Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Magistratii critica OUG adoptata de Guvernul Dancila: Justitia romana, in stare de dezastru, expusa unor experimente fara sfarsit

Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania, Asociatia Miscarea pentru Apararea Statutului Procurorilor si Asociatia Initiativa pentru Justitie isi exprima ingrijorarea extrema cu privire la modificarile aduse, marti, "legilor justitiei", printr-o ordonanta de urgenta adoptata de Guvernul Romaniei.

Magistratii reclama faptul ca modificarile s-au facut "fara asigurarea transparentei decizionale in modificarea legislativa propusa si fara a exista avizul Consiliului Superior al Magistraturii, garantul constitutional al independentei justitiei, aviz a carui comunicare nu a fost asteptata o perioada rezonabila".

Iata principalele obisctii ridicate de asociatiile magistratilor

Legiferarea, criticabila de la prima vedere pentru nesocotirea grava si nescuzabila a principiilor constitutionale [art.1 alin. (5) si ale art.1 alin. (3) din Constitutie], a tehnicii legislative si a previzibilitatii legii, poate pune in pericol insurmontabil statul de drept si independenta magistraturii din Romania.

Mai mult, posibilitatea executivului de a guverna prin ordonante de urgenta trebuie sa fie justificata de existenta unor situatii exceptionale, care impun adoptarea unor reglementari urgente, in caz contrar putandu-se vorbi despre o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, incalcandu-se principiul separatiei puterilor in stat.

Prin Decizia nr. 421 din 9 mai 2007, Curtea Constitutionala a Romaniei a statuat ca urgenta reglementarii nu echivaleaza cu existenta situatiei extraordinare, reglementarea operativa putanduse realiza si pe calea procedurii obisnuite de legiferare. De asemenea, ordonanta de urgenta nu poate contracara o lege adoptata de Parlament si, a contrario, nici macar o propunere legislativa respinsa de Parlament.

Totodata, Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept a retinut in Avizul adoptat la cea de-a 93-a Sesiune Plenara (Venetia, 14-15 decembrie 2012) faptul ca "folosirea atat de frecventa a ordonantelor de urgenta este un motiv de ingrijorare", iar "utilizarea aproape constant a ordonantelor de urgenta ale Guvernului nu reprezinta cea mai adecvata metoda" pentru adoptarea fara intarziere a unor reglementari.

Utilizarea ordonantelor de urgenta pentru a corela dispozitii din legi votate in cursul anului 2018, fara dezbateri parlamentare autentice, fara a tine seama de punctul de vedere exprimat de peste 90% din adunarile generale ale instantelor judecatoresti si ale parchetelor de pe langa acestea, ignorand total ...citeste mai departe despre "Magistratii critica OUG adoptata de Guvernul Dancila: Justitia romana, in stare de dezastru, expusa unor experimente fara sfarsit" pe Ziare.com

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 564 ori