in varsta de 31 de ani care avea o experienta de 1.488 ore.

Cele mai importante precizari din raportul AIAS:

Dupa imbarcarea pasagerilor, echipajul a efectuat "FINAL COCKPIT PREPARATION" check-list in vederea pornirii motoarelor. In opinia comisiei de investigatie, avand in vedere ca in interiorul cockpit-ului au intrat persoane din afara echipajului de zbor, echipajul ar fi trebuit sa inceapa pregatirea cabinei cu checklist-ul "PRELIMINARY COCKPIT PREPARATION" conform "FLIGHT CREW OPERATING MANUAL" ATR 72.

Modul in care a fost avariata anvelopa. Foto: aias.gov.ro

Conform inregistrarilor avute la dispozitie de catre comisia de investigatie, succesiunea desfasurarii evenimentului in timp a fost urmatoarea:

* La ora 21:06 LT (18:06 ...citeste mai departe despre "Incident grav pe aeroportul Otopeni. Erorile echipajului TAROM ce au dus la decolarea esuata a unui avion cu 38 de pasageri" pe Ziare.com

#incident tarom, #Aeroport Otopeni, #avion atr, #AIAS investigat accident Otopeni, #erori echipaj , #Stiri Administratie