Cât de subiective sunt notele primite de elevi la teze. Gabi Bartic, BRIO: "Dacă am implementa sisteme sumative de testare, tezele nu ar mai avea nicio utilitate"

Joi, 18 Noiembrie 2021, ora 15:48
1034 citiri
Cât de subiective sunt notele primite de elevi la teze. Gabi Bartic, BRIO: "Dacă am implementa sisteme sumative de testare, tezele nu ar mai avea nicio utilitate"
Gabri Bartic

Petiția lansată de o elevă de 17 ani, prin care se cere înlocuirea tezelor cu evaluarea sumativă, a adunat aproape 300.000 de semnături, o mobilizare fără precedent. Cu toate acestea, Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a anunțat că tezele se vor da în continuare deoarece reflectă nivelul real al pregătirii copiilor.

Gabi Bartic, CEO BRIO, a acordat un interviu Ziare.com în cadrul căruia vorbește despre importanța reală a notelor, mediilor și tezelor în sistemul de învățământ românesc, despre utilitatea evaluării sumative, dar și despre petiția lansată de elevi, cu care este de acord.

Ziare.com: Cât de mult accent se pune pe note și medii în sistemul de învățământ din România? De multe ori apare fenomenul ”goana după 10”, care pare să eclipseze dorința de a acumula cu adevărat cunoștințe folositoare, pe care elevii să le înțeleagă pe deplin.

Gabi Bartic: Sistemul de educație românesc e paradoxal la acest capitol. Și voi începe extrem de abrupt. Notele reflectă foarte puțin cunoștințele, totalitatea cunoștințelor unui copil. Pentru că, noi știm, ele se dau pe „ascultat la lecție”, pe lucrări de control (așa numitele testări on-spot) care nu acoperă întreaga materie și ele diferă extrem de mult de la un profesor la altul, de la o școală la alta, de la un oraș la altul. De câte ori am auzit „notele de la liceul Sava nu pot fi comparate cu cele de la Liceul din Rădăuți”. Și probabil că e corect și că ele nu pot fi comparate, dar în lipsa unor standarde general acceptate, profesorii, școlile își construiesc propriile repere.

Problema, marea problemă, apare când aceste note – suma unor subiectivități diferite (pentru că nu se folosesc instrumente obiective în testarea școlară) - sunt în competiție. Pentru că, inevitabil, copiii cu aceste note ajung să concureze pe aceleași liste la un liceu, la facultate, și acolo departajarea se face la zecime. O zecime la o medie face diferența între un liceu sau altul, între o facultate sau alta. Și atunci da, goana copiilor și a părinților pentru note mari cu orice preț, dar și concesiile făcute de profesori sunt lesne explicabile.

Câtă vreme noi nu avem undeva explicat „ce înseamnă un 7 la matematică în semestrul 1 din clasa a 5-a” – nu putem imputa profesorilor notarea și nici copiilor că aleargă după 10. Nu avem regulile, deci nu putem penaliza niciun jucător. Problem ...citeste mai departe despre "Cât de subiective sunt notele primite de elevi la teze. Gabi Bartic, BRIO: "Dacă am implementa sisteme sumative de testare, tezele nu ar mai avea nicio utilitate"" pe Ziare.com

#Gabi Bartic, #brio, #teze elevi, #Note, #testare, #sisteme sumative de testare , #Stiri Administratie