Lungul șir al subiectivităților în notarea elevilor din România. Gabi Bartic, BRIO: ”Accentul pus pe note e parte din cultura noastră legată de școală”

Vineri, 14 Ianuarie 2022, ora 13:40
726 citiri
Lungul șir al subiectivităților în notarea elevilor din România. Gabi Bartic, BRIO: ”Accentul pus pe note e parte din cultura noastră legată de școală”
Gabi Bartic

Succesul elevilor din România se reduce adesea la notele din catalog, astfel că lupta nu se mai dă pentru dobândirea cunoștințelor, ci pentru obținerea unui rezultat cât mai apropiat de nota zece.

Se pun chiar și etichete în acestă bază: ”e un elev de nota zece”, sau ”e un elev de nota cinci”. Totuși, cât înseamnă cu adevărat acea notă, în condițiile în care nu există un sistem standardizat de notare. Auzim adesea că nu se pot compara elevii ce învață în mediul rural cu cei ce învață în mediul urban, iar într-un sistem educațional ideal ar fi un paradox, ținând cont că programa și materia sunt identice, dar în România este o realitate tristă.

Gabi Bartic, CEO Brio, a explicat pentru Ziare.com de ce mizăm atât de mult pe note, cum devine acest lucru o adevărată presiune, dar și cum ar trebui să fie o evaluare care să arate nivelul real al cunoștințelor.

Ziare.com: În școala românească se pune foarte mult accent pe note, există goana după nota 10, sau la polul opus goana după acel ”cinci, de trecere”. Care sunt standardele de evaluare a elevilor în România? Sunt bine definite, sau de multe ori sunt subiective?

Gabi Bartic: Accentul pus pe note e parte din cultura noastră legată de școală. Noi știm că la școală trebuie să „ai note bune”. Dacă mi-e permis să readuc în discuție întrebările pe care le primesc școlarii de la vecini, rude etc, cea mai frecventă e „Cum e la școală? Ai note bune?”. Nu știu să fi migrat curiozitățile comune brusc spre zona de cunoștințe. Și atunci da, presiunea e pe note. Să aibă copilul note bune e o confirmare a bunului parcurs școlar al acestuia. Și a succesului actului educațional.

Faptul că acum contează mediile din anii de studii atât la repartizarea la liceu cât și la admiterea la diverse facultăți pune o presiune încă și mai mare pe note. Deci, pe profesori. Punem presiune pe profesori să dea notele care ne sunt necesare într-un concurs de dosare și omitem din tot acest lanț cunoștințele elevului – care sunt cumva de domeniul „nice to have” – dar dacă ele nu-s, măcar să fie notele bune. Și atunci urmăm rutele care știm că funcționează: de ce să ne spunem propriile opinii despre un text literar dacă știm că ”10-le” se ia pe reproducerea întocmai a comentariului dictat la clasă? De ce să încercăm să înțelegem noțiuni și să jonglăm cu ele dacă reproducer ...citeste mai departe despre "Lungul șir al subiectivităților în notarea elevilor din România. Gabi Bartic, BRIO: ”Accentul pus pe note e parte din cultura noastră legată de școală”" pe Ziare.com

#notarea elevilor, #Gabi Bartic, #brio, #scoala , #Stiri Administratie